mboost-dp1

Script eller lig. til rename af filer

Gå til bund
Gravatar #1 - siliankaas
3. aug. 2010 09:00
Hej nørder ;-)

Findes der et script, eller lig. der kan hjælpe mig med følgende:

Jeg har en mappe, lad os kalde den "Billeder"

Når jeg så fra en anden mappe (via wiondows træk og slip) kopiere en fil over i mappen, lad os kalde filen "billede0017" så bliver filen automatisk omdøbt til Billede001

Næste fil der kopieres over i mappen bliver til billede002 osv...

Håber det giver mening?
Gravatar #2 - fjols
3. aug. 2010 09:14
Ja, men det kan du ikke gøre ved bare at kopiere dem over i mappen.
Du kan trække dem over i f.eks. en bat fil hvorefter den så gør arbejdet.

Bat filen kunne se således ud:

copy %1 c:\nyfolder

Ovenstående er utestet, men burde give en idé om hvordan det virker.

Edit: Jeg har ikke inkluderet noget kode til at finde ud af hvilket fil nummer du er kommet til.
Skriv lige hvis du også skal bruge hjælp til det.
Gravatar #3 - siliankaas
3. aug. 2010 09:26
#3 Ville helst uden om en bat fil, det bedste var nok om der kunne køre et eller andet program i baggrunden, der overvåger mappen.
Gravatar #4 - fjols
3. aug. 2010 09:28
Hmm, du kan vel lave et "Scheduled Task" der tjekker mappen en gang i minuttet eller sådan noget?
Gravatar #5 - siliankaas
3. aug. 2010 10:06
Udfordringen er at jeg har en mappe til billeder fra en fest.

Til den fest var der omkring 10 fotografer, med hver deres kamera der navngiver på forskellige måde.

Jeg vil så lave et webalbum, men hvis jeg smider billederne ind som de er navngivet fra den enkelte fotograf, får jeg ikke den rigtige rækkefølge i festen, pga forskellig navngivning af billederne.

Idén var så at hvis jeg smed dem ind i mappen i den rækkefølge jeg ville have, så kunne et program navngive filerne, som de blev smidt ind.

Derfor er "Scheduled Task" og batfil nok ikke det bedste....
Gravatar #6 - onetreehell
3. aug. 2010 10:10
Står der ikke hvornår billedet blev taget i et eller andet metadata i filen? Hvis der gør, kunne man jo lave et lille program til at omdøbe alt efter tidspunktet i metadataen...
Gravatar #7 - siliankaas
3. aug. 2010 10:26
#6 Se det lyder som en knippel god ide!!!
(bortset fra jeg personligt ikke kan kode sådan noget fint noget)

Det vil også gøre det hele meget mere enkelt, så skal jeg ikke manuelt huske rækkefølgen!

Kom frisk newz drenge (og piger) - en der er sej til at kode, eller kender et program der kan klare ærterne for mig?

Edit: Vi er vel ude i noget i retning af: http://www.skyjuicesoftware.com/software/QuickFile... - kunne bare være smukt om det var et gratis script, mere fordi jeg har brug for at kunen udføre denne sortering 1 gang, og så sikkert aldrig mere..
Gravatar #9 - siliankaas
3. aug. 2010 11:21
Ja, fandt noget her: http://www.snapfiles.com/freeware/system/fwfileren...

Tak for hjælpen, og ide´, havde slet ikke tænkt på det Metadata :D
Gravatar #10 - sissy
3. aug. 2010 11:43
Hvis du markere alle billederne og vælge rename og kalder dem Billed, så kommer de til at hedde Billede (1), Billed (2) ovs..
Gravatar #11 - siliankaas
3. aug. 2010 11:53
Det hele havde været så godt, hvis fotograferne (eller i det mindste deres kamera) kunne klokken ;-)

Så nu er jeg lidt tilbage på start, et simpelt program der overvåger en mappe, og navngiver filerne 0001 0002 0003 osv i den række følge jeg kopiere dem der over.

#10 det er rigtig nok, men det hjælper mig ikke, når jeg skal bruge en bestemt rækkefølge i billederne.
Gravatar #12 - fjols
3. aug. 2010 12:10
Hvorfor er det så at mit forslag i #2 ikke kan bruges?
Så slipper du den bare oven på bat filen istedet for at slippe filerne i mappen. Vil mene det kommer ud på et stort set.
Gravatar #13 - siliankaas
3. aug. 2010 12:20
Kan den såmen også på et hvis plan, problemet er så bare at jeg skal køre bat filen hver gang jeg kopiere en enkelt fil over i mappen, og der er en del billeder....

Men bliver nok nød til at løse problemet med MEtadata, for det kommer også til at tage altfor lang tid at sortere rækkefølgen manuelt.

EDIT: Flot, jeg læser ikke engag hele dit indlæg inden jeg kommentere, sorry ;-)
Måske det er en mulighed - tror dog jeg forsøger at løse Metadata fejl info i stedet, som sagt kommer det til at tage en rum tid at sortere manuelt.
Gravatar #14 - fjols
3. aug. 2010 12:25
Hvordan er tidspunktet forskelligt?
Er det f.eks. bare årstal+måned+dag der er forkert?
Gravatar #15 - siliankaas
3. aug. 2010 12:37
Det er klokken der er forskellig, nogle af billederne er også forkert med hensyn til dato
Gravatar #16 - siliankaas
3. aug. 2010 13:51
Se det her, løste mit problem: http://www.zeitoun.net/articles/adjust-exif-time-d... (med meta data)

Nice lige at kunne sætte tiden én time frem :D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login