mboost-dp1

Router opsætning

Gå til bund
Gravatar #1 - Niversen
2. okt. 2010 21:16
Hey... har en d-link dir 655 router og har et problem...

den sidder ikke og skal bruges som router, da der er en anden router fra ISP

min tidligere router kunne jeg slutte net til en lan port og så kom der ikke bøvl med porte osv fra mere end et sted...

det ser ud til at jeg ikke kan gøre det samme ved denne her, så hvordan slår jeg så meget skidt fra?

ting som hvert fald ikke fungerer er SMB... ved godt det er port 445 som skal åbnes, men mener jeg har prøvet alle steder at åbne for porte, men kan ikke finde det rigtige...

hvis man ikke kan slå firewall fra, skal der hvert fald åbnes for smb...

kan jo ikke bruge nas'en ellers
Gravatar #2 - Jakob Jakobsen
2. okt. 2010 22:39
Kan du ikke bare benytte din Dir-655 som eneste router?
I langt de fleste tilfælde, er der absolut ingen grund til at køre med flere routere.
Gravatar #3 - Bundy
2. okt. 2010 23:35
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår?

Skal du bruge routeren kun som switch? Altså til at dele netværket.
Så skal du prøve at slå DHCP i routeren fra.
Gravatar #4 - KC
3. okt. 2010 04:58
before 07:00 google service: http://forums.dlink.com/index.php?topic=8046.0

#2: Når man er for nærig til at købe en switch når man har en tingest som ligner ret meget.
Gravatar #5 - Niversen
3. okt. 2010 07:11
#1 det er et stort hus, og der hvor jeg skal bruge trådløs er ikke hvor den første router er...

#4 det er samme scenario, men er ikke god til d-links menu system... der er en emulator hvor man kan lege med

setup

men er ikke sikker på at det jeg gør er rigtigt...

for at disable dhcp gik jeg setup->network settings... men jeg får ingen internet hvis jeg sætter stikket i lan port...
og når det sidder i wan port er smb stadig blokeret
Gravatar #6 - holmen
3. okt. 2010 07:30
Setup ->
Manual configuration ->
Hak "Enable Access Point Mode" "af" (altså så den valgt / aktiv)->
Network settings ->
Fjern hak ved "Enable DHCP Server" ->
Save sttings.

Så skulle du være good to go.
Gravatar #7 - kasperd
3. okt. 2010 08:08
Der er ikke noget galt i at have to routere, man skal bare sørge for, at der kun er NAT setup på den ene af de to. (Når nu internetudbyderne ikke kan tildele nok adresser til at man helt kan undgå det).

Konfigurerer de to routere med forskellig segment på LAN siden. Konfigurerer den yderste, så den kører NAT, og konfigurer den inderste, så den ikke kører NAT.

Giv den inderste router en statisk IP adresse på WAN siden, enten ved at konfigurere det på den inderste router eller ved at opsætten statisk IP for denne routers MAC adresse på den yderste router. Og konfigurerer endeligt en route på den yderste router så den ved at denne IP adresse er gateway for trafik til det netsegment der er konfigureret på den inderste router.
Gravatar #8 - Niversen
3. okt. 2010 10:35
#6 har desværre ikke den box i min router... (med acces point mode) (hvertfald ikke der hvor den er på demo)
denne er mere præcis...

jeg kan ikke finde nogle steder hvor jeg kan slå nat firewall fra på nogen af dem...

jeg har stadig ikke fundet noget svar på hvordan man i det mindste kan komme på min nas... (smb via tcp 445)
Gravatar #9 - TheAvatar
3. okt. 2010 10:41
Jeg vil give de andre ret - hvis du bare slår DHCP fra og IKKE bruger WAN-porten, men kun de 4 LAN-porte, så skal den virke som ren switch (evt. med wireless access point funktion samtidig med.

Det kræver at din ISP router kører DHCP, men det ville jeg næsten tro at den gør?

Hvilken box har du fået af din ISP? Og har du prøvet at slå DHCP fra i din router, og så slukket og tændt begge boxe (ISP boxen først, vent 30 sek, så din egen box, vent 30 sek, genstart din PC og din NAS derefter.
Gravatar #10 - Niversen
3. okt. 2010 11:27
prøver forfra:

hvis jeg gerne vil åbne for min nas så jeg kan bruge smb via port 445 hvad f*** skal jeg gøre?

svar må gerne formuleres som #6
Gravatar #11 - BlackFalcon
3. okt. 2010 12:33
Du får nogle forslag i #7 og #9 som jeg synes er fuldt valide. Kan du ikke starte med at kommentere på disse og evt. også svare på spørgsmålene i #9. Vi vil gerne hjælpe dig, men vi har behov for nogle oplysninger først...

Personligt ville jeg bruge en LAN-port (ikke WAN), men her siger du at du så ikke får hul til internettet. Får du en IP-adresse? Hvad er gateway-adressen (er den lig den interne adresse på din yderste router?)
Gravatar #12 - Niversen
4. okt. 2010 14:31
#11 jeg har prøvet at tænde/slukke for alle apparater i alle tænkelige rækkefølger og ændret lidt i opsætning hver gang, men nu virker nettet selvom det kommer ind fra lan port...

får ip som den første router ville give mig, og nettet ser ud til at virke som det skal...

men kan stadig ikke komme ind på min nas gennem smb. (kun http og ftp)

når jeg vil ind via smb (win+r -> \\ip.for.nas.disk) får jeg stadig beskeden

"windows har bekræftet at \\nas er online, men svarer ikke på forsøg på at oprette forbindelse i øjeblikket

det betyder normalt, at der er en firewall mellem de to computere som blokerer fil- og udskriftsdeling (smb). Windows har bekræftet at windows firewall på denne computer er korrekt konfigureret til at tillade denne forbindelse. Men en ekstern firewall blokerer muligvis din forbindelse.

hvis du har adgang til denne firewall, skal du konfigurere firewall'en til at tillade adgang via TCP-porten 445. "

Gravatar #13 - BlackFalcon
4. okt. 2010 15:18
Niversen (12) skrev:

nu virker nettet - det kommer ind fra lan port...
får ip som den første router ville give mig

Godt så.

Niversen (12) skrev:

men kan stadig ikke komme ind på min nas gennem smb. (kun http og ftp)

når jeg vil ind via smb (win+r -> \\ip.for.nas.disk) ...

Hvorfra forsøger du dette? Eksternt?
Virker det på LAN?

Niversen (12) skrev:

hvis du har adgang til denne firewall, skal du konfigurere firewall'en til at tillade adgang via TCP-porten 445. "

Og dette har du gjort eller hvad? Altså opsat en port forward til din NAS's interne IP+port?
Gravatar #14 - Niversen
4. okt. 2010 15:46
#13 har kun prøvet over lan

(http og ftp)

jeg har under advanced -> Port Forwarding skrevet navn og ip for nas og port 445 i begge felter... (se #8 for emulator) skal det skrives anderledes eller hvor skal man gøre hvad?
Gravatar #15 - Niversen
4. okt. 2010 16:57
#13 rettet...

fik skrevet forkert ud for udp... alt virker igen..
kan dog ikke finde interface for router#2, men det er knap så relevant
Gravatar #16 - BlackFalcon
4. okt. 2010 22:37
Du er godt nok forvirrende at hjælpe :o)
Du svarer næsten ikke på det man spørger om, og fortæller en masse andet. :-P

Lige en note - port-forwardingen kan/skal ikke bruges på LAN'et. Kun gennem router 1 (den ydre). Havde du enabled SMB på NAS'en?

Nå, men ellers antager jeg bare alt virker som det skal nu? :)
Gravatar #17 - Niversen
5. okt. 2010 15:39
#16 tak for hjælpen alligevel...
jeg kan tilgå nas'en som jeg skal, men kan ikke kommunikere med router#2,
router#1 giver ip fra 10.0.0.2 og op
router#2 gav som default 192.168.0.199 og ned hvor den selv lå på 192.168.0.1

nu sidder netstikket i router#2's lan port og jeg får ip 10.0.0.4
på dhcp table i router#1 kan jeg se min pc og dens ip/mac add/navn

men her kan jeg ikke se router#2 burde jeg kunne se den? den har jo også et navn og mac add.. eller er det ikke tilfældet hvis den er tilsluttet lan istedet for wan...

Hvis router#2 får tildelt ip, hvilken ip vil den få? 192.168.0.1 eller 10.0.0.2 eller deromkring?

Gravatar #18 - TheAvatar
5. okt. 2010 15:44
Router #2 får ikke tildelt en IP (den står til en fast IP på LAN-siden, som hedder 192.168.0.1.
Hvis du vil have adgang til den (hvorfor? den har ingen routing facilitet uden brug af WAN-porten), er det nemmeste nok på din maskine at give den en statisk IP, f.eks. 192.168.0.100 (255.255.255.0 som netmaske). Så kan du tilgå router #2. Ret dens LAN-adresse fra 192.168.0.1 til 10.0.0.<et eller andet>.
Statiske adresser bør angives UDEN for DHCP-området, dvs. enten giv den over DHCP range på router #1, ellers evt. 10.0.0.254, da denne tvivlsomt kommer i brug via DHCP på router #1.

Sæt din PC's IP-adresse tilbage til dynamisk derefter, og du burde være kørende med internet gennem router #1, IP-adresser fra router #1, switch/trådløst fra router #2, administrationsinterface-adgang til router #2 via 10.0.0.254 men INGEN port forward, NAT, routing eller lign. i router #2, KUN via router #1.
Gravatar #19 - TheAvatar
5. okt. 2010 15:45
Og bemærk lige, at hvis du åbner op ud på nettet for SMB/Netbios og lignende, så kan folk ude på nettet tilgå din NAS som sad de på dit LAN!
Så husk kodeord, hvis du virkelig har brug for at åbne op for noget ud til nettet af den slags.
Via LAN, har ingen af routerne, port forwards eller lignende noget som helst at sige som #16 nævner
Gravatar #20 - Niversen
5. okt. 2010 17:01
ok... det var mest fordi at det er derfra og kun der at jeg kan lege med det trådløse signal...
hvis jeg så åbner for port 5000 eller lign i NAT (router#1) til lan ip som min nas...

kan jeg så tilgå nas'en via <ekstern ip>:5000 eller hvordan?

det er ikke noget jeg bruger, men er det bare så simpelt?

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login