mboost-dp1
Problem med bærbartastatur - er ikke num lock
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hej
Mit tastatur vil ikke skrive komme så her fra er komma='
Der er problemer med linjen af taster: 8' i' k og komma
ved 8' i og k bliver virker det ikke med venstre shift' alså k og i bliver ikke stort og 8 giver ikke en (.
K og ( kan god laves stort med højre shift knap' men i kan ikke..
Da det virker på den ene måde men ikke den anden går jeg ikke ud fra at det er en HW fejl.. men er der nogen der har en mulig løsning?
ved ikke om man kan prøve at uninstall driveren..
Mit tastatur vil ikke skrive komme så her fra er komma='
Der er problemer med linjen af taster: 8' i' k og komma
ved 8' i og k bliver virker det ikke med venstre shift' alså k og i bliver ikke stort og 8 giver ikke en (.
K og ( kan god laves stort med højre shift knap' men i kan ikke..
Da det virker på den ene måde men ikke den anden går jeg ikke ud fra at det er en HW fejl.. men er der nogen der har en mulig løsning?
ved ikke om man kan prøve at uninstall driveren..
Hm havde engang sådan en cd.. må jeg lige prøve at se efter.
Ja jeg kan godt skrive æøå' så tror ikke at det er fordi jeg har fået en anden driver ind' kan heller ikke lige se hvordan det skulle være sket.. har ikke lagt noget program ind eller lavet andet inden fejlen opstod.. synes heller ikke der var kommet nogle nye opdateringer..
Ja jeg kan godt skrive æøå' så tror ikke at det er fordi jeg har fået en anden driver ind' kan heller ikke lige se hvordan det skulle være sket.. har ikke lagt noget program ind eller lavet andet inden fejlen opstod.. synes heller ikke der var kommet nogle nye opdateringer..
Altså:
8 => 8
LSHIFT+8 = 8
RSHIFT+8 = (
K => k
LSHIFT+K = k
RSHIFT+K = K
I => i
LSHIFT+I = i
RSHIFT+I = i
, => [intet]
LSHIFT+, => ?
RSHIFT+, => ?
Noget i den stil?
Jeg synes altså det lyder som en hardware-fejl, men prøv med en livecd. De fleste Linux-skiver'er har et tekst-felt man kan skrive i lige efter BIOS'en, så du behøver ikke engang at boote OS'et.
(Godt nok med engelsk layout, men derfor kan man jo godt teste.)
8 => 8
LSHIFT+8 = 8
RSHIFT+8 = (
K => k
LSHIFT+K = k
RSHIFT+K = K
I => i
LSHIFT+I = i
RSHIFT+I = i
, => [intet]
LSHIFT+, => ?
RSHIFT+, => ?
Noget i den stil?
Jeg synes altså det lyder som en hardware-fejl, men prøv med en livecd. De fleste Linux-skiver'er har et tekst-felt man kan skrive i lige efter BIOS'en, så du behøver ikke engang at boote OS'et.
(Godt nok med engelsk layout, men derfor kan man jo godt teste.)
trylleklovn (8) skrev:Har du prøvet at trykke alt+shift?
Når han kan skrive æøå kan det ikke være sproget.
Jeg tror stadig det er Numlock. prøv at find det i bios og slå det fra.
myplacedk - Næsten er sådan her:
8 => 8
LSHIFT+8 = [intet]
RSHIFT+8 = (
K => k
LSHIFT+K = k
RSHIFT+K = K
I => i
LSHIFT+I = i
RSHIFT+I = i
, => [intet]
LSHIFT+, => [intet]
RSHIFT+, => [intet]
Selv om jeg ikke helt selv kan se det logiske i at en HW fejl varriere alt efter shift knappens brug så kunne det se ud som om at det er en HW fejl ud fra dette link:
http://en.community.dell.com/support-forums/laptop...
Godt nok ikke en Dell men en Zepto jeg har.. men lyder som om at det ofte er 8ik den er gal med..
Prøver i bios først.. og ellers må jeg måske til at åbne den og se om det hjælper at trække tastatur-stikket ud og i igen..
8 => 8
LSHIFT+8 = [intet]
RSHIFT+8 = (
K => k
LSHIFT+K = k
RSHIFT+K = K
I => i
LSHIFT+I = i
RSHIFT+I = i
, => [intet]
LSHIFT+, => [intet]
RSHIFT+, => [intet]
Selv om jeg ikke helt selv kan se det logiske i at en HW fejl varriere alt efter shift knappens brug så kunne det se ud som om at det er en HW fejl ud fra dette link:
http://en.community.dell.com/support-forums/laptop...
Godt nok ikke en Dell men en Zepto jeg har.. men lyder som om at det ofte er 8ik den er gal med..
Prøver i bios først.. og ellers må jeg måske til at åbne den og se om det hjælper at trække tastatur-stikket ud og i igen..
karsten86 (11) skrev:Selv om jeg ikke helt selv kan se det logiske i at en HW fejl varriere alt efter shift knappens brug
Tastaturet har ikke en ledning pr. knap.
Forestil dig en leder pr. række knapper. Dvs. én går til Esc, F1, F2, F3 osv.
I et andet lag er der så ledere som går på tværs. Esc, ½, Tab, Caps, LShift, LControl - 1, Q, A, <, Win - osv.
Hver knap forbinder så to ledere, og ud fra det kan den så beregne hvilken knap det kan være.
Lad os sige at en vandret leder går til Esc, F1, F2 osv. En anden går til ½, 1, 2 osv. En lodret går så til Esc, ½, Tab osv. En anden lodret går til F1, 2, W, S osv.
Så kan den ikke se forskel på Esc+2, og ½+F1. Det er derfor visse tastekombinationer gav problemer i nogle tilfælde på gamle tastaturer. Fx. hvis man trykkede W for frem og D for sidelæns (for at gå skrådt fremad), samtidig med at man holdt CTRL nede for at skyde, så virkede det måske ikke at trykke SPACE for at åbne en dør eller whatever.
Derfor opfandt man mere og mere sære mønstre til disse ledere, så de ubrugelige tastekombinationer blev til kombinationer ingen bruger alligevel. (De har nok også brugt andre tricks end det.)
Resultatet er, at hvis en leder er afbrudt, eller to er kortsluttet, så kan det være enorm uigennemskueligt hvad konsekvensen er, og se sammenhængen.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.