mboost-dp1

PDF-scaling

Gå til bund
Gravatar #1 - Jay Walker
31. jan. 2011 15:46
Hej Newz-brugere,

Jeg skal bruge et program, der kan skalere pdf-filer. Filerne indholder 3-4 billeder, men mens tekst.

Er der nogen, der har erfaring med og kan anbefale et program til dette?

NB: Jeg har prøvet Go2PDF og det var ikke en gratis succes.
Gravatar #2 - Sand.
31. jan. 2011 18:54
undskyld mig, men hvad?
Gravatar #3 - tazimn
31. jan. 2011 19:06
Det er muligt at "zoom'e" med Adobe Reader..
Gravatar #4 - Dr_Mo
31. jan. 2011 20:36
#2+3
Jeg antager han vil gøre opløsningen mindre og derved størrelsen på filen mindre.

Hvad bruger du til at lave pdf filer med? Du skal bare at "printe" et nyt pdf fil med de specifikationer du ønsker.
Gravatar #5 - Daniel-Dane
31. jan. 2011 20:49
1. Zoom
2. Print Screen
3. Save as .BMP
4. ???
5. Profit!
Gravatar #6 - Jay Walker
31. jan. 2011 20:52
#2 + 3
Det er ikke et spørgsmål om zoom. Problemet er at jeg skal have trykt en afhandling, men den nok så avancerede "kopimaskine" i reprocentret kan ikke finde ud af at ændre skaleringen så sidestørrelsen passer til papirstørrelsen (der ikke er A4), som almindelige printere gør. Derfor er jeg nød til at gøre siderne mindre, så de passer til papirstørrelsen.

Pdf'erne er laved i Adobe Pro. Kan ikke huske versionen.
Gravatar #7 - Sand.
31. jan. 2011 21:06
prøvet printindstillinger i adobe reader? f.eks. ændre papirtype til den rigtige?
Gravatar #8 - TrolleRolle
31. jan. 2011 22:07
Hvis alt går galt kan du vel altid bruge idiotmetoden og så installere en af de der "print-til-PDF-fil-software-printere".
Så printer du din PDF ud på den, på det format du skal bruge, før du tager den nye fil med ned til reprocenteret?
Gravatar #9 - Jay Walker
31. jan. 2011 22:11
Det er ikke muligt, pdf-filen sendes til et trykkeri, som udfører printningen, og deres "kopimaskine" kan ikke skalere/ændre sidestørrelse.

Maskinen printer uhæmmet i A4-format, som derefter automatisk beskæres. Eftersom mine dokumenter er skrevet i klassisk A4-format ryger der lidt tekst pga. beskæring. Så "indholdet" skal gøres mindre inden trykkeriet modtager pdf'en.
Gravatar #10 - Jay Walker
31. jan. 2011 22:26
Jeg tror måske, at det er sådan et program, jeg efterspørger (f.eks. Go2PDF). Problemer er, at de programmer jeg har afprøvet, har ødelagt tekst efter skalering og derfor ville jeg høre, om nogen af jer havde erfaring og kunne anbefale et program.
Gravatar #11 - Saxov
1. feb. 2011 07:45
Jay Walker (9) skrev:
klassisk A4-format
Hvad er det for et format du kalder "klassisk A4", for det er der mig bekendt ikke noget der hedder.

Tænker du mon på Letter ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Paper_size

Og er det ikke lettere bare at ændre papirstørrelsen i Adope Pro til A4, og så lave ne ny Pdf ?
Gravatar #12 - myplacedk
1. feb. 2011 07:59
Jay Walker (9) skrev:
Maskinen printer uhæmmet i A4-format, som derefter automatisk beskæres. Eftersom mine dokumenter er skrevet i klassisk A4-format ryger der lidt tekst pga. beskæring.

Det lyder som om den printer i A4+ ("lidt større end A4 så der kan beskæres") og derefter beskærer til A4. Hvilket er helt normal procedure, så længe den ikke skalerer indholdet fra A4 til A4+. Og det ville ikke give nogen mening.

Og som Saxov er inde på: A4 er 210x297 mm. Der er ikke noget som hedder gammeldags, klassisk eller moderne A4.
Gravatar #13 - TrolleRolle
1. feb. 2011 08:15
#10 Hvis teksten er ødelagt af skalering efter den har været gennem sådan en printer må man næsten antage at det er fordi din PDF ikke består af "ægte tekst", men derimod blot en lang række "billeder af tekst".

Dem er der nok desværre ingen måde at skalere fornuftigt hvis de ikke er i en høj nok opløsning allerede nu :-(

Gravatar #14 - Jay Walker
1. feb. 2011 08:38
#11 12
Med klassisk A4 hentyder jeg til 210x297 mm, der beskæres af maskinen. Maskinen tilpasser ikke sidestørrelsen af dokumentet til den nye papirstørrelse. Deri problemet. Hvis en større papirformat blev beskåret til A4 ville der, sandsynligvis, ikke være et problem.

Det var noget i den stil, der bekymrede mig. Jeg har prøvet Advanced PDF Tools v2.0, som ser ud til at fungere. Håber at jeg bare har været uheldig med de programmer, jeg har prøvet.
Gravatar #15 - markjensen
1. feb. 2011 08:56
Det burde være ret nemt at tjekke om teksten er bitmaps eller vector. Zoom ind og se om teksten bliver grim.
Gravatar #16 - myplacedk
1. feb. 2011 09:11
Dvs. din PDF er i A4-format, den bliver så printet som tiltænkt på A4-ark, og derefter giver de sig til at skære i det? Det blev det ikke mindre mystisk af.

Nå, men den "rigtige" løsning må være at eksportere til PDF igen med de rigtige indstillinger.
Det næstbedste vil jeg tro er at rette i PDF'en med en PDF-editor som fx. Adobe Acrobat. (Ikke Acrobat Reader, det er ikke en editor.)
Derefter er der muligheden for at bruge print-til-PDF og ordne det med printer-systemet.
Gravatar #17 - Jay Walker
1. feb. 2011 09:39
Ja, det er proceduren.

Jeg vil prøve PDF-editor metoden. Tak for forslaget.

#Alle
Tak for interessen og hjælpen.
Gravatar #18 - Kris
1. feb. 2011 11:08
Hvad har du lavet det originale dokument i?
Både word, indesign og diverse andre tekstbehandlings-programmer kan sættes til at medtage printermarginer når den omskriver til pdf. De fleste steder kan du endda selv vælge hvor meget ekstra du vil have sat på. Så vidt jeg husker er det op til 10cm i indesign du kan sættes ekstra på. Det findes under indstillinger ved udprintning alt afhængig af hvilket program du bruger.
Gravatar #19 - Jay Walker
1. feb. 2011 14:18
Det er endnu en komplicerende faktor. PDF-filen er sammensat af flere PDF-filer. En del af PDF-filen er skrevet i MS Word, men PDF-filen indeholder også PDF-filer af publicerede artikler, som er lavet af de respektive tidsskrifter. Derfor er det ikke muligt at løse problemet ved at korrigere det oprindelige Word-dokument, da artiklerne skal være i orginalform.

#Alle
Jeg investerede i Advanced PDF Tools v2.0. Kr. 275 inkl. moms er bestemt i overkanten af hvad jeg har lyst til at bruge på et program, jeg sandsynligvis ikke kommer til at bruge igen, men skaleringen er umiddelbart fejlfri, og så behøver jeg ikke bruge mere tid på denne problemstilling.

Igen, tak for interessen og forslag.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login