mboost-dp1

pc vil ikke boote

Gå til bund
Gravatar #1 - fjols
15. jul. 2010 18:46
Jeg skriver fra min telefon så jeg vil gøre det kort.

Jeg har været i kina i et halvt år, i den tid er computeren blevet brugt et par gange hvor den virkede.
Før jeg tog afsted kunne den finde på at genstarte efter længere tids spil. Måske er den relateret.

Det der sker nu er at når jeg trykker på tænd knappen så sker der ingenting. Jeg har prøvet at kortslutte den direkte på bundkortet uden succes. Hvis jeg kortslutter strømforsyningen manuelt, så tænder den.

Jeg har renset computeren, prøvet at tage alting så kun psu og bundkort var sat til.
Bundkortet er et abit ab9 og det indbygge display eller hvad man nu kalder det viser "F." hvilket ikke er en fejlkode jeg kan se i min manual.
Derudover viser en diode på bundkortet rødt, men det mener jeg også den gjorde tidligere.

Nogen idéer?
Gravatar #2 - Chewy
15. jul. 2010 18:49
En gammel klassiker, er reset knappen sat til?
Gravatar #3 - fjols
15. jul. 2010 18:50
Nej ikke længere.

Har kun power knappen sat til, hvilket ikke har hjulpet.
Gravatar #4 - Chewy
15. jul. 2010 18:55
Så er der vel ikke andet for en at teste hardware, en ad gangen..
Eller gå igang med at læse dokumentationen til bundkortet igennem.
Kender desværre ikke det omtalte kort godt nok til at kunne sige præcist hvad det skulle være..

Lige en hurtig ting, når du siger at det kun er bundkort og PSU der er sat til.
Er det så bogstaveligt?
Eller er HDD også sat til...
Gravatar #5 - fjols
15. jul. 2010 19:03
Der er intet sat til, og har ikke mulighed for at teste CPU eller bundkort separat.

Jeg har læst manualen til bundkortet.
Umiddelbart ville jeg have skudt på at bundkortet var stået af, men når det viser en fejlkode så virker det alligevel ikke sådan.

Har også nul stillet BIOS.
Gravatar #6 - Pernicious
15. jul. 2010 19:08
Gravatar #7 - fjols
15. jul. 2010 19:29
Ja, det er også i min manual. Fejlkode "f." Er der ikke. F.1 osv er, men det viser mit kort ikke.
Gravatar #8 - fjols
16. jul. 2010 17:58
Nu synes jeg i skal bruge jeres fredag aften på at hjælpe mig.
Gravatar #9 - Pernicious
16. jul. 2010 18:55
Har du prøvet med kun et ram-modul installeret?

Ellers mangler du vel kun at prøve CPU i et andet bundkort, bør du se om du kan få gjort et sted!

Gravatar #10 - fjols
16. jul. 2010 19:14
Ja, har prøvet alle mulige kombinationer af RAM.
Du har nok ret i der ikke er andet for, men det er ikke nemt lige at finde et andet bundkort eller en anden CPU og prøve med.

Utroligt jeg ikke kan finde noget på google omkring de fejlkoder.
Gravatar #11 - terracide
16. jul. 2010 20:35
Har du pillet mobo'et ud af kabinettet og prøvet?
Gravatar #12 - Daniel-Dane
16. jul. 2010 20:37
F (eller FF, afhængig af bundkort vel) er den højeste værdi og betyder, at alle tests var gennemført, og at den nu booter succesfuldt op.
1 skrev:
Derudover viser en diode på bundkortet rødt [...]
Hvad står det ved dioden (nu skal du have forstørrelsesglasset frem)?
Gravatar #13 - fjols
17. jul. 2010 09:28
#11: Nej, hvilken effect kunne det have?

#12: Problemet er at det burde være FF så i følge manualen, men mit viser kun F.
Dioden ser jeg lige på når jeg kommer hjem.
Gravatar #14 - terracide
17. jul. 2010 09:52
#13:
Der kan være en short mellem mobo og kabinet.

Det handler om at fjerne så meget som muligt og lave et så barebone som muligt boot...derefter kan du tilføje ting én efter én.
Gravatar #15 - Daniel-Dane
17. jul. 2010 10:01
Ja, det burde det jo være. Virker den anden displayblock? Står der F på højre eller venstre side? Så må du bare kigge på listen og se, hvad det kan være.

Men ja, som terracide siger, så skal du tilføje komponenterne én efter én.
Gravatar #16 - fjols
17. jul. 2010 14:13
#14: Når pc'en har kørt før og ikke været åbnet, så kan jeg ikke se hvordan det skulle ske. Men jeg prøver.

#15: Den anden viser 2 først. Altså først viser den højre 2 og derefter viser den venstre F.

Gravatar #17 - Daniel-Dane
17. jul. 2010 14:37
Hvis det er det eneste, som står der (der løber ikke andre numre igennem?), så må det være:
F.2. Power on sequence timeout
Gravatar #18 - terracide
17. jul. 2010 15:30
fjols (16) skrev:
#14: Når pc'en har kørt før og ikke været åbnet, så kan jeg ikke se hvordan det skulle ske. Men jeg prøver.

#15: Den anden viser 2 først. Altså først viser den højre 2 og derefter viser den venstre F.

Gad vide hvor mange der siger til mekanikeren:
Jeg har ikke pillet ved bilen, men nu virker den ikke.
Gravatar #19 - fjols
17. jul. 2010 20:58
#17: Det er ikke F.2 der står, de står der ikke samtidig, så derfor virker det ikke sådan.
Hvis vi alligevel antager det er Power on sequence timeout. Betyder det PSU, bundkort eller CPU er i stykker?

#18: Hvis du havde læst #1 ville du vide jeg ikke har været hjemme i et halvt år og jeg vil skyde på min kæreste ikke har haft åbnet computeren. Derimod kunne jeg forestille mig at den ved ikke at blive brugt kunne have fået samlet en masse støv, hvilket lå til grund for at jeg gjorde den ren som det første.

Takker for jeres input indtil videre.
Gravatar #20 - Daniel-Dane
18. jul. 2010 09:23
fjols (19) skrev:
#17: Det er ikke F.2 der står, de står der ikke samtidig, så derfor virker det ikke sådan.
I know, men det er det eneste, vi har. :P

Jeg lagde også lige mærke til "NOTE: The decimal point lights up when executing the AC2003 POST action." Ser du det?
Gravatar #21 - fjols
18. jul. 2010 10:19
Ja, den lyser også
Gravatar #22 - Daniel-Dane
18. jul. 2010 10:35
Så MÅ det være "Power on sequence timeout".

http://www.thebreakaway.net/forums/showthread.php?...
Gravatar #23 - fjols
18. jul. 2010 12:46
Okay, i følge det link er det PSU'en der skal skiftes.
Jeg starter med at låne en til at teste med. 1000 tak for hjælpen indtil videre.
Gravatar #24 - Daniel-Dane
18. jul. 2010 13:04
Nej, ifl. den tråd viser det sig faktisk at være motherboardet, som er problemet.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login