mboost-dp1

Passwordproblemer efter servercrash (Exchange 2003 med AD)

Gå til bund
Gravatar #1 - hgul
11. jan. 2010 16:24
Da jeg mødte ind på arbejde efter nytår kom jeg tilbage til en crashed server. Den er efterfølgende blevet ordnet, men vi sidder nu tilbage med nogle problemer vi selv mener skyldes, at alt ikke er blevet genskabt ordentligt. Der er specielt et problem der efterhånden er ved at give os grå hår, og det er altså et par år for tidligt ;-)

Når vi forsøger at ændre en hvilket som helst brugers password, så kommer der følgende fejl:

Windows cannot complete the password change for XXX because: A device in the system is not functioning.

Hverken min kollega eller jeg er seje til servere, og selvom vi efterhånden har brugt hele dagen på Google, så er vi ikke kommet nærmere en løsning, og det er så her I forhåbentlig kommer ind i billedet. Vi er ikke i stand til at tyde fejlmeldingen så meget, at vi kan få tingene til at fungere, er der en af jer der har et forslag til noget vi kan prøve?
Gravatar #2 - XorpiZ
11. jan. 2010 17:14
Er der nogle fejl i event vieweren?
Gravatar #3 - XorpiZ
11. jan. 2010 17:17
Og har du prøvet at køre dcdiag?

edit:

http://support.microsoft.com/kb/303413/en-us

Det gælder godt nok Windows 2000 server - men du skriver intet om, hvilket system, serveren kører :)
Gravatar #4 - hgul
11. jan. 2010 17:31
XorpiZ (2) skrev:
Er der nogle fejl i event vieweren?

Ja der er rigtig mange. Der er ikke rigtig andet end fejl. Kilden til de mest hyppige er:

NTDS ISAM
NTDS KCC

Jeg ved ikke om du skal have flere oplysninger på de fejl der er, så skal jeg forsøge at få min makker til at lave screenshots af dem - jeg har nemlig ikke direkte adgang fra serveren herfra. At det så blev mig der fik æren af at spørge om hjælp er fordi jeg ved hvor kloge hoveder der sidder herinde ;-)

XorpiZ (3) skrev:

Det gælder godt nok Windows 2000 server - men du skriver intet om, hvilket system, serveren kører :)

Som det står i overskriften er det en Exchange 2003 der er tale om, og den skulle være fuldt opdateret.
Gravatar #5 - XorpiZ
11. jan. 2010 17:45
Kan du lokkes til at finde fejlkoderne på de forskellige fejl? :)

Beklager, jeg overså lige, at der var tale om en Exhange 2003.

Men altså, hvis der er så mange fejl, som du snakker om, så er spørgsmålet om det ikke ville være hurtigere at formatere skidtet.
Gravatar #6 - hgul
11. jan. 2010 17:58
Ork jow, jeg har først fri klokken 19, så kan ligeså godt lave noget fornuftigt :-D

Jeg har fundet tre forskellige, men har ikke været hele eventloggen igennem for at se om de alle sammen er ens.

Fejl 1:
NTDS (396) NTDSA: A bad page link (error -338) hasbeen detected in a B-Tree (ObjectId: 66, PgnoRoot: 86) of database C:\WINDOWS\NTDS\ntds.dit (86 => 827, 1492).

Fejl 2:
The Knowledge Consistency Checker (KCC) was unable to complete the topology for the following site.

Site:
CN=Default-First-Site-Name,CN=Sites,CN=Configuration,DC=Kulturellen,DC=local

An attempt to complete the topology for this site will be tried again at the next scheduled KCC interval (the current default is 15 minutes).

Additional Data
Error value:
8409 A database error has occurred.
Internal ID:
f08051d

Fejl 3:
NTDS (396) NTDSA: Index INDEX_00020078 of table datatable is corrupted (0).

XorpiZ (5) skrev:
Men altså, hvis der er så mange fejl, som du snakker om, så er spørgsmålet om det ikke ville være hurtigere at formatere skidtet.

Du har helt sikkert ret, men den løsning er nok umiddelbart bedst hvis man ved hvad man laver, og det er vi vist ikke helt sikre på. Der er i hvert fald en masse omkring opsætningsindstillinger, brugerkonti med mailopsætning m.v. vi vil være meget kede af at miste, selvom det heller ikke er holdbart, at vi ikke kan ret meget i den nuværende tilstand.

Og du skal ikke beklage noget som helst. Det er mig der bøjer sig i støvet hvis du kan hjælpe to servertosser ;-)
Gravatar #7 - XorpiZ
11. jan. 2010 19:38
Du burde prøve dette:

http://groups.google.de/group/microsoft.public.win...

Det skulle rette fejl 3 ihvf.

Ang. fejl 1:

http://www.microsoft.com/technet/support/ee/transf...

Umiddelbart tror jeg at fejl 2 og 3 hænger sammen - det er ihvf. de samme ting, der dukker op på google (offline AD defrag).

Kan godt forstå, hvis i helst vil undgå geninstallation.. det er sgu ikke ret sjovt at skulle sætte serveren op helt fra bunden, medmindre i har noget backup af opsætning mv. :)
Gravatar #8 - hgul
11. jan. 2010 20:06
#7 Det vil jeg prøve i morgen tidlig når jeg er på arbejde igen. Indtil videre, tusind tak for hjælpen! :-)

Jeg skal nok lige vende tilbage når vi har forsøgt dine forslag.
Gravatar #9 - XorpiZ
11. jan. 2010 21:43

Jeg vil lige nævne, at jeg ikke vil have skylden, hvis noget går i stykker :D

Har ikke personligt prøvet de to ting.

Der er btw en fin guide til isinteg (fejl 1) her:

http://www.msexchange.org/tutorials/Exchange-ISINT...
Gravatar #10 - fidomuh
12. jan. 2010 00:07

Det skulle gerne vaere korrekt, som jeg forstaar det, er der bare tale om database "mismatch", en simpel "defrag" ( som typisk ogsaa saetter korrekte primary keys ) burde goere det meste.

#Topic

Hvis i koerer jeres maskine virtuelt vil jeg klart anbefale jer at lave et snapshot inden i koerer offline defrag.

Vi endte ud i en exchange database der paa ingen maade virkede, efter en forsoegt offline defrag.
( Ikke lige AD, men bare vaer forsigtig :D )
Gravatar #11 - hgul
12. jan. 2010 21:31
Det blev så til en formatering. Min makker ville ikke give sig i kast med alt for meget, så efter et opkald til en serverguru kom der en konsulent forbi, og jeg kommer forhåbentlig på arbejde til en fungerede server i morgen :-)

Under alle omstændigheder skal I dog have tak for forsøget, det er rart at vide, at der er nogen der ved alt det jeg ikke selv har styr på ;-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login