mboost-dp1
Manualer i Danmark, hvilke sprog?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Hej :)
Jeg står med opstarten af en virksomhed. Jeg er dog løbet ind i et problem.
Vi skal importere nogle ting fra ulandet, som skal sælges videre her i Danmark, og problemet er så, at vi ikke ved hvilke sprog manualer normalt bliver udgivet med.
Grunden til problemet er at der står i loven at alle produkter i Danmark skal leveres med dansk brugsanvisning.
På forhånd tak
Jonas Donbæk
Jeg står med opstarten af en virksomhed. Jeg er dog løbet ind i et problem.
Vi skal importere nogle ting fra ulandet, som skal sælges videre her i Danmark, og problemet er så, at vi ikke ved hvilke sprog manualer normalt bliver udgivet med.
Grunden til problemet er at der står i loven at alle produkter i Danmark skal leveres med dansk brugsanvisning.
På forhånd tak
Jonas Donbæk
Dansk brugsvejledning hvis muligt, alternativt kan en brugsvejledning på et af de andre nordiske (Norsk eller svensk) sprog godt bruges...
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/brugsanvisninger?tc=F9432205F5AC4F4C9AE465C7214FC2E6
www.forbrug.dk skrev:På dansk eller nemt at forstå
En skriftlig brugsanvisning skal være skrevet på dansk eller på et sprog, der er umiddelbart forståeligt for en dansker. Det kan fx være en sammenskrivning af de nordiske sprog.
http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/brugsanvisninger?tc=F9432205F5AC4F4C9AE465C7214FC2E6
Andet kan aftales
Det kan godt aftales, at der ikke følger en brugsanvisning med varen, eller at den er skrevet på et andet sprog, fx engelsk. Det skal dog være udtrykkeligt aftalt inden købet, og sælger skal bevise, at du har accepteret den manglende eller udenlandske brugsanvisning.
Så hvis det er e-handel, så skriv det med CAPS OG FED i salgs- og leveringsvilkårene, at der ikke medfølger en brugsanvisning eller at den er på engelsk.
Cloud02 skrev:
Så hvis det er e-handel, så skriv det med CAPS OG FED i salgs- og leveringsvilkårene, at der ikke medfølger en brugsanvisning eller at den er på engelsk.
Problemet er at sælger skal bevise at køber har accepteret den manglende brugsanvisning/"andet-sprog-end-dansk" brugsvejledning.
Nej, i burde bare få oversat en brugsvejledning til dansk. Print og smid i kassen inden den sendes/overdrages til kunden. Hvis det er en internetbutik, så kan i jo lægge en .pdf brugsvejledning til fri download på produktets side.
Det er jo intet problem når det står i salgs- og leveringsbetingelserne som man skal have læst (for at sætte kryds i feltet) når man handler på nettet.Ndrskv (4) skrev:Problemet er at sælger skal bevise at køber har accepteret den manglende brugsanvisning/"andet-sprog-end-dansk" brugsvejledning.
Men igen, dette gælder kun handel på nettet.
Ved "offline" handel ved jeg ikke helt hvordan du kan løse dokumenteringsproblemet uden for meget papir arbejde.
Nej, jeg ved godt at det juridisk set er okay... Men vi kan jo ligeså undgå problemer frem for at skabe dem. Især når man er en nystartet virksomhed. Hvor mange tror du helt ærligt læser salgs- & leveringsbetingelser igennem inden de handler på en hjemmeside? Ved at gøre det på den måde, vil det give mange negative kundeoplevelser. De bliver nødt til at henvende sig til firmaet, blot for at få beskeden "Det står i vores betingelser og dem har du godkendt". Det virker IMO lidt at "tage-røven-på-folk"-agtigt.
Hvis de istedet for, skriver at der ingen manual medfølger, men den kan downloades her, på produktets info side. Så er alle glade. Ja, der vil være lidt arbejde med at få oversat manualerne, men jeg tror også at det vil give nogle langt mere tilfredse kunder.
Men som du (Cloud02) skriver, så er det her kun en løsning ved internetsalg.
Kunne være rart hvis OP ville uddybe hvilken type virksomhed det drejer sig om og om det er salg fra en fysisk butik eller ej.
Hvis de istedet for, skriver at der ingen manual medfølger, men den kan downloades her, på produktets info side. Så er alle glade. Ja, der vil være lidt arbejde med at få oversat manualerne, men jeg tror også at det vil give nogle langt mere tilfredse kunder.
Men som du (Cloud02) skriver, så er det her kun en løsning ved internetsalg.
Kunne være rart hvis OP ville uddybe hvilken type virksomhed det drejer sig om og om det er salg fra en fysisk butik eller ej.
Cloud02 (5) skrev:Det er jo intet problem når det står i salgs- og leveringsbetingelserne som man skal have læst (for at sætte kryds i feltet) når man handler på nettet.
Jeg tror ikke at selv den mest hardcore jurist seriøst tror på at folk normalt læser det.
Betingelserne består primært af helt almindelig sund fornuft og gentagelse af lovgivning, og så nogle vildt langt ude ting, som loven overtrumfer. Dvs. kender man loven og handelstraditionerne, er der normalt intet nyt at komme efter.
For de fleste mennesker vil jeg tro, at der i langt de fleste tilfælde enten ikke er noget overraskende, eller at man alligevel ikke forstår teksten.
(Ja, jeg har læst adskillige 20+ siders kontrakter, handelsbetingelser, softwarelicenser mv. Og jeg har prøvet at gennemgå dem med ellers intelligente mennesker, som slet ikke fatter hvad der reelt står.)
Så hvis der er noget ud over det normale, så er det lidt svært at forsvare blot at begrave det mellem ligegyldige paragraffer. Det er nok lovligt, teknisk set, i sig selv. Men det skulle ikke overraske mig om retten alligevel mener at sælger prøver at skjule noget, og ikke er helt ærlig.
Ndrskv (6) skrev:Hvor mange tror du helt ærligt læser salgs- & leveringsbetingelser igennem inden de handler på en hjemmeside? Ved at gøre det på den måde, vil det give mange negative kundeoplevelser. De bliver nødt til at henvende sig til firmaet, blot for at få beskeden "Det står i vores betingelser og dem har du godkendt". Det virker IMO lidt at "tage-røven-på-folk"-agtigt.
Underordnet om de rent faktisk læser dem eller ikke. De er stadigvæk bindende. Der er intet "tage røven på folk" over det. Folk må lære at tage ansvar for deres handlinger og lade være med at acceptere salgsbetingelser uden at læse, hvad der står.
Du kan også vende situationen omvendt. Lad os sige du køber emballeret software, musik el. film fra nettet, så skal der stå i handelsbetingelserne at returretten frafalder. Har virksomheden ikke skrevet dette, gælder den almindelige returret ved fjernsalg, som er 14 dage.
Næppe. Salgs- og leveringsbetingelser fra et webshop er fuldstændigt som en almindelig købsaftale. Jeg taler ikke om kontrakter eller licensaftaler, men en almindelig købsaftale.myplacedk (7) skrev:Jeg tror ikke at selv den mest hardcore jurist seriøst tror på at folk normalt læser det.
Er det B2B eller er det B2C? Det har også væsentlig betydning om det behøves at have en manual med eller ikke.
Noget helt andet er hvor sandsynligt det er at nogen vil brokke sig over en mangleden manual. Nu ved jeg ikke hvad i vil sælge, men jeg læser sjældent i de medfølgende manualer. Skimmer dem måske, men er de der ikke så har det endnu ikke gjort noget, så jeg har endnu ikke beklaget mig. Højest fundet en manual for producentens side.
Dette skal selvfølgelig ikke være grund til ikke at vedlægge en manual, for det giver da et dårligt indtryk hvis den mangler, i sær hvis der er andre problemer.
Få lavet en oversættelse, hyr eventuelt en ungarbejder og så tjek oversættelsen efter. Nogle af mine skolekammerater i folkeskolen lavede oversættelser af manualer for en eller andens virksomhed, men du kan jo hyre en gymnasieelev el. lign. for at øge chancen for en god oversættelse.
Dette skal selvfølgelig ikke være grund til ikke at vedlægge en manual, for det giver da et dårligt indtryk hvis den mangler, i sær hvis der er andre problemer.
Få lavet en oversættelse, hyr eventuelt en ungarbejder og så tjek oversættelsen efter. Nogle af mine skolekammerater i folkeskolen lavede oversættelser af manualer for en eller andens virksomhed, men du kan jo hyre en gymnasieelev el. lign. for at øge chancen for en god oversættelse.
Cloud02 (8) skrev:Der er intet "tage røven på folk" over det.
Enig... Men den følelse får folk. Og det kan man undgå, ved ikke at springe over hvor gærdet er lavest, og fraskrive sig ansvaret.
Cloud02 (8) skrev:Du kan også vende situationen omvendt. Lad os sige du køber emballeret software, musik el. film fra nettet, så skal der stå i handelsbetingelserne at returretten frafalder. Har virksomheden ikke skrevet dette, gælder den almindelige returret ved fjernsalg, som er 14 dage.
Hvorfor skulle returretten forsvinde fordi jeg køber noget emballeret software eller en cd med folie omkring? jeg har da ale rettigheder til at returnere det jeg har købt så længe jeg ikke har brudt folien..
Cloud02 (8) skrev:Underordnet om de rent faktisk læser dem eller ikke. De er stadigvæk bindende. Der er intet "tage røven på folk" over det.
Bindende, ja. Men at skjule information om en "væsentlig mangel" et sted hvor man forventer at folk ikke ser det, så har jeg lidt svært ved at tro at der ikke er skumle bagtanker.
JEg glemte at nævne at det var efter du har brudt folien.Ndrskv (10) skrev:Hvorfor skulle returretten forsvinde fordi jeg køber noget emballeret software eller en cd med folie omkring? jeg har da ale rettigheder til at returnere det jeg har købt så længe jeg ikke har brudt folien..
Hvis du har brudt folien mister du kun returretten hvis det eksplicit har stået i betingelserne. Hvis ikke, er det ulovligt for sælger at afvise at lade handlen gå retur indenfor 14dage ved fjernsalg.
Hvor vil du ellers placere den information henne?myplacedk (11) skrev:Bindende, ja. Men at skjule information om en "væsentlig mangel" et sted hvor man forventer at folk ikke ser det, så har jeg lidt svært ved at tro at der ikke er skumle bagtanker.
Hvis du som standard skriver i salgs- og leveringsbetingelserne at "DET ER MULIGT AT DER IKKE MEDFØLGER BRUGSANVISNINGER I FORBINDELSE MED KØB AF PRODUKTERNE", så har du garderet dig i mod problemet.
Ikke forventer at folk ser det? Efter som folks skal give deres tilsagn til salgs- og leveringsbetingelserne, at har læst og forstået dem samt accepterer vilkårene, kan du da ikke være seriøs når du siger, at man som udgangspunkt skal forvente, at de ikke har læst dem.
Når folk sætter et kryds og siger de har læst tingene, så må man forvente det.
Cloud02 (12) skrev:Hvor vil du ellers placere den information henne?
Der er masser af andre muligheder, man får masser af informationer ud over "det med småt" når man handler på nettet.
Cloud02 (12) skrev:Hvis du som standard skriver i salgs- og leveringsbetingelserne at "DET ER MULIGT AT DER IKKE MEDFØLGER BRUGSANVISNINGER I FORBINDELSE MED KØB AF PRODUKTERNE", så har du garderet dig i mod problemet.
Det tvivler jeg nu på. Det skulle ikke overraske mig, hvis du ikke bare kan dække dig ind ved at notere det i de generelle betingelser.
Cloud02 (12) skrev:Når folk sætter et kryds og siger de har læst tingene, så må man forvente det.
LOOP DETECTED, ABORTING...
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.