mboost-dp1

Lav det selv R11 knap

Gå til bund
Gravatar #1 - mads husted
8. jul. 2010 19:15
Jeg herinde, for nogle år siden 2003 fik jeg min første IBM A31 som havde en skjult partestion, med win XP og alle driver og programmer som blev langt ind når man under opstart trykkede på F11.

Nu skal jeg have mig en ny pc som nok ikke har den funkstion så vil spørge her om nogle ved om man kan gøre det selv og lige hvordan sådan ca.

mads
Gravatar #2 - Chewy
8. jul. 2010 19:38
Hvis jeg ikke tager meget fejl skal du have fat i noget kombination af flashdrev og motherboard med understøttelse.
Kan dog ikke huske hvad funktionen kaldes...
Gravatar #3 - røvskæg
8. jul. 2010 19:48
En måde det kan gørres på :

Lav to partitioner. Instaler Windows(ideelt). Instaler en minimal Linux på anden partion (ext4) kopier evt. zip alle filer på din windows partition til linux partitionen. Lav i Linux et startup skript, der copiere alt tilbage igen til windows partionen og rebooter. Instaler grub, med mulighed for at vælge Linux(gendan windows).

Kort fortalt.
Gravatar #4 - Ronson ⅍
8. jul. 2010 20:02
Jeg har gjort det med clonezilla - dog ikke lige F11-delen.

Så kan jeg starte op med en clonezilla-cd og overskrive windows-partitionen med et image på en separat ext2-partition.

Kan kun anbefale det, det er gratis og ikke særlig nemt.
Gravatar #5 - 3214N
8. jul. 2010 20:35
Hvad med at lægge dit image på en anden disk, så gør det ikke noget at den interne står af. Og Clonezilla er rigtig nem at gå til.
Gravatar #6 - mads husted
9. jul. 2010 14:49
Linux og jeg er ikke gode venner, det går altid galt for mig når jeg skal lave simple ting, så det orker jeg bare ikke...

Men Clonezilla siger i? det vil jeg da prøve så.

Tak for svar og andre må stadigvæk komme med ider..

mads
Gravatar #7 - Ronson ⅍
9. jul. 2010 18:24
Jeg vil i øvrigt anbefale at du starter med at partitionere FØR du installerer det OS du skal lave et image af.

gparted smadrede min windowspartition da jeg ville resize den (for at få plads til ext2-partitionen), så jeg måtte geninstallere windows.
Gravatar #8 - Daniel-Dane
9. jul. 2010 18:25
Windows kan selv resize, men den bliver møglangsom (selv efter defragmentering).
Gravatar #9 - Ronson ⅍
9. jul. 2010 18:51
#8: Den XP jeg lagde ind kunne bestemt ikke.
Gravatar #10 - Daniel-Dane
9. jul. 2010 19:33
Nej, den kom først i Vista. XP har altid været så følsom.
Gravatar #11 - Ronson ⅍
9. jul. 2010 20:41
Netop. Og på sådan en gammel pc, der alligevel kun skal bruges af niecerne, nægter jeg at lægge Vista eller nyere ind.

Og det var lidt surt at skulle bruge hele aftenen+natten på at opdatere xp - igen.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login