mboost-dp1

langsom bærbar

Gå til bund
Gravatar #1 - Lylover
9. jan. 2010 22:31
Goddag Newzere.
Jeg har en bærbar, ASUS G2..
Jeg har 38gb plads tilbage på harddisken.

I den seneste tid har jeg opdaget at mine spil har lagget.
Dragon Age, DDO osv. har ind i mellem fået ekstrem lag. Det kommer i perioder. Også varer det alt fra 1min til 5 min. Dette oplever jeg kun, når jeg spiller sådanne høje spil. Har selvfølgelig prøvet diverse grafiske ændringer, altså low graphic osv., dette hjælper ikke. Desuden burde min pc kunne køre dem, i high definition. Men jeg oplever lag anyway. Og det er i alle mine spil.

Hvordan kan jeg fixe dette? Jeg har kørt mit avast program og den fandt kun Win32:malware i en fil. Dette er vel ikke problemet.

Nogle der har forslag til, hvad jeg kan gøre? - formatering er SIDSTE udvej, da jeg ikke ønsker dette.

På forhånd tak.
Gravatar #2 - 3214N
9. jan. 2010 22:50
Hvorfor ikke formatering? Det er en glimrende måde at få rydet op på!
Gravatar #3 - XorpiZ
9. jan. 2010 23:08
Prøv at køre CCleaner. Den kan udrette mirakler.
Gravatar #4 - Lylover
9. jan. 2010 23:31
3214N (2) skrev:

Jeg får først en ekstern harddisk om 2 mdr.. :) Og jeg har nogle vigtige studiefiler og andet vigtigt jeg ikke vil af med.
Så medmindre du har forslag til andre former for oplagrig, så må du endelig give lyd fra dig! :) Vi taler btw. 20gb..
- for så er det selvfølgelig en mulighed.

XorpiZ (3) skrev:
Prøv at køre CCleaner. Den kan udrette mirakler.

Har netop kørt det. Fjernede utrolige 8gb! Men har desværre ikke udrettet miraklét.. :(
Gravatar #5 - vandfarve
9. jan. 2010 23:34
3214N (2) skrev:

Få Windows til at overføre alle vigtige filer m.m. igennem "Windows Easy Transfer" (eller lignende navn på dansk), formatér disken og så skal du stort set ikke gøre andet end at trykke ja et par gange, indtaste licensen og så installerer de vigtigste drivere (Windows 7 gør det endda for dig).

Så jeg er enig med 3214N. En formatering vil være den bedste og sikkert også den hurtigste løsning, hvis du har brugt så lang tid allerede nu.
Gravatar #6 - 3214N
9. jan. 2010 23:40
Prøv at høre en ven om du ikke kan låne en ekstern harddisk kortvarigt, så du kan køre USMT (User State Migration Tool), og få den op at køre igen. Det er langt det hurtigste.
Gravatar #7 - Lylover
9. jan. 2010 23:44
vandfarve (5) skrev:
Så jeg er enig med 3214N. En formatering vil være den bedste og sikkert også den hurtigste løsning, hvis du har brugt så lang tid allerede nu.

Jeg bruger Vista.
Jeg har ikke en direkte vista cd, men sådan en.. kan sgu ikke huske hvad det hedder.. Recovery CD, kan det passe?

- vil det stadig virke, når jeg nu bruger sådan en?

3214N (6) skrev:
Prøv at høre en ven om du ikke kan låne en ekstern harddisk kortvarigt, så du kan køre USMT (User State Migration Tool), og få den op at køre igen. Det er langt det hurtigste.

USMT - skal det bruges på computeren eller eksternen? - aner ikke hvad USMT er og hvad det gør?
Gravatar #8 - 3214N
9. jan. 2010 23:51
info om USMT

Ja, din recovery CD kan bruges.
Gravatar #9 - XorpiZ
9. jan. 2010 23:59
Er ikke sikker på, at Lylover er i den rette målgruppe for USMT.

Det er måske bedre at bruge den indbyggede i Windows XP - Transfer files and settings Wizard, mener jeg den hedder. Den er nok et GUI til USMT, men den er også noget nemmere at bruge.
Gravatar #10 - DiZaster
10. jan. 2010 00:06
Hvis du nu smed det fulde navn på det stykke malware du fandt, kunne vi fortælle dig om du burde formatere eller blot prøve at opdatere drivere og evt. tjekke hvilke windows updates du har installeret siden du oplevede problemet.

Har du prøvet andre virus / malware scannere end avast?

Hvilke gfx. drivere kører du med? Asus's, ATI's, omega drivers eller?
Gravatar #11 - Lylover
10. jan. 2010 00:13
XorpiZ (9) skrev:
Transfer files and settings Wizard, mener jeg den hedder. Den er nok et GUI til USMT, men den er også noget nemmere at bruge.

Jeg har Windows Vista? :)

DiZaster (10) skrev:
Hvis du nu smed det fulde navn på det stykke malware du fandt, kunne vi fortælle dig om du burde formatere eller blot prøve at opdatere drivere og evt. tjekke hvilke windows updates du har installeret siden du oplevede problemet.

Har du prøvet andre virus / malware scannere end avast?

Hvilke gfx. drivere kører du med? Asus's, ATI's, omega drivers eller?

"Filen C:\Windows\winsxs\x86_microsoft-windows-scripting_31bf3856ad364e35_6.0.6001.18068_none_482f75de008363d9\cscript.exe er inficeret af Win32:Malware-gen, Slettet"

- vil lige prøve at opdatere i Windows Update.
Og jeg har noget der hedder ASUS live update, som gerne skulle holde driverne up-to-date? Så det burde de vel være..?

Jeg har Nvidia GeForce 8600M GT grafikkort..
Gravatar #12 - XorpiZ
10. jan. 2010 00:34
Lylover (11) skrev:
Jeg har Windows Vista? :)

Ja ok - men jeg mener nu også, at Vista har den Wizard indbygget :)
Gravatar #13 - DiZaster
10. jan. 2010 01:18
Lylover (11) skrev:

"Filen C:\Windows\winsxs\x86_microsoft-windows-scripting_31bf3856ad364e35_6.0.6001.18068_none_482f75de008363d9\cscript.exe er inficeret af Win32:Malware-gen, Slettet"

- vil lige prøve at opdatere i Windows Update.
Og jeg har noget der hedder ASUS live update, som gerne skulle holde driverne up-to-date? Så det burde de vel være..?

Jeg har Nvidia GeForce 8600M GT grafikkort..

Mht. cscript, så melder netop avast en false positive på denne. Sker det igen, prøv at uploade filen her. Det giver dig mulighed for at analysere filen op imod 40+ andre antivirus programmer, samt se om andre har stødt på samme fil/problem tidligere.

Mht. gfx. Jeg troede at Asus G2 blev leveret med ATI mobility Xxxxx, men åbenbart ikke :-)

Du kan evt. prøve at gå herind og hente de seneste drivere. Tag 195.81, og husk .inf filen også. Kopier .inf filen over i det bibliotek driverne pakkes ud i inden du begynder at installere.

Til sidst kan du prøve dette stykke software for at se om det kan gøre en forskel i din spil ydelse. Programmet kan frigøre ressourcer for dig, ved at lukke unødige processer.
Gravatar #14 - Lylover
10. jan. 2010 12:09
Jeg bukker og takker for al den dejlige hjælp! :)
- er glad for at vide, at der stadig er nogen der gider bruge tid på at hjælpe os mindre bemidlede 8-)

Anyhow.. Jeg gjorde som #13 sagde, og indtil videre har det hjulpet. Jeg har ikke oplevet lag.

Hvis laggen kommer tilbage, så ser jeg ingen anden udvej end at formatere. Derfor også stor tak til dem der hjalp mig med opbevaringssytemer osv., dette er rigtig brugbart!

Tusind tak for hjælpen.
Gravatar #15 - sissy
10. jan. 2010 12:41
Hvis den bliver meget varm kan du også prøve at blæse den igennem for støv, har selv erfaringer med at det kan hjælpe...
Gravatar #16 - Lylover
10. jan. 2010 13:09
sissy (15) skrev:
Hvis den bliver meget varm kan du også prøve at blæse den igennem for støv, har selv erfaringer med at det kan hjælpe...

Den bliver enorm varm!!
Men er der ikke noget med, at man ikke kan bruge en støvsuger?
Skal der en eller anden ting på? Eller hvordan?

- og det skader ikke bærbaren at jeg åbner den? Har hørt at nogle bærbarer, går i stykker bare man åbner for dem..?
Gravatar #17 - 3214N
10. jan. 2010 13:15
At blæse er ikke det samme som at suge...

Hvis du åbnet korrekt, dvs. fjerner de skurrer der er påkrævet, og frakobler batteriet inden, vil den ikke påtage sig skade.
Gravatar #18 - Lylover
10. jan. 2010 13:51
3214N (17) skrev:
At blæse er ikke det samme som at suge...

Hvis du åbnet korrekt, dvs. fjerner de skurrer der er påkrævet, og frakobler batteriet inden, vil den ikke påtage sig skade.

Så hvilket mekanisk-vidunder anbefales så? Tror ikke min støvsuger kan blæse..
Gravatar #19 - 3214N
10. jan. 2010 13:59
Der er ikke meget mekanisk over den, men noget ala denne kunne f.eks bruges:
Blow - don't suck
Gravatar #20 - Jakob Jakobsen
10. jan. 2010 15:17

Hvis du ikke føler dig tryg ved at skille din bærbare ad, så lad for guds skyld være.
Der er mange skruer i en bærbar og det er ikke altid nemt at huske hvor de forskellige passer.
Du kan dog uden problemer afmontere de forskellige "låg" der sidder i bunden af maskinen og så bruge trykluft der.
Jeg vil dog anbefale dig at bruge en tandstik eller lignende til at fiksere blæseren(e) så de ikke løber løbsk når du bruger trykluft.
Desuden er det en god ide at blæse imod den normale luftretning, da du ellers ikke kan få hår og tøjfibre ud af maskinen.

Aldi har for et par uger siden haft trykluft på dåse til 25Kr. Du kan være heldig at de stadig har et par flasker.
Gravatar #21 - Daniel-Dane
15. jan. 2010 18:25
Jakob Jakobsen (20) skrev:

Hvis du ikke føler dig tryg ved at skille din bærbare ad, så lad for guds skyld være.
Der er mange skruer i en bærbar og det er ikke altid nemt at huske hvor de forskellige passer.
Jeg kan lige fortælle, og jeg taler af erfaring, når jeg siger, at du skal holde styr på skruerne! Jeg smed skruen til det optiske drev væk, så det passer nogle klassekammerater fint.
Gravatar #22 - DiZaster
16. jan. 2010 11:25
Jakob Jakobsen (20) skrev:

Et hint til dem som kan bruge det...

Når jeg skiller en bærbar af jeg ikke kender, eller jeg ikke skal samle lige med det samme igen, plejer jeg at tegne en hurtig skitse af f.eks. bagsiden af den bærbare. Jeg stiller så skruen i den sektion på tegningen hvor den hører til.

På den måde kan man let se hvilken skrue der skal sidde hvor...
Gravatar #23 - 3214N
16. jan. 2010 12:14
Eller ta' en fotokopi af den....
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login