mboost-dp1
Jule lys, hvorfor serie?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
#4 Vel dobbelt så meget, vil jeg tro.
Næh, det kan forresten ikke lige overskue. I teorien kan man vel bare køre en lang tråd igennem og så forbinde soklerne til den, så skal der vel ikke nødvendigvis så meget mere tråd til.
Har vi nogen elektro ingeniører, der har designet lyskæder herinde?
Næh, det kan forresten ikke lige overskue. I teorien kan man vel bare køre en lang tråd igennem og så forbinde soklerne til den, så skal der vel ikke nødvendigvis så meget mere tråd til.
Har vi nogen elektro ingeniører, der har designet lyskæder herinde?
Hvis man har 50 pærer med et spændingsfald på ca 4,5V pr pære slipper man for trafo og den slags..? Sådan var gamle lyskæder vistnok lavet..
Moderne serieforbundne har vistnok en stor transformer, ikk? Jeg ved det ikke helt - gør den ikke i julepynt, men det er ihvertfald mit bud..
Moderne serieforbundne har vistnok en stor transformer, ikk? Jeg ved det ikke helt - gør den ikke i julepynt, men det er ihvertfald mit bud..
#5 Nej mere:
4 serieforbundet pærer med en cm mellemrum: 4 cm frem og 4 cm tilbage = 8 cm i alt.
4 parallelforbundet pærer med en cm mellemrum:
1. pære: 1 cm frem og 1 cm tilbage = 2 cm i alt.
2. pære: 2 cm frem og 2 cm tilbage = 4 cm i alt.
3. pære: 3 cm frem og 3 cm tilbage = 6 cm i alt.
4. pære: 4 cm frem og 4 cm tilbage = 8 cm i alt.
I alt bliver det til 20 cm.
4 serieforbundet pærer med en cm mellemrum: 4 cm frem og 4 cm tilbage = 8 cm i alt.
4 parallelforbundet pærer med en cm mellemrum:
1. pære: 1 cm frem og 1 cm tilbage = 2 cm i alt.
2. pære: 2 cm frem og 2 cm tilbage = 4 cm i alt.
3. pære: 3 cm frem og 3 cm tilbage = 6 cm i alt.
4. pære: 4 cm frem og 4 cm tilbage = 8 cm i alt.
I alt bliver det til 20 cm.
#10 Min viden rækker ikke længere end til kobberledninger og fase/nul - så medmindre der er opfundet noget smart, som jeg ikke kender til, så kan det vidst ikke lade sig gøre
Edit: Hver pærer skal jo have sine egne ledninger for ikke at være afhængig af om de andre pærer er sprunget eller ej
Edit: Hver pærer skal jo have sine egne ledninger for ikke at være afhængig af om de andre pærer er sprunget eller ej
#13 Jeg tror vi tænker på det samme.
Det jeg tænker på er som diagram her, og sådan som jeg kan se burde det give et marginalt større ledningsforbrug.
http://www.kpsec.freeuk.com/seriespa.htm
Det jeg tænker på er som diagram her, og sådan som jeg kan se burde det give et marginalt større ledningsforbrug.
http://www.kpsec.freeuk.com/seriespa.htm
Glødepærers effektivitet er meget afhængig af ampere, så hvis en pære bruger 2W ved 230V, trækker den 0,009A, hvilket desuden kræver en meget tynd tråd som nemt brænder over.
Men, hvis man så i stedet smider 50 pærer på i serie, får de hver 4,6V og kan trække 2,3A ved 2W. Her kan man så bruge en meget tykkere tråd, som holder længere, samt man får mere lys ud af energien.
Et godt eksempel på det, er at en Dansk 230V 60W pære leverer 15% mindre lys end en Amerikansk 110V 60W pære og der er kun tale om lidt over en fordobling af ampere.
Men, hvis man så i stedet smider 50 pærer på i serie, får de hver 4,6V og kan trække 2,3A ved 2W. Her kan man så bruge en meget tykkere tråd, som holder længere, samt man får mere lys ud af energien.
Et godt eksempel på det, er at en Dansk 230V 60W pære leverer 15% mindre lys end en Amerikansk 110V 60W pære og der er kun tale om lidt over en fordobling af ampere.
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.