mboost-dp1

Jule lys, hvorfor serie?

Gå til bund
Gravatar #1 - DanaKaZ
6. dec. 2010 20:27
Hvorfor har man overhovedet lavet lyskæder der er serie forbundet?

Er der nogen fordel fremfor parallel forbundne kæder, eller tænkte man bare ikke over det?
Gravatar #2 - OxxY
6. dec. 2010 21:21
DanaKaZ (1) skrev:
Hvorfor har man overhovedet lavet lyskæder der er serie forbundet?

Er der nogen fordel fremfor parallel forbundne kæder, eller tænkte man bare ikke over det?

Det er billigere, men ja det er idiotisk :)
Gravatar #3 - DanaKaZ
6. dec. 2010 21:24
#2 Jebus, tænk på alle de mandetimer der er gået til at lede efter "den dårlige pære", bare for at spare 50% metal tråd.
Gravatar #4 - j.larsen
6. dec. 2010 21:25
Skal der ikke ret meget mere ledning til at parallelforbinde pærene i en lyskæde fremfor at serieforbinde dem? Det lyder som plausibel forklaring i mine ører...
Gravatar #5 - DanaKaZ
6. dec. 2010 21:26
#4 Vel dobbelt så meget, vil jeg tro.

Næh, det kan forresten ikke lige overskue. I teorien kan man vel bare køre en lang tråd igennem og så forbinde soklerne til den, så skal der vel ikke nødvendigvis så meget mere tråd til.

Har vi nogen elektro ingeniører, der har designet lyskæder herinde?
Gravatar #6 - OxxY
6. dec. 2010 21:29
Vi snakker trodsalt ting fra kina der normalt optimeres på ørebasis for at få mest mulig profit, så dobbel så meget ledning plus mere isolering etc gør vel udslaget
Gravatar #7 - drbravo
6. dec. 2010 21:31
Hvis man har 50 pærer med et spændingsfald på ca 4,5V pr pære slipper man for trafo og den slags..? Sådan var gamle lyskæder vistnok lavet..

Moderne serieforbundne har vistnok en stor transformer, ikk? Jeg ved det ikke helt - gør den ikke i julepynt, men det er ihvertfald mit bud..
Gravatar #8 - DanaKaZ
6. dec. 2010 21:31
#6 Nåh jaja, der skal nok have været noget at spare.

Men bare sådan hvis man laver en livscyklus vurdering, har det noget kostet verden en del spildte mandetimer at spare de øre i Kina. Men så kan vi self lære at lade være med at spare på lyskæder. :-)
Gravatar #9 - j.larsen
6. dec. 2010 21:32
#5 Nej mere:

4 serieforbundet pærer med en cm mellemrum: 4 cm frem og 4 cm tilbage = 8 cm i alt.

4 parallelforbundet pærer med en cm mellemrum:
1. pære: 1 cm frem og 1 cm tilbage = 2 cm i alt.
2. pære: 2 cm frem og 2 cm tilbage = 4 cm i alt.
3. pære: 3 cm frem og 3 cm tilbage = 6 cm i alt.
4. pære: 4 cm frem og 4 cm tilbage = 8 cm i alt.
I alt bliver det til 20 cm.
Gravatar #10 - DanaKaZ
6. dec. 2010 21:34
#9 Man kan ikke bare gøre som jeg forslog i #5?

Er du helt sikker på det der, jeg tænker bare at ledningen kommer til at være voldsomt tyk hvis man har omkring 20-30 lys.
Gravatar #11 - j.larsen
6. dec. 2010 21:38
#10 Min viden rækker ikke længere end til kobberledninger og fase/nul - så medmindre der er opfundet noget smart, som jeg ikke kender til, så kan det vidst ikke lade sig gøre

Edit: Hver pærer skal jo have sine egne ledninger for ikke at være afhængig af om de andre pærer er sprunget eller ej
Gravatar #12 - DanaKaZ
6. dec. 2010 21:45
#11 Ja altså min viden rækker ikke engang til at vide hvad du snakker om når du siger fase/nul, så jeg er fuldt åben for den mulighed at jeg skulle tage fejl. :-)
Gravatar #13 - j.larsen
6. dec. 2010 21:46
Har tegnet et diagram over det hele, og med mit eksempel med 4 pærer der sidder med en cm mellemrum kan det faktisk godt lade sig gøre at parallelforbinde dem uden ledningforbruget vokser over de 8 cm... Hmm, hvorfor har kinøjserne ikke gjort det?
Gravatar #14 - DanaKaZ
6. dec. 2010 21:48
#13 Jeg tror vi tænker på det samme.

Det jeg tænker på er som diagram her, og sådan som jeg kan se burde det give et marginalt større ledningsforbrug.
http://www.kpsec.freeuk.com/seriespa.htm
Gravatar #15 - Jakob Jakobsen
6. dec. 2010 21:48
Glødepærers effektivitet er meget afhængig af ampere, så hvis en pære bruger 2W ved 230V, trækker den 0,009A, hvilket desuden kræver en meget tynd tråd som nemt brænder over.
Men, hvis man så i stedet smider 50 pærer på i serie, får de hver 4,6V og kan trække 2,3A ved 2W. Her kan man så bruge en meget tykkere tråd, som holder længere, samt man får mere lys ud af energien.

Et godt eksempel på det, er at en Dansk 230V 60W pære leverer 15% mindre lys end en Amerikansk 110V 60W pære og der er kun tale om lidt over en fordobling af ampere.
Gravatar #16 - DanaKaZ
6. dec. 2010 21:49
#15 Aha, der kan man bare se.
Gravatar #17 - j.larsen
6. dec. 2010 21:53
#15 Godt der kom en nørd på banen, så os amatører ikke opfinder vores egen virkelighed
Gravatar #18 - DanaKaZ
7. dec. 2010 08:33
#17 Det havde jeg da tænkt mig at gøre under alle omstændigheder. :-)
Gravatar #19 - Dreadnought
7. dec. 2010 09:07
Der findes pærer, som har en lille zenerdiode indbygget. Zenerdioden har et større spændingsfald end pærens glødetråd, og er leder derfor først strøm, når pæren springer.

Jeg kan ikke umiddelbart finde nogen, men jeg har haft nogle pærer i hånden for nogle år tilbage.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login