mboost-dp1

Ingen gbit, når router er forbundet

Gå til bund
Gravatar #1 - KC
28. maj 2010 10:38
Skal holde lan i weekenden og har dertil købt en gbit switch.

Da jeg testede den fik jeg op til 80Mb/s med statisk ip gennem switchen. Når jeg skifter til dyn ip og lader routeren håndtere det får jeg kun op til 15Mb/s. Det er mere end den teoretiske max for de 100mbit min router kan klare, men langt fra de 1gbit, som switchen kører.

Begge pc er forbundet til switch, som så har et kabel til routeren.

Hvad gør jeg galt? - Hvorfor får jeg ikke gbit ydelse, når det er routeren som tildeler ip?
Gravatar #2 - Bundy
28. maj 2010 12:26
Har du pillet ved kablingen eller noget? Det er min erfaring at der ikke altid skal så meget til for at 1gbit ethernet vælter ned i hastighed.
Gravatar #3 - siliankaas
28. maj 2010 12:40
Nu spørg jeg måske dumt, men maskinerne er på samme IP net ikke?

Havde engang et lille "Ups" da alt trafik lige gik igennem routeren først - hehe
Gravatar #4 - TheAvatar
28. maj 2010 17:24
Hvis den routede, så kunne den ikke route 15MB/s på en 100Mbit router...

Så problemet må være noget andet - har dog ikke noget godt bud
Gravatar #5 - siliankaas
28. maj 2010 18:57
Det kunne måske være noget burst - ja hvad ved jeg :-)

Gravatar #6 - kasperd
29. maj 2010 17:24
TheAvatar (4) skrev:
Hvis den routede, så kunne den ikke route 15MB/s på en 100Mbit router...
Det er der forskellige mulige forklaringer på.

Det kan være at måden softwaren måler det på ikke er specielt præcis. Hvor lang tid blev der brugt på målingen? Ikke eksempel jeg tit har set når jeg har målt hastigheder er når jeg sender filer med scp. Der måler scp faktisk hvor hurtigt den kan aflevere data til en lokal buffer. Derfor bliver hastighedsmålingen altid for høj i starten. Når den lokale buffer så er fyldt op vil den langsomt begynde at komme med mere præcise målinger.

En anden mulig forklaring er at det kan være softwaren komprimerer data under overførsel og fortæller dig hvor meget ukomprimeret data der sendes.

Det kan også være at returtrafikken sendes en anden vej. Måske går trafikken den hurtige vej, men alle bekræftelserne sendes gennem routeren. Jeg har f.eks. en internetopkobling med fire IP adresser. Jeg er nogle gange kommet til at fejlkonfigurere mit netværk så trafik fra den ene computer til den anden blev sendt over min gbit switch, men alle svar pakkerne blev sendt over kabelmodemet til min ISP og derfra tilbage til min anden computer.

Det kan også være du har nogle pakketab der sløver forbindelsen ned. Det kan også være at du render ind i nogle fejl i TCP implementationen.

Et godt værktøj til at fejlfinde er wireshark. Prøv at køre det på hver computer og se om de sender pakkerne direkte til hinandens MAC adresse, eller om nogle af dem bliver sendt til routeren.

Hvis du vil overvåge trafikken mellem switch og router bliver det lidt mere problematisk. Det kan enten gøres ved at sætten en hub imellem de to og så koble en tredje computer til den hub og køre wireshark på den. (Jeg brugte det selv engang da jeg skulle hjælpe en ven der havde glemt hvilket password han brugte til at logge på sin ISP).

Man kan også sætte en computer med to netkort imellem switch og router og så konfigurere den til at bridge trafikken. Så kan denne computer kører wireshark. (Jeg har selv købt et USB ethernet kort til min laptop for at have denne mulighed).
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login