mboost-dp1

Hvordan: Virtual clon af OS

Gå til bund
Gravatar #1 - siliankaas
29. maj 2010 18:24
Hey

Som overskriften siger - findes der en let, og helst gratis (eller billig) måde at tage en kopi af et OS på?

Forstået på den måde at hvis jeg har en bærbar med f.eks Windows XP, kunne jeg godt tænke mig at clone denne installation, og efterfølgende Virtual køre den på en helt anden maskine.

Jeg har snust lidt til virtualbox, men det kræver jo at jeg installere Windows fra ny, og det er ikke hvad jeg søger.

Og JA, jeg kender godt google, men håber på at høste erfaringer her fra :-)
Gravatar #2 - røvskæg
29. maj 2010 18:41
VMware kan gøre det.

http://www.vmware.com/products/converter/

Edit
erfaringer : virker fint med XP og vmware server på Ubuntu.
Gravatar #3 - siliankaas
29. maj 2010 18:47
#2 Der kan man bare se :D

Men øhh - kræver det man installere den der converter på host maskinen, havd elidt håbet man kunne boote på en CD, lave en klon af disken, og køre den i en viewer på en anden maskine - helt uden at installere noget på host maskinen?

Desuden: Koster VMware viewer ikke noget?
Gravatar #4 - myplacedk
29. maj 2010 18:50
Du kan godt køre installationen i en VirtualBox. Måske skal du lige tage en kopi af harddisken og konvertere den til rette format, jeg er ikke sikker på at det er nødvendigt i en moderne VirtualBox længere.

I VirtualBox skal du så lave en virtuel maskine, som minder om den fysiske. (Antal harddiske, rammængde, antal netkort osv.)

Problemet er bare, at operativsystemet vil se det som en anden PC. Den simulerer jo ikke præcist den hardware du havde før.

Nogle operativsystemer er ligeglade, og fungerer fortsat uden at pille ved noget. De gamle Windows-versioner (95?) kunne gå fuldstændigt amok over at blive flyttet. De nyere Windows-versioner ved jeg ikke noget om.

Så kort sagt: VirtualBox kan godt, men måske ikke helt træk-og-slip. Spørgsmålet er om Windows kan.
Gravatar #5 - røvskæg
29. maj 2010 19:00
Det er noget tid siden jeg gjorde det.
Jeg kan dog huske at jeg var overrasket over hvor nemt det var. - Noget wisard haløj.

Jeg mener man kunne gørre det over lan, ved at installere converteren på en anden maskine.
Gravatar #6 - røvskæg
29. maj 2010 19:03
VMware server er vist også gratis, hvis man registerer sig.
Gravatar #7 - Daniel-Dane
29. maj 2010 20:21
Jeg har ikke prøvet at lave en kopi af en allerede eksisterende installation, men kunne det ikke tænkes, at du laver en ghost, som du mounter?

Ja.

myplacedk (4) skrev:
De gamle Windows-versioner (95?) kunne gå fuldstændigt amok over at blive flyttet.
Senildemente pensionister har det svært med at blive flyttet. ;P
Gravatar #8 - Jakob Jakobsen
29. maj 2010 20:28
Kig HER, det ser lovende ud.
Gravatar #9 - siliankaas
29. maj 2010 21:11
Det skal klart prøves, lige sådan noget jeg leder efter... vil teste det snarest :D

EDIT:
Lidt røv:
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/ee656415.aspx skrev:
Note: Virtual PC supports a maximum virtual disk size of 127GB. If you create a VHD from a larger disk it will not be accessible from a Virtual PC VM.
Gravatar #10 - onetreehell
29. maj 2010 23:15
Google siger at .vdi (virtualbox harddisk images) har en max size på flere TB.

http://www.virtualbox.org/wiki/Migrate_Windows

Jeg har ikke læst det...
Gravatar #11 - Atom
6. jun. 2010 14:48
Vmware converter kan clone en maskine til en Virtuel. Den har i øvrigt en del snedige features, fx. kan du undlade at kopiere pagefil, resize partitioner osv. inden selve kopieringen finder sted.

Vmware converter kan installeres på selve den maskine du vil konveretere eller en hvilket som helst anden maskine i netværket. Der installeres dog en lille agent på maskinen der skal konverteres. (Du kan nemt fjerne den igen ved at sætte et flueben under konverteringen)

Hvis du absolut ikke vil have agent på en maskine har de også en WinPE bootcd du kan starte maskinen på, og starte samme vmware converter værktøj. Om Vmware converter bootcd kræver et ESX miljø er jeg dog ikke klar over. Jeg har kun brugt det til at lave konvertere fysiske, og Hyper-V maskiner til ESX.
Gravatar #12 - zin
6. jun. 2010 17:08
Boot normal PC med en Linux live CD. dd til en ekstern harddisk og overfør data til en virtuel maskine? Nemt?
Gravatar #13 - myplacedk
7. jun. 2010 07:15
Hvad gør den med hardwaren? Vil OS'et opdage at der er skiftet hardware? Hvis ikke, skal de vel simulere alverden hardware.
Gravatar #14 - siliankaas
7. jun. 2010 11:18
ZiN (12) skrev:
Boot normal PC med en Linux live CD. dd til en ekstern harddisk og overfør data til en virtuel maskine? Nemt?

Nemt..Tja måske hvis man ved hvad man skal gøre, men jeg savner lidt en guide eller lig.

#11 Det lyder spændende... HAr du nogle step-by-step vejledninger eller lig?
Gravatar #15 - onetreehell
7. jun. 2010 18:41
Så vidt jeg husker er det rimeligt nemt at bruge dd. Hvis du virkelig mangler nogen at holde dig i hånden, så gå på en passende IRC kanal og spørg hvordan man bruger dd til dit formål.
Gravatar #16 - Hubert
7. jun. 2010 20:00
siliankaas (14) skrev:
Nemt..Tja måske hvis man ved hvad man skal gøre, men jeg savner lidt en guide eller lig.

#11 Det lyder spændende... HAr du nogle step-by-step vejledninger eller lig?

dd howto
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login