mboost-dp1

hvilket lydkort m spdif I/O

Gå til bund
Gravatar #1 - sfhansen
17. jun. 2010 20:03
Hej forum, jeg leder efter et stereo lydkort, med digital spdif (optisk) I/O i fuld cd kvalitet, til min cd afspiller. Det skulle så være muligt at spille musik fra min computer over mit stereoanlæg I noget nær samme kvalitet som fra en cd afspillet på cd afspilleren. Lydkortets andre kvaliteter har jeg ikke brug for, så det ville være godt om det ikke kostede alt for meget

med venlig hilsen Steen Fris Hansen
Gravatar #2 - XorpiZ
17. jun. 2010 20:37
Nu er jeg måske ude på et vildspor, men er spdif ikke normalt "lossless"? Jeg mener ikke at lydkortet er inde over overhovedet.
Gravatar #3 - sfhansen
17. jun. 2010 22:59
Tak for responsen. Det troede jeg også selv. Den besked jeg fik i forretningen var at bare kunne et billigt lydkort med optisk I/O. det gjorde jeg så i form af et ICIDU 7,1 soundcard til 200,- Der er bare den hage ved det at man for det digitale signal, kun kan vælge imellem 44,1-96 KHz

Jeg har så set på nogle creative lydkort, som afspiller med 192 KHz, men ikke om det også gælder for den digitale udgang. Under alle omstændigheder er det ikke så tilfredsstillende, da jeg har fået oplyst at en almindelig cd ofte går op til 250 KHz og højere. Jeg har også svært ved at forstå at det digitale signal skulle være anderledes end i det format som filen er lagret i. Der er ikke så meget ide' idet hvis kvaliteten fra Pc'en er væsenlig ringere end fra Cd'en

Det er det hele taget svært at få et svar på. Hi-Fi klubben siger jeg skal spørge de folk som står i forretningen og omvendt, eller i en computerforretning computerfolk siger jeg skal spørge Hi-Fi folk. Så sender jeg en mail til NAD som har lavet min nytænkte roste CD afspiller med optisk I/O så ledes at det digitale signal fra en computer bliver ført igennem de samme kredsløb som en CD. Altså noget noget nær samme kvalitet som en CD afspilning. De folk sender mig til tilbage til coputerfolket, så her er jeg igen, lidt desperat i stemmen, men stadig samlet. Hvilket lydkort sender et lossless digitalt signal via spdif I/O.
Gravatar #4 - Clauzii
18. jun. 2010 00:49
#3:
De fleste :)

Selv computere med onboard S/PDIF (SONY/Philips Digital Interface) siger i praksis ret godt. Jeg mener ikke at der overhovedet laves CD-drev til computere der spiller SACD heller, så stort set alle lydkort med S/PDIF har en lydkvalitet der absolut kan betegnes som High Fidelity.

(Snakker man iøvrigt om SACD (Super Audio CD), er der tale om et streaming 1 bits signal v. 2,8224 MHz, der som slutresulat frekvensmæssigt går op til ca. 50 KHz, samt et dynamikområde på ca. 120dB. En normal CD har 96dB i dynamicområde, hvilket i praksis faktisk er for lidt til en naturtro gengivelse af mange typer musik).

--

Det der i virkeligheden skiller fårene fra bukkene, er den tidsmæssige præcision af de digitale informationer, også kaldet Jitter. Jo mere præcis tiden er mellem de enkelte bits, jo mere akkurat gengivelse opnår man. Der skal dog veltrænede ører til at høre forskellen i praksis. Selv på et godt anlæg.

Når du lytter til en almindelig CD foregår det med 16 bit v. 44,1 KHz. Grundet noget man kalder Nyquist-frekvensen, vil alt over ca 20 KHz være filtreret væk, da man ellers vil høre nogle fæle 'spejlinger' af de 44,1 KHz (samplefrekvensen).

Defor begyndte man at producere D/A konvertere med såkaldt Oversampling, der gør at man kan bruge et (billigere) filter med en lavere orden (ex. 36dB/oktav) i stedet for meget stejle filtre, der kan give fasedrejnings-problemer og dermed dårligere lyd til følge.

--

I sidste ende kommer lydkvaliteten an på den D/A (digitale til anologe) konverter du sender et S/PDIF signal ind i (udover det nævnte Jitter-problem).

Men husk: Det er dig selv der bestemmer om den lyd du hører er i orden!
Gravatar #5 - sfhansen
18. jun. 2010 21:44
Tak for responsen. Jeg søger, som jeg har nævnt før en lydkvalitet der ligger op det man kan få en ganske almindelig cd i skuffen. Det som inspirerer mig er den artikel hvor min cd afspiller bliver anmeldt

http://hometheaterreview.com/nad-c-565bee-cd-playe...

I den artikel beskriver anmelderen hvordan han fra sin Mac notebook via den digitale SPDIF udgang, får en lydkvalitet som ligger tæt på CD'ens.

Den lydkvalitet som jeg hat fra min PC er ikke nær så god som den jeg har fra min CD afspiller, ikke dårlig, men bare ikke så god. Hvorfor ved jeg ikke. Måske den den tidsmæssige faktor. Ihvertfald er den tyndere og mere uklar

Jeg har ingen teknisk viden, men det undre mig det du siger at 44,1 KHz skulle dække lydområdet på en alm CD, hvorfor laver man så lydkort der som har 192 KHz?

hvad er det for for noget grej jeg skal bruge, for at få en rigtig god lyd fra min PC som før beskrevet, lydkort evt Hardisk, optisk kabel?
Gravatar #6 - Clauzii
19. jun. 2010 01:15
#5:
sfhansen (5) skrev:
Jeg har ingen teknisk viden, men det undre mig det du siger at 44,1 KHz skulle dække lydområdet på en alm CD, hvorfor laver man så lydkort der som har 192 KHz?

CD formatet er jo ret gammelt efterhånden (>25 år), så at det stadig kan lyde supergodt skal tilskrives forfinelse og nye typer konvertere med stor nøjagtighed.

Et 16 bits signal har maksimalt 65536 spændingsniveauer (inklusiv stilhed), hvilket egentlig ikke er særligt mange. Dette signal afspilles 44,100 gange per sek., hvilket giver 22,6 uS per udlæsning. Nye konverterteknikker kan interpolere, hvilket vil sige at der laves en (tilnærmet) beregning til et givent spændingsniveau imellem disse 22,6 uS. Ikke helt nøjagtigt, men en ganske god tilnærmet værdi.

Idag er 24 bit v. 192 KHz standard ved studieoptagelser, hvilket giver 16.777.216 spændingsniveauer, altså en HEL del mere end med 16 bit. De 192 KHz giver en udlæsning hvert 5,2 uS, altså et korte tidsinterval end med 44,1 KHz, og altså tættere på det analoge signal, der er kontinuerligt.

--

Der er flere faktore der kan ødelægge lyden fra din PC:
Hvis du bruger onboard lyd, kan indstråling fra andre komponenter på bundkortet godt have indflydelse på både Jitter og præcisionen af de aflæste digitale bits. En enkelt bitfejl hist og her kan godt gøre signalet dårligere, selvom der stadig kommer noget brugbar lyd ud.

Et lydkort sat i en PCI elle PCIe port er heller ikke nødvendigvis beskyttet ordentligt mod indstråling fra resten af computeren. Derfor ser man nogle nørder købe et stk. kobberfolie, der bliver lamineret, og bukket rundt om lydkortet med en ledning til kabinettet (stel) på computeren. Dette kan i mange tilfælde rent faktisk virke ret godt!

Man kommer i sidste ende ikke uden om et godt (halv/helprofessionelt) lydkort. Jeg har en PC med et (gammelt men godt!) ECHO Gina 20bit kort, der stadig siger (efter min egen overbevisning i det mindste ;) superfedt, både via analog udgang og den 24 bits S/PDIF.

Min anden maskine har et Terratec Phase22 kort, og dets lyd slår samtlige CD-afspillere jeg har haft, både via analog og S/PDIF.

At du ikke oplever helt samme lydkvalitet som i din NAD hænger ret sandsynligt sammen med at løbeværket og læseenheden (helt sikkert) nok er af en højere kvalitet end en computers CD/DVD-drev, og er lavet specifikt til audio-gengivelse.

Slutteligt(endlig tænker nogle sikkert ;) vil jeg anbefale dig et af to flg. kort, hvis du vil være rimeligt sikker på at selve S/PDIF udgangen (eller den analoge) er iorden:

ECHO MIA til 1.095,- (min favorit for et simpelt men rigtigt godt lydkort)

eller

M-Audio Audiophile 2496 (der næsten er blevet en klassiker) til 695,-.

Det sværeste bliver dog at finde et rigtigt godt CD/DVD drev, da der desværre ikke rigtigt laves noget audiofilt på dette område. Ikke hvad jeg ved af ihf.

Håber ikke det blev for meget :)
Gravatar #7 - sfhansen
22. jun. 2010 12:22
Rigtig mange tak for svaret (en ordentlig mundfuld) og anbefalingerne af lydkort. Så vidt jeg kan se spiller de begge med en opløsning på 24 bit 96 KHz. Min egen CD afspiller har D/A- konverter : 2 x Wolfson 24-bit/192 kHz. Hvilket lyder som det du beskriver som studie standard i dag. Betyder det ikke at min CD afspillers har en højere kvalitet end de lydkort du nævner?

Da min Cd Afsp. også har en digital Spdif udgang, betyder det så at jeg kan indspille Cd'er på min harddisk, fra den? Så ville jeg være over problemet med PC'ens dårligere CD afspiller? (Der er også en mulighed for at styrer afspilleren fa PC' en)

Hvis jeg afspiller fra min externe harddisk. Er det vel det der hedder on board afspilning. Dermed problemmet jitter, som jeg ikke ved hvad er? og præcissionen. Kan det løses med kobberfolie? eller har det også noget ar gøre med hardisken selv? (1 TB WD elements)
Gravatar #8 - Clauzii
22. jun. 2010 21:21
Hvis du afspiller en almindelig CD, betyder det ingenting med en DAC med maks. 192KHz, den vil afspille CDen med 44,1 KHz. Men afspiller du en SACD, er der brug for en højere samplefrekvens. Jeg har dog hørt ret gode 16bits/44,1 KHz konvertere sige bedre end dårlige 24bits/192 KHz konvertere, så det er svært at sige noget om kvaliteten udelukkende ud fra disse tal.

Derfor snakker jeg også om præcision samt tidskorrekt konvertering.

Lad os antage at en konverter brugt til optagelsen af lyd-materialet har aftastet det analoge signal med 44,1 KHz, altså <PRÆCIS> 22,675736961451247165532879818594 uS mellem målingerne. Hvis ikke det er denne tid på den konverter der afspiller signalet igen, vil det afspillede signal være 'ude af sync' ift. originalen, og dermed være af 'dårligere' kvalitet. Det svarer i princippet lidt til en gammeldags pladespiller der ikke kører med absolut konstant hastighed.

Når man snakker præcision tænker jeg en konverters evne til aftaste og gengive et spændingsniveau korrekt. Lad os sige at den maksimale spænding ud af en CD afspiller er 1V.

I en 16 bits konverter giver det så 15,2587890625 uV pr. spændingstrin. Hvis det bliver omsat forkert, er der en 'fejl' i signalet. I en 24 bits konverter er hvert trin på 59,604644775390625 nV, og igen er en afvigelse en 'fejl' i signalet.

Det er derfor vigtigt at A/D og D/A konvertere i det mindste har de SAMME fejl, så signalet forbliver som tiltænkt, da det er stort set umuligt at lave komponenter med den præcision, tallene viser.

Så som du kan se, er der mange faktorer der skal være på plads, for at vi får et præcist audiosignal, eller ihf. en tilnærmelse vi synes er 'god lyd'.

---

Jitter har intet med din Harddisk at gøre, men er udelukkende et konverterproblem, der er afhængigt af en yderst stabil clockfrekvens for den benyttede konverter.

Den kobberfolie jeg snakkede om, er udelukkende for at beskytte et lydkort mod indstråling fra en PCs andre komponenter.

Ang. din NADs S/PDIF udgang er det da værd at prøve, selvom du med et rigtigt godt lydkort opnår noget nær den samme kvalitet ved analog overspilning.

Igen, jeg håber ikke det er for meget information på én gang, men digital lyd er et komplekst emne, der dog fungere fint i praksis ;)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login