mboost-dp1

Hvilken DNS server til computer uden IPv4?

Gå til bund
Gravatar #1 - kasperd
24. maj 2010 11:04
Jeg vil prøve at sætte en computer op uden IPv4, og overvejer nu hvilken DNS server der vil være et godt valg. Men internetudbyder har så vidt jeg ved ingen DNS server der kan forespørges over IPv6. Og de DNS servere der er åbne for offentligheden kan som regel heller ikke forespørges over IPv6.

Indtil videre har jeg fundet en enkelt DNS server der kan forespørges over IPv6, men den er ikke på whitelisten hos de største services, så man får ikke AAAA records på ret mange forespørgsler.

Er her nogen som kender en offentlig DNS server som kan tilgås over IPv6 og er whitelistet hos nogle services?
Gravatar #2 - XorpiZ
24. maj 2010 11:34
http://www.root-servers.org/

Hvad med en af disse?
Gravatar #3 - zin
24. maj 2010 20:56
Gravatar #4 - kasperd
26. maj 2010 21:49
Man kan jo ikke sende sine rekursive forespørgsler til en root server. Og det var ikke en del af planen at skulle køre sin egen rekursive DNS server. Desuden vil man nok komme ud for at der er mange zoner man ikke kan slå op for de autoritative DNS servere ikke kører IPv6. Så min klientmaskine skal være ren IPv6, jeg mangler bare at finde en rekursiv DNS server, jeg kan tilgå over IPv6.
Gravatar #5 - zin
26. maj 2010 22:21
#4: Det tror jeg du skal bede din ISP om. TDC tilbyder det til alle, der spørger.
Gravatar #6 - didriksen86
26. maj 2010 22:52
Det lyder godt nok spændende. Kan Denmark køre ipv6 fra nu af hvis det skulle være? Er der nogle ISPs som ikke tilbyder ipv6 gennem deres netværk?
Gravatar #7 - kasperd
26. maj 2010 23:07
ZiN (5) skrev:
#4: Det tror jeg du skal bede din ISP om. TDC tilbyder det til alle, der spørger.
Hvis de oplyser det til alle der spørger synes jeg det er lidt mærkeligt, at jeg ikke kan finde DNS servernes IPv6 addresser på nettet.

Jeg kender navnene på deres DNS servere, og da der ikke findes AAAA records for de navne gik jeg ud fra at de ikke havde nogen.

Hvis du tilfældigvis kender addresserne på du da meget gerne fortælle mig hvad de er. Så behøver jeg ikke vente indtil en dag hvor jeg har tid til at ringe indenfor det tidsrum hvor de besvarer telefonen.

didriksen86 (6) skrev:
Det lyder godt nok spændende. Kan Denmark køre ipv6 fra nu af hvis det skulle være?
Nej helt så godt ser det ikke ud. Jeg bruger pt. 6to4. Det kræver at man har en router med en ekstern IPv4 adresse, bagved en IPv4 adresse kan man køre op til 65536 netværk med IPv6.

Jeg overvejer at få sat en tunnel op gennem sixxs eller måske he i stedet for at bruge 6to4.

Er der nogle ISPs som ikke tilbyder ipv6 gennem deres netværk?
Der er næsten ingen udbydere som tilbyder det. Men hos de fleste kan man få en tunnel til at virke.
Gravatar #8 - zin
27. maj 2010 07:32
Når vi har det næste møde med TDC ang. forbindelsen til kollegierne i Sønderborg vil jeg forespørge IPv6 (og herunderhørende DNS-servere). Det burde jeg få et "rigtigt" svar på.
Jeg vil så forsøge at opdatere herinde et sted (enten denne tråd eller ny). :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login