mboost-dp1
Hjælp, jeg kan ikke læse urdu...
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Jeg ved godt at det er langt ude, men hvad faen. Jeg har et antikt bæger, hvor der står noget på, skrevet på urdu. Hvis du kan læse urdu, vil jeg gerne høre fra dig. Jeg har desværre ikke mange penge for tiden, da jeg står over for at skulle af med en hel masse knaster til flytning og to huslejer, så en belønning vil nok være beskeden.
Send mig et billede, så skal jeg prøve.. jeg kender en der kan snakke urdu.. desuden bruger vi næsten samme alfabet... så ser jeg hvad jeg kan gøre.. :-)
:-)
du kunne jo også skrive bogstaverinde ind, via "tegnoversigt" i windows ? mener den også sætter dem sammen
du kunne jo også skrive bogstaverinde ind, via "tegnoversigt" i windows ? mener den også sætter dem sammen
Undskyld :-(
http://peecee.dk/upload/view/268485
Det med rødt, er det, der står lige før eller efter, gentaget, for lige at få context med. Alle bogstaver står næsten oven i hinanden.
http://peecee.dk/upload/view/268485
Det med rødt, er det, der står lige før eller efter, gentaget, for lige at få context med. Alle bogstaver står næsten oven i hinanden.
Spændende, i morgen aften har du svaret ! Skal arbejde om dagen, og er hjemme om aftenen.
husk lover intet ;-)
husk lover intet ;-)
Jeg sidder og venter på det endelig opkald af vedkommende, der skal læse det.. har ikke hørt noget endnu... har ringe og rykket for "oversættelsen" siden kl. tideligt, blev lovet at det ville blive oversat, men har endnu ikke hørt noget.. jeg venter stadig..
:-( jeg prøver !
:-( jeg prøver !
Google translate kommer frem til :
Den som af denne indtager egen urin, vil få sin diller skiftet ud med en abes.
Jeg har stadig intet hørt, men jeg tjekker lige op på det igen i morgen.. så håber jeg at jeg får et svar..
:-/
:-/
Hey jeg har liget vist det til anden person...
Jeg stoler ikke så meget på, at det er rigtigt hvad hun siger, men indtil videre kan man ikke andet end tro på hvad hun siger.. Men ifølge hende er det, Guds navne der står. I islam, har Gud mange navne (99 stks), jeg ved ikke om det hun siger er rigtigt, men jeg prøver at tjekke videre... men hvis man kigger direkte på bægeret, ligner det også arabisk skrift.
Jeg stoler ikke så meget på, at det er rigtigt hvad hun siger, men indtil videre kan man ikke andet end tro på hvad hun siger.. Men ifølge hende er det, Guds navne der står. I islam, har Gud mange navne (99 stks), jeg ved ikke om det hun siger er rigtigt, men jeg prøver at tjekke videre... men hvis man kigger direkte på bægeret, ligner det også arabisk skrift.
wn1 (36) skrev:jeg ved ikke om det hun siger er rigtigt, men jeg prøver at tjekke videre... men hvis man kigger direkte på bægeret, ligner det også arabisk skrift.
Det er meget muligt at det er rigtigt. Bægret er enten købt i Indien eller Bangladesh, så meget ved jeg. Og Bangladesh er jo muslimsk.
Jeg afventer det ihvertfald med spænding :-)
Jeg var lige hurtigt rundt og tjekke om navnene på nettet lignede, men jeg må nok erkende at jeg helt kan gennemskue hvordan den tekst er skruet sammen. Det er mærkeligt at tænke sig at de i princippet har nogenlunde samme alfabet som det latinske, med afvigelser. Der er ikke mange ligheder i at se, umiddelbart.
Jeg var lige hurtigt rundt og tjekke om navnene på nettet lignede, men jeg må nok erkende at jeg helt kan gennemskue hvordan den tekst er skruet sammen. Det er mærkeligt at tænke sig at de i princippet har nogenlunde samme alfabet som det latinske, med afvigelser. Der er ikke mange ligheder i at se, umiddelbart.
Så fik jeg et andet svar, det kan være at din aftegning af det hele er uklart, som jeg tidligere skrev skal det afskrives ordenligt. Så fik jeg følgende svar.
Jeg citerer
"Min veninde siger at det ikke er urdu eller arabisk, men det er heller ikke pashto. "
"En af dem siger at det betyder angreb.... at måsker de vil angreb dig, jeg ved ikke mere..."
Jeg fik da et smil på læben :-)
Men som du kan se var det hvad jeg fik frem af svar, så den hænger stadig i luften. Måske er der andre herinde der kender, nogen der er klogere :) ?
Men hvis jeg finder en anden der kan tolke det, så skal jeg da prøve det.
DU DU DU DU DU DU DU DUUUUuuuu..... !
Jeg citerer
"Min veninde siger at det ikke er urdu eller arabisk, men det er heller ikke pashto. "
"En af dem siger at det betyder angreb.... at måsker de vil angreb dig, jeg ved ikke mere..."
Jeg fik da et smil på læben :-)
Men som du kan se var det hvad jeg fik frem af svar, så den hænger stadig i luften. Måske er der andre herinde der kender, nogen der er klogere :) ?
Men hvis jeg finder en anden der kan tolke det, så skal jeg da prøve det.
DU DU DU DU DU DU DU DUUUUuuuu..... !
LinguaIgnota (42) skrev:Det er krakkemuttisk og der er aldrig kommet noget fornuftigt fra den kant, så fuck it, amirite.
Et par eksempler på ting som vi kender dem idag, og som er kommet fra den kant...
Kaffe (Arabien)
Shampoo (Indien)
Kirurgi (Egypten)
Vindmøller (Persien)
Vaccination (Turkey, (Tidligste optegnelser viser dog Indien & Kina))
Matematik (Egypten)
Talsystemet (Egypten)
Tæpper (Persien / Arabien)
Banker (Persien)
Kilde
Så ja, det er småting vi alligevel ikke bruger idag.
RHO (44) skrev:Vaccinationer?
Var det ikke en englænder i 1700'tallet, der lavede noget med Køer og kopper,
Vacca betyder i hvert fald ko.
Netop kopper epedimien gjorde at vaccinationer gjorde sit indtog i Europa. Som du kan læse forneden havde Tyrkerne allerede opskriften længe før Europa var klar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vaccination#History skrev:This kind of inoculation and other forms of variolation were introduced into England by Lady Montagu, a famous English letter-writer and wife of the English ambassador at Istanbul between 1716 and 1718, who'd almost died from smallpox as a young adult and was physically scarred from it. She came across the Turkish methods of inoculation, consenting to have her son inoculated by the Embassy surgeon Charles Maitland in the Turkish way. Lady Montagu wrote to her sister and friends in England describing the process in details. On her return to England she continued to propagate the Turkish tradition of inoculation and had many of her relatives inoculated. The breakthrough came when a scientific description of the inoculation operation was submitted to the Royal Society in 1724 by Dr Emmanual Timoni, who had been the Montagu’s family physician in Istanbul. Inoculation was adopted both in England and in France nearly half a century before Jenner's famous smallpox vaccine of 1796.
Undskyld, men det er ikke vaccinationer... Det er Inoculationer
Og hvis du læste fra toppen af din kilde ville du også vide det.
Jeg medgiver at Inoculationer kommer fra Tyrkiet, men ikke vaccinationer.
Og hvis du læste fra toppen af din kilde ville du også vide det.
Jeg medgiver at Inoculationer kommer fra Tyrkiet, men ikke vaccinationer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Vaccination#Vaccination_versus_inoculation skrev:"Vaccination is the more commonly used term which actually consists of a "safe" injection of a sample taken from a cow suffering from cowpox... Inoculation, a practice probably as old as the disease itself, is the injection of the variola virus taken from a pustule or scab of a smallpox sufferer into the superficial layers of the skin, commonly on the upper arm of the subject. Often inoculation was done "arm to arm" or less effectively "scab to arm"...
Og lige:
Første civilisation (Babylon)
Første land (Ægypten)
Det ser ret meget ud, som det på bægret, tak :-)
Lol, det tror jeg nu alligevel ikke. Der var vist ikke helt så meget krig mellem østen og vesten i 1846 :)
Jeg tror nu at aftegningen er klar nok for en, der kender til den skrift, men jeg kan jo tage fejl.
Damn, så har jeg nok arbejdet i den forkerte retning. Det er sgu ikke nemt med alle de beslægtede og for mig komplet uforståelige skrifttyper...
Men rigtigt mange tak for indsatsen!
Første civilisation (Babylon)
Første land (Ægypten)
Cloud02 (41) skrev:kaligrafi på i thuluth stilen
Det ser ret meget ud, som det på bægret, tak :-)
wn1 (40) skrev:"En af dem siger at det betyder angreb.... at måsker de vil angreb dig, jeg ved ikke mere..."
Lol, det tror jeg nu alligevel ikke. Der var vist ikke helt så meget krig mellem østen og vesten i 1846 :)
wn1 (40) skrev:Så fik jeg et andet svar, det kan være at din aftegning af det hele er uklart, som jeg tidligere skrev skal det afskrives ordenligt. Så fik jeg følgende svar.
Jeg tror nu at aftegningen er klar nok for en, der kender til den skrift, men jeg kan jo tage fejl.
wn1 (40) skrev:"Min veninde siger at det ikke er urdu eller arabisk, men det er heller ikke pashto. "
Damn, så har jeg nok arbejdet i den forkerte retning. Det er sgu ikke nemt med alle de beslægtede og for mig komplet uforståelige skrifttyper...
Men rigtigt mange tak for indsatsen!
Yep, efter jeg postede det andet, så tænkte jeg på det samme.. Da man i islam ikke blander både gud og andet sammen på den måde der...
Men der står nok, at du skal have skåret din tissergøj af, for at du kan blive ren !
Yep, efter jeg postede det andet, så tænkte jeg på det samme.. Da man i islam ikke blander både gud og andet sammen på den måde der...
Men der står nok, at du skal have skåret din tissergøj af, for at du kan blive ren !
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.