mboost-dp1
Formatering af ekstern
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Sagen er den, at jeg er ved at reinstallere win xp på min laptop. Jeg satte min eksterne HDD (maxtor 1,5 TB) til den bærbare, og rykkede de ting hen der skulle gemmes.
Det er lørdag eftermiddag og jeg er stadig præget af at jeg sad og drak øl til kl 5 i morges, så jeg havde ikke lige luret hvorfor der var to partitioner på min lille 40 GB HDD (intern disk på laptop), så jeg slettede den ene partition, uden at bemærke at den var på 1½ TB.
Jeg opdagede pludselig hvad det var jeg havde lavet, og pillede disken fra.
Nu har jeg sat installationen igang på den interne disk, og har sat den eksterne til min stationære, og inde i diskhåndtering står pladsen på disken naturligvis som ikke-alokeret.
Dataen er naturligvis ikke slettet (bits'ne står stadig som de 1-taller og 0-taller de hele tiden har gjort, filsystemet skal "bare lige" oprettes igen (formoder det hænger sådan sammen), men jeg vil lige høre hvilket program der anbefales at udføre denne handling med.
Er diskhåndtering (windows standard) nok, eller skal jeg have fat i noget 3. part?
Og inden der er nogen der skriger op om backup, så fald lige til ro, jeg har back-up af alt, gider bare ikke skulle kopiere 1 - 1,2 TB data tilbage til disken (USB 2.0), hvis jeg kan blive fri.
Fortsat go' lørdag.
Det er lørdag eftermiddag og jeg er stadig præget af at jeg sad og drak øl til kl 5 i morges, så jeg havde ikke lige luret hvorfor der var to partitioner på min lille 40 GB HDD (intern disk på laptop), så jeg slettede den ene partition, uden at bemærke at den var på 1½ TB.
Jeg opdagede pludselig hvad det var jeg havde lavet, og pillede disken fra.
Nu har jeg sat installationen igang på den interne disk, og har sat den eksterne til min stationære, og inde i diskhåndtering står pladsen på disken naturligvis som ikke-alokeret.
Dataen er naturligvis ikke slettet (bits'ne står stadig som de 1-taller og 0-taller de hele tiden har gjort, filsystemet skal "bare lige" oprettes igen (formoder det hænger sådan sammen), men jeg vil lige høre hvilket program der anbefales at udføre denne handling med.
Er diskhåndtering (windows standard) nok, eller skal jeg have fat i noget 3. part?
Og inden der er nogen der skriger op om backup, så fald lige til ro, jeg har back-up af alt, gider bare ikke skulle kopiere 1 - 1,2 TB data tilbage til disken (USB 2.0), hvis jeg kan blive fri.
Fortsat go' lørdag.
@3
Jeg er ikke 100% sikker, så du skal nok have det bekræftet andet steds.
Men jeg mener at du kan repartitionere drevet, og så bagefter kører noget file recovery får at gendanne data..
Men som sagt, jeg er ikke 100% sikker på at du ikke vil miste et par MB ved at gøre det på den måde...
Jeg er ikke 100% sikker, så du skal nok have det bekræftet andet steds.
Men jeg mener at du kan repartitionere drevet, og så bagefter kører noget file recovery får at gendanne data..
Men som sagt, jeg er ikke 100% sikker på at du ikke vil miste et par MB ved at gøre det på den måde...
Tilføjelse:
Husk også at gemme dine gendannede filer på et andet drev eller partition, da dataene du forsøger at hente, ellers vil bliver overskrevet.
--------------------
Grunden til at filerne ikke bare dukker op igen, er at der er en indeks fil, som fortæller hvor alt er henne, som så bliver slettet ved en hurtig formatering, eller sletning af en partition.
Så det er rigtigt nok at filerne er der, de er bare ikke længere synlige eller med navn.
Har faktisk selv prøvet en lignende ting, også i en brandert.
Og hvad kan man så lære af det?
Holde fingrene fra PC'en mens man er alt for påvirket.
Tilføjelse:
Husk også at gemme dine gendannede filer på et andet drev eller partition, da dataene du forsøger at hente, ellers vil bliver overskrevet.
--------------------
Grunden til at filerne ikke bare dukker op igen, er at der er en indeks fil, som fortæller hvor alt er henne, som så bliver slettet ved en hurtig formatering, eller sletning af en partition.
Så det er rigtigt nok at filerne er der, de er bare ikke længere synlige eller med navn.
Har faktisk selv prøvet en lignende ting, også i en brandert.
Og hvad kan man så lære af det?
Holde fingrene fra PC'en mens man er alt for påvirket.
Hvis man sletter en parition og operetter den igen med nøjagtigt samme størrelse og placering, så burde den virke.
Men, det forudsætter at partitioneringsprogrammet ikke gør andet.
Der er et par ting det er vigtigt at være opmærksom på:
Hvis der er tale om IBM/Microsoft formatet (også kendt som MBR), så vil indgange for logiske partitioner ikke ligge i selve paritionstabellen, men i stedet for som en linket liste af tabeller i starten af hver partition. Det betyder at hvis man prøver sig frem med forskellige placeringer, så vil man overskrive tilfældige data.
Desuden har nogle versioner af Microsofts operativsystemer haft bugs som gør at de kan skrive udover slutningen på en partition hvis filsystemsinformationerne i starten af paritionen ikke stemte overens med partitionstabellen. I stedet for at rette dette i operativsystemet valgte de i stedet at lade paritioneringsprogrammet slette disse vigtige oplysninger fra filsystemet for en sikkerheds skyld.
Jeg ved ikke om denne sletning sker når partionen slettes eller når den oprettes.
Men, det forudsætter at partitioneringsprogrammet ikke gør andet.
Der er et par ting det er vigtigt at være opmærksom på:
Hvis der er tale om IBM/Microsoft formatet (også kendt som MBR), så vil indgange for logiske partitioner ikke ligge i selve paritionstabellen, men i stedet for som en linket liste af tabeller i starten af hver partition. Det betyder at hvis man prøver sig frem med forskellige placeringer, så vil man overskrive tilfældige data.
Desuden har nogle versioner af Microsofts operativsystemer haft bugs som gør at de kan skrive udover slutningen på en partition hvis filsystemsinformationerne i starten af paritionen ikke stemte overens med partitionstabellen. I stedet for at rette dette i operativsystemet valgte de i stedet at lade paritioneringsprogrammet slette disse vigtige oplysninger fra filsystemet for en sikkerheds skyld.
Jeg ved ikke om denne sletning sker når partionen slettes eller når den oprettes.
Og jeg bruger Final Recovery, har ikke været ude for at det ikke kunne rede mine slettede filer.
http://www.finalrecovery.com/
Lader faktisk til at de har noget software der kunne hjælpe med holmens problem...
http://www.finalrecovery.com/partition-recovery/in...
Har ikke været inde på siden længe, da tingene har virket som de skal.
Og jeg bruger Final Recovery, har ikke været ude for at det ikke kunne rede mine slettede filer.
http://www.finalrecovery.com/
Lader faktisk til at de har noget software der kunne hjælpe med holmens problem...
http://www.finalrecovery.com/partition-recovery/in...
Har ikke været inde på siden længe, da tingene har virket som de skal.
har lavet den samme, og brugte Active partition recovery til det, virkede uden problemer :)
Jeg holder også på Testdisk - jeg har haft bøvl med en disk, hvor jeg ikke kunne få lov at beholde det originale layout (var en dynamisk raid disk), men kunne via TestDisk konvertere partitionen til grundlæggende disk, dog kunne alle partitionerne fra den dynamiske disk ikke være der samtidig, så valgte de to vigtigste partitioner først, genstartede, kopierede data, ind i Testdisk, vælge de to sidste, genstarte, kopiere data.
Men hold tungen lige i munden, og tænk dig godt om, uanset.
I mit tilfælde var disken dog ikke formateret.
Men hold tungen lige i munden, og tænk dig godt om, uanset.
I mit tilfælde var disken dog ikke formateret.
Og jeg som troede jeg havde backup af alt, tsk tsk, HDD*en er af denne type, og jeg mangler den lille ikon-fil der lå på root af disken, som gjorde at disken ikke blev vist som en alm. disk i denne computer. Nogen der har en ekstern af samme type, Maxtor basics, som gider uploade en kopi af den lille fil?
Ehm - hvad slags disk blev den vist som, hvis ikke en "alm. disk"? Prøver blot at forstå hvad du søger efter.
Altså ligesom fx. på en CD eller DVD? Du kan selv vælge det ikon du vil have vist, enten via registry eller autorun filer. Her er en opskrift. Du kan sikkert finde et ikon der ligner det gamle, hvis ingen melder sig med det originale.
Som #18 siger, fandt det online:
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-GB...
autorun.inf indeholder:
http://www.seagate.com/ww/v/index.jsp?locale=en-GB...
autorun.inf indeholder:
[autorun]
icon = .\Maxtor_Desktop.ico
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.