mboost-dp1

Formatering

Gå til bund
Gravatar #1 - cazotaro
22. aug. 2010 13:54
Hej

Jeg har en harddisk med tre partieringer jeg vil have formateret i forbindelse med opgradering af min computer.

Desværre har jeg ikke den oprindelige XP cd (det var en ulovlig installering) og den cd jag har fået fat i giver mig bare denne fejl når jeg prøver at boote på den. Jeg har forsøgt at følge selv samme links løsning. Men jeg kan simpelthen ikke finde driveren til min Maxtor 6V200E0 (DiamondMax 10).

I stedet har jeg formateret de to partieringer jeg kunne og mangler dermed bare at formatere den hvor OS ligger på.

Jeg har forsøgt at boote op på både en Ubuntu CD og et USB, men af en eller anden grund vil mit setup ikke køre det - jeg får bare en flimmerskærm.

Så prøvede jeg at sætte harddisken i fra den gamle computer, (en Maxtor 6Y120L0 DiamondMax Plus 9) IDE kabel tilsluttet og ikke SATA.

Nu kan jeg både boote på den og på den der skal formateres. Min plan var altså simpelt at formatere ved at boote via harddisken fra en anden PC der altså også har XP installeret.

Dette kan åbenbart godt lade sig gøre den ene vej, men desværre den forkerte. Fordi jeg kan godt se IDE harddisk drevene når jeg booter på SATAen, men ikke SATA drevene når jeg booter på min IDE Harddisk.
Ved bootmenuen er IDE harddisken beskrevet som HD, mens SATA Harddisken er beskrevet som RAID:

Jeg er nu lidt på bar bund, og har sikkert kørt ud i et lidt besværligt spor.

Trods de måske lidt forvirrende beskrivelse håber jeg i kan og vil hjælpe mig på rette vej.

Tak.
Gravatar #2 - myplacedk
22. aug. 2010 14:02
Kan du ikke bare installere hvad du skal have installeret? Alle de OS-installs jeg har set i nyere tid tilbyder at formatere og partitionere.
Gravatar #3 - XorpiZ
22. aug. 2010 14:04
Problemet er jo, at hans XP-installation ikke kan finde hans SATA-disk :)
Gravatar #4 - D_V
22. aug. 2010 14:07

Den driver du skal bruge er ikke til hard disken, men til dit bundkorts SATA controller.

Du kan muligvis slå noget til i biosen der hedder compatibility mode for SATA controlleren, hvilket også kan få xp til at se dine diske.
Gravatar #5 - gentox
22. aug. 2010 14:07
Du skal have fat i de boot sata drivere, plus de almindelige sata drivere, der passer til din hardware, det får du lettest ved producenten under support/download.

Hvis det er en bærbar så gør det samme sig gældende, men der kan det også være en mulighed at gå tilbage til en failsafe(i bios) håndtering af SATA drev(kan desværre ikke huske hvad det nøjagtigt hedder).

Edit: #4 der var vi næsten lige hurtige :P

Men som sagt, du skal bruge de rigtige drivere, om dit bundkort så vil have dem fra en diskette eller kan håndtere en usbstick, er et godt spørgsmål.
Den sidste del er lidt usikker da det ikke er alle der understøtter det..
Gravatar #6 - myplacedk
22. aug. 2010 14:12
XorpiZ (3) skrev:
Problemet er jo, at hans XP-installation ikke kan finde hans SATA-disk :)

Hvordan kan det være et problem, når han ikke skal bruge XP-installationen?
Gravatar #7 - XorpiZ
22. aug. 2010 14:15
myplacedk (6) skrev:
Hvordan kan det være et problem, når han ikke skal bruge XP-installationen?

Jeg går ud fra, at han vil formatere med det formål at geninstallere XP.
Gravatar #8 - gentox
22. aug. 2010 14:18
Det der afslører hensigten, er hans billedet øverst i hans link: http://www.howtogeek.com/howto/windows/resolving-s...

Men vi andre kan selvfølgelig være forkert på den :)
Gravatar #9 - myplacedk
22. aug. 2010 14:37
Ah, jeg tænkte "XP-installationen" som "den XP som er installeret".

Men så har det jo intet med formatering at gøre. Oh well, tilbage i mit hul, hej-hej.
Gravatar #10 - cazotaro
22. aug. 2010 21:19
Tak for svarene.

Jeg vil rigtigt nok gerne geninstallere XP - der skulle bare ryddes op først. Godt gættet :D

Jeg tror jeg vil stillede BIOS væk fra RAID, i hvert fald lykkedes det at køre installationen og fjerne de gamle partieringer efter lidt legen frem og tilbage.

Men lader til jeg var lige hurtig nok under installationen for OS ligger vidst spredt på to drev :P
Ser jeg på i morgen.
Gravatar #11 - gentox
22. aug. 2010 22:37
For at det hele virker optimalt, bør du hente driverne, installere, og så sætte dine indstillinger i bios som de var før.

Burde ikke være et problem nu du er inde i systemet. :)
Gravatar #12 - Slettet Bruger [210107389]
23. aug. 2010 12:05
sætte Satamode fra AHCI til Compatible.

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login