mboost-dp1

Fejlfinding af computer

Gå til bund
Gravatar #1 - kinaholm
12. apr. 2010 21:34
Kære Newz

Har netop overtaget de gamles computer efter de har fået en iMac.(endelig fik jeg dem overtalt:D)

Hardwaren er som følger:
CPU: Intel Core2Duo E6300
Mobo: Asus P5B Deluxe-wifi/ap
GPU: Leadtek Geforce 6800GT
Ram: Corsair CM2X521-5400C4
PSU: Chill Innovation CP-520A4

Da jeg fik computeren startede jeg med at pille CPU'en ud, rengøre den, og putte nyt kølepasta på. Det samme gjorde jeg med GPU'en. Herefter prøvede jeg at tænde computeren igen, dog uden succes.
Jeg forstår ikke helt hvad der er sket, men jeg har efterfølgende prøvet at resette biosen ved at tage batteriet ud og vente lidt tid, derefter sætte det i, igen, selvfølgelig med stikket trukket ud.
Herefter skifte lidt hardware ud, først grafikkortet til mit Radeon HD3870, hernæst har jeg prøvet at flytte rammene rundt, sætte en anden ram blok i(som jeg ved virker), så cpu'en, hvor jeg har prøvet med en anden E6300, en P4 630, stadig ingen succes.
Jeg har sat en lille højttaler til bundkortet, men der kommer ikke engang det mindste bip fra den.
Alle blæsere tænder, når jeg tænder computeren.
Lige nu ligger bundkortet på et håndklæde på et bord, der er et minimum tilsluttet, kun psu, gpu, en lille højttaler(har også prøvet uden), en skærm og én ram blok(som jeg lige har pillet ud af min egen stationære).

Jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal gå videre, har ikke skiftet psu'en, men kan ikke forstå den skulle volde problemer, når den virkede for en uge siden. Kan det være bundkortet der er dødt ? måske batteriet på bundkortet ?

På forhånd tak for hjælpen :)
Gravatar #2 - paradise_lost
13. apr. 2010 04:33
Lyder som om du har prøvet det meste, så vil umiddelbart sætte mine penge på at det er bundkortet der har taget skade efter du har pillet ved det.

Har du prøvet at resette bios med jumper istedet? Selvom det nok ikke burde betyde noget.

Prøv evt. med en anden PSU inden du erklærer bundkortet dødt.
Gravatar #3 - kinaholm
13. apr. 2010 07:49
Har også prøvet med jumperen, ja :)
Må lige prøve med en anden PSU senere i dag..

Synes i virkeligheden bare det er utroligt at den på den måde kan dø, uden jeg egentlig pillede ved en masse.
Gravatar #4 - DanaKaZ
13. apr. 2010 08:04
#3 Nu er det ikke fordi at der er en strømledning til bundkortet du har glemt vel?

Har jeg selv gjort et par gange.
Gravatar #5 - kinaholm
13. apr. 2010 08:06
nej, og der er også strøm til gfx og 8 pin til cpu. Men dem havde jeg egentlig heller ikke pillet ved i første omgang, da jeg tog cpu og gpu ud ..
Gravatar #6 - Slettet Bruger [2280323290]
13. apr. 2010 08:08
Huskede du at ha en hånd på en radiator, eller havde du antistatisk tæppe/armbånd? ^^
Gravatar #7 - D_V
13. apr. 2010 09:46
Umiddelbart lyder det at lægge bundkortet på et håndklæde ikke specielt sundt i forhold til ESD sikring.

Du har ikke ved et uheld fået vendt cpuen helt forkert ???. Har da selv været så dygtig den ene gang, og undre mig stadig over hvordan jeg bar mig ad...
Gravatar #8 - qwest
13. apr. 2010 10:32
Som #7 siger: Check om CPU sidder som den skal - måske du har vendt den forkert, selvom det praktisk talt skulle være umuligt da der sidder 2 tapper, en i hver side som skal flugte med nogle dertil indrettede "huller" i CPUens print.
Ellers check om Reset knappen ikke sidder i klemme, og derfor får computeren til at stå i tomgang uden at få lov til at lave noget ;)
Evt. i sidste instans prøve med et andet bundkort hvis det er muligt.

Hvis det var GPU der fejlede ville computeren tænde op, harddisken ville spinne op og evt. optiske drev ville sige noget også - så det er det nok ikke.
Og havde det været RAM, ville du stadig kunne se en POST message fra BIOS efter at du tænder computeren.
BIOS batteriet er lidt overflødigt at tænke over, da jeg sidder selv med et tomt BIOS batteri, men da jeg (næsten) aldrig flytter maskinen alligevel er det pænt ligemeget da dens eneste funktion er at få maskinen til at huske dine BIOS indstillinger. Selvom batteriet er tomt så kan computeren godt køre, du skal bare, hvis du piller PSU fra strøm, til at indstille BIOS indstillingerne igen :)
Gravatar #9 - Plimmer
13. apr. 2010 23:10
Se om du har knækket/bøjet en pin på cpu'en?

edit: nevermind, du har jo testet med en anden cpu
Gravatar #10 - kinaholm
14. apr. 2010 11:16
hmm, det kan sagtens være statisk elektricitet der har gjort det.
Cpu sidder som den skal, tror virkelig ikke jeg ville kunne mase den forkert ned, men måske er det lykkes for nogen.
Reset knappen og lign var ikke sat til, jeg tændte computeren ved at shorte de to pins til dette.
Harddiske og alt andet spinner også op, der kommer bare intet ud på skærmen(som er min egen primære skærm og virker fint.

Alt andet virker end lige bundkortet, så det er nok det der er dødt. Og det kan sagtens være statisk elektricitet. Ikke dog jeg nogensinde har prøvet noget lignende, men hvad fanden :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login