mboost-dp1

Ekstern harddisk er død!

Gå til bund
Gravatar #1 - Evil Monkey
11. maj 2010 20:55
Hej!

Jeg søger råd til, hvad der er realistisk at gøre, nu hvor min eksterne harddisk er død. Jeg har sendt den til et data recovery sted, som nu vil have 3125 kr for at hive mine filer ud. De sendte følgende beskrivelse til mig i dag:

Diagnosen af din harddisk er nu afsluttet. Harddisken havde fejl på såvel servo som positionering samt nogle fysiske defekter på selve mediet, men umiddelbart ser det ud til, at vi har kunnet lokalisere det meste af indholdet.
For at du ved selvsyn kan konstatere hvilke filer, det drejer sig om, har vi vedhæftet en liste med de filer, der kan findes frem.

Gennemgå venligst denne liste for at sikre dig, at de filer, du er mest interesseret i, er på listen og gerne også at såvel dato som filstørrelse ser ud til at være korrekt. (Ved data recovery processer hvor der søges efter slettede filer kan det ikke nødvendigvis afgøres om filer er slettet bevidst eller ej, hvorfor tidligere versioner og/eller midlertidige filer kan være fundet frem.)

Vær endvidere opmærksom på, at såfremt du havde Mac eller Linux data på harddisken, vil filer og mapper, der begynder med flere punktummer samt undermapper til disse, ligge et andet sted i mappestrukturen end de oprindelig gjorde, ligesom tid og dato på filer og mapper ikke vil være de oprindelige.

Selve recovery jobbet vil komme til at koste DKK 3.150 + moms. - Bemærk venligst, at tilbuddet kun er gyldigt i 10 dage.

Såfremt du måtte ønske at checke kvaliteten af de data, vi kan finde frem før du går videre med at acceptere tilbuddet, vil vi bede dig udvælge max. 10 filer (gerne JPG billeder – ellers DOC (Microsoft Word), XLS (Excel), TXT (tekst) eller PDF-filer, som vi så vil teste er intakte og kan åbnes korrekt.

De har vedhæftet en zip-fil, hvor jeg kan se alle finer de kan hente.
Er ca. 3000 kr ikke meget, for at få hevet data ud af en harddisk, som jeg mistænker dem for "bare" at pille ud af æsken og sætte et par ledninger i og sætte til en stationær pc eller noget??

Håber at der er nogen, som har oplevet noget ligende eller har gode råd.
På forhånd tak for hjælpen :-)
Gravatar #2 - vandfarve
11. maj 2010 20:59
Evil Monkey (1) skrev:
De har vedhæftet en zip-fil, hvor jeg kan se alle finer de kan hente.
Er ca. 3000 kr ikke meget, for at få hevet data ud af en harddisk, som jeg mistænker dem for "bare" at pille ud af æsken og sætte et par ledninger i og sætte til en stationær pc eller noget??

Ja og nej.

3150 kroner plus moms er mange penge, men læs gerne dette igen:

Evil Monkey (1) skrev:
Diagnosen af din harddisk er nu afsluttet. Harddisken havde fejl på såvel servo som positionering samt nogle fysiske defekter på selve mediet, men umiddelbart ser det ud til, at vi har kunnet lokalisere det meste af indholdet.
For at du ved selvsyn kan konstatere hvilke filer, det drejer sig om, har vi vedhæftet en liste med de filer, der kan findes frem.

I mine øjne kræver det lidt lidt mere end blot et par kabler at finde filerne, hvorfor prisen som sådan bliver "rimelig" nok, når man tænker på, hvad sådan nogle konsulenter skal have i timen.

Send den gerne til en anden virksomhed for at høre deres vurdering, men jeg er bange for, at prisen vil blive i den boldgade. Det kræver både fingerfærdighed og gode kompetencer at rode på det niveau i diskene.

Du eller andre vil sikkert kunne gøre det, hvis I bare have det rette udstyr (en disk præcis magen til, en spinner til generiske harddiske med læsehoved, eller noget helt tredje?), men det lader jo til, at firmaet næsten vil garantere, at du får næsten alle filer ubeskadiget.

Min første indskydelse er derfor, at de ikke prøver at tage røven på dig. Altså, mere end hvad man gør normalt i it-branchen...

Hvad siger I andre?
Gravatar #3 - XorpiZ
11. maj 2010 21:05
Synes det lyder fair nok med den pris.

Går man ud fra, at de skal bruge ~3 timer på det, så passer timeprisen vel fint nok.

Det er jo så bare op til dig selv og afgøre om, de ~4k er pengene værd for de ting, der lå på disken. :)
Gravatar #4 - vandfarve
11. maj 2010 21:07
XorpiZ (3) skrev:
Det er jo så bare op til dig selv og afgøre om, de ~4k er pengene værd for de ting, der lå på disken. :)

+1
Gravatar #5 - gentox
11. maj 2010 21:07
Hvis fejlen er slem nok så er det faktisk billigt.
Det er rasende dyrt at hente data fra en ødelagt harddisk.

Når jeg siger billigt, så er det i forhold til hvad der normalt opkræves for den slags.
Personligt skulle der rigtigt meget til før jeg ville betale for at få data igen, men i stedet bare erkende at de er tabt for evigt.

Faktisk skulle det være vigtige arbejdsrelaterede data, før jeg ville gøre det.
Gravatar #6 - LinguaIgnota
11. maj 2010 21:09
Hvis man har filer på en harddisk, som man synes er over 3000 kr. værd, så bør man have en backup.

Du skulle have haft en backup.
Hun skulle altså have haft en backup...

Jeg håber, det hjalp. :)
Gravatar #7 - Evil Monkey
11. maj 2010 21:09
Åh, så kan man lære på den hårde måde, at man skal lave dobbelt back up af ALLE sine billeder :-(

Jeg synes bare, at det lød som ekstremt dyrt, men det kan godt være jeg bare må lukke øjnene og betale det, som det koster!
Køber to nye eksterne hardiske nu!!
Gravatar #8 - XorpiZ
11. maj 2010 21:12

Jeg ville nok anskaffe mig en online-backup af en art, hvis det er vigtige ting.

Dropbox f.eks. :)
Gravatar #9 - kinaholm
12. maj 2010 09:07
Jeg synes også umiddelbart det lyder ret fair.
Havde nok selv forventet en 5000 kroner eller lign.
Det kræver altså en del at komme ind og arbejde rent fysisk på en hdd, ikke bare at fx skifte printet på harddisken eller køre den igennem med et recovery tool.
Håber det bedste for dig og dine data - og ja, backup backup backup, harddiske er i bund og grund hæslige!
Gravatar #10 - freesoft
12. maj 2010 20:36
Se på http://www.recoverit.dk/data_recovery_priser.html så er det da en god pris??
Gravatar #11 - Slettet Bruger [3011276020]
12. maj 2010 21:37
LinguaIgnota (6) skrev:
Du skulle have haft en backup.
Hun skulle altså have haft den back...up...
Gravatar #12 - gnаrfsan
12. maj 2010 21:54
Det lyder rørende billigt, hvis det virkeligt passer at den fejler de ting.
Gravatar #13 - Systran
13. maj 2010 14:46
Prøv med aflåst sideleje.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login