mboost-dp1
Computer fryser tilfældigt? Min løsning
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Support
Min computer havde det med at fryse på tilfældige tidspunker (flere gange om ugen), hvilket den begyndte på fra næsten ny.
Jeg kunne forestille mig, at der også er nogle andre, der har dette problem, så her er min løsning:
Støvsug kabinettet grundigt - især rillerne, der sidder rundt om CPU'en, selvom der ikke er noget synligt støv, og se hvor længe der går før den fryser igen. Nogle computere er åbenbart ekstremt følsomme overfor den mindste smule støv. Måske skaber det statisk elektricitet, som får den til at fryse?
Efter jeg begyndte på dette for snart et år siden, fryser den kun hver 3. måned, hvorefter jeg så støvsuger den. Hvis jeg støvsuger den hver 2. måned, så fryser den slet ikke.
Måske virker dette også for andre med samme problem.
OS/hardware: Vista 64-bit, i7 920, GeForce GT 230
Jeg kunne forestille mig, at der også er nogle andre, der har dette problem, så her er min løsning:
Støvsug kabinettet grundigt - især rillerne, der sidder rundt om CPU'en, selvom der ikke er noget synligt støv, og se hvor længe der går før den fryser igen. Nogle computere er åbenbart ekstremt følsomme overfor den mindste smule støv. Måske skaber det statisk elektricitet, som får den til at fryse?
Efter jeg begyndte på dette for snart et år siden, fryser den kun hver 3. måned, hvorefter jeg så støvsuger den. Hvis jeg støvsuger den hver 2. måned, så fryser den slet ikke.
Måske virker dette også for andre med samme problem.
OS/hardware: Vista 64-bit, i7 920, GeForce GT 230
At pc'en fryser er jo bare et symptom på et problem der skal løses. Støvsugning er ikke en løsning, men bare udbedring af symptomerne.
Sygdommens reelle problem kan indkredses med:
-memtest
-Undersøgelse af maskinens jord/stel-forbindelse.
-Test med en anden PSU.
Statisk elektricitet er som sådan sjældent problemet. Det er værre med den pludselige afladning heraf.
Iøvrigt ville jeg have reklameret på maskinen/dele heraf hvis den har gjort det fra ny... Det skal ikke ske og er derfor en fejl der skal reklameres.
Sygdommens reelle problem kan indkredses med:
-memtest
-Test med en anden PSU.
Statisk elektricitet er som sådan sjældent problemet. Det er værre med den pludselige afladning heraf.
Iøvrigt ville jeg have reklameret på maskinen/dele heraf hvis den har gjort det fra ny... Det skal ikke ske og er derfor en fejl der skal reklameres.
arntc (2) skrev:Sygdommens reelle problem kan indkredses med:
-memtest
-Test med en anden PSU.
Jeg har kørt memtest, og hvis der var noget galt med ram eller PSU, så ville den jo stadig fryse selvom jeg støvsugede den.
arntc (2) skrev:Iøvrigt ville jeg have reklameret på maskinen/dele heraf hvis den har gjort det fra ny... Det skal ikke ske og er derfor en fejl der skal reklameres.
Det gjorde jeg også med den første, og da den næste begyndte på det samme valgte jeg altså bare at finde en alternativ løsning på problemet, som jeg kan leve med. Men det er nok sidste gang, jeg køber en computer fra HP.
Investér dog i en ordenlig køler istedet/udblæsning... jeg støvsuger også min computer engang imellem, men det er jo en computer og ikke et tæppe.
... og vær lige lidt forsigtig med at støvsyge... sådan en poseløs Dyson-støvsuger kan gangbange ens hardware-dele noget så grusomt.
Investér dog i en ordenlig køler istedet/udblæsning... jeg støvsuger også min computer engang imellem, men det er jo en computer og ikke et tæppe.
... og vær lige lidt forsigtig med at støvsyge... sådan en poseløs Dyson-støvsuger kan gangbange ens hardware-dele noget så grusomt.
Jeg tror ikke, at det er et varmeproblem, da CPU er omkring 43° og GPU 52°. Og der kommer nok ikke mindre støv ind i maskinen ved at bruge en kraftigere blæser.
Ja, men stadig billigere end at skifte CPU, GPU, bundkort osv. for at finde fejlen. Man kan jo ikke lige låne en CPU i 5 måneder for at teste om det er den, der er problemet.
Jeg tror ikke, at det er et varmeproblem, da CPU er omkring 43° og GPU 52°. Og der kommer nok ikke mindre støv ind i maskinen ved at bruge en kraftigere blæser.
Chewy (6) skrev:Men så er det jo stadigvæk ikke en løsning, men symtombehandling (Hvis man nu absolut skal være pindehugger).
Ja, men stadig billigere end at skifte CPU, GPU, bundkort osv. for at finde fejlen. Man kan jo ikke lige låne en CPU i 5 måneder for at teste om det er den, der er problemet.
Flasher (4) skrev:#2
Kan du uddybe "undersøgelse af maskinens jord/stel-forbindelse"?
Flasher skrev:
Det gjorde jeg også med den første, og da den næste begyndte på det samme valgte jeg altså bare at finde en alternativ løsning på problemet, som jeg kan leve med. Men det er nok sidste gang, jeg køber en computer fra HP.
Ja det kan jeg. Først vil jeg lige understrege at dette er på eget ansvar. Men følgende spørgsmål kan måske afdække problemet.
Dernæst vil jeg påpege at det har styrket min mistanke at det sker for 2 maskiner.
Prøv at besvar følgende:
- Computeren er tilsluttet med 3-bens stik, altså med jord?
- Jeg har aldrig fået stød ved at røre bagpanelet?
- Maskinen står ikke på et gulvtæppe?
- Når Pc'en er slukket og strømmen er slukket, og strømforsyningen er frakoblet er spændingsforskellen mellem motherboard og kabinet = 0V?
- Tilslut en mikrofon i computerens onboard analoge indgang og optag noget lyd. På den optagelse er der ingen/lidt/en del/meget støj?
Jeg hader at komme ud til folk, som mener deres PC køre dårligt, for så at lukke spanden op og finde hvad der svare til en halv hund i hår og 1 kg støv inde i kabinettet.
Medmindre man køre vandkøling, så suger en blæsere luft ind og ud af kabinettet og så skal man dælme dylme rense sin PC til tider.
Jeg vil dog anbefle at blæse-rense, da man kan komme til at suge ting (utilsigtet) op i en støvsuger...en dåse luft koster ikke alverden...modsat en ny PC.
Medmindre man køre vandkøling, så suger en blæsere luft ind og ud af kabinettet og så skal man dælme dylme rense sin PC til tider.
Jeg vil dog anbefle at blæse-rense, da man kan komme til at suge ting (utilsigtet) op i en støvsuger...en dåse luft koster ikke alverden...modsat en ny PC.
Giver terra ret her - blæs istedet for sug(ja, det lyder forkert :P)..
Desuden, så pas på med at vende sådan en luftdåse på hovedet og blæse, det er pludselig ret koldt det der kommer ud!
Desuden, så pas på med at vende sådan en luftdåse på hovedet og blæse, det er pludselig ret koldt det der kommer ud!
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.