mboost-dp1

Computer blev pludselig meget langsom?

Gå til bund
Gravatar #1 - xXgmzorXx
30. dec. 2010 07:26
Jeg tænder for min stationære computer, og "Windows Starter" bliver ved med at stå der i nogle minutter. Når jeg så endelig logger ind, er skærmen helt sort, og der går endnu flere minutter før computeren er klar til brug. Hvis jeg højrekliker på forskellige filer, går der også omkring 15-20 sekunder før der sker noget.

Jeg har prøvet med chkdsk, C-Cleaner, og fjerne unødvendige processorer fra msconfig. Men problemet er der stadig.

Specs:
Processor: AMD Phenom II x4 945 @ stock.
Grafikkort: ATI Radeon 5970 @ stock.
Bundkort: Asus M3A79-T Deluxe.
Hukommelse: 8GB DDR ram.
Sata1: Hitachi HDP725050G 500GB.
Sata2: Hitachi HDP725050G 500GB.
Sata3: WDC WD2500JD-55HBC 250GB.
Sata4: En eller anden HP Harddisk på 500GB.

Har I nogle bud på hvad det kan være?
Gravatar #2 - fjols
30. dec. 2010 08:54
Har du tjekket om der kører et program i joblisten der bruger ualmindelig meget CPU eller memory?
Gravatar #3 - xXgmzorXx
30. dec. 2010 09:05

Ja, det er der ikke.
Gravatar #4 - OxxY
30. dec. 2010 10:22
Er dine to Hitachi på RAID? Og hvis ja, check om din raid controller melder fejl, fordi det kan virkelig sløve systemet noget så grusomt hvis dit raid kører med en bad disk.
Gravatar #5 - kasperd
30. dec. 2010 10:42
Uanset om de er i raid eller ej, så check om diskene fungerer som de skal. Hvis de har problemer med at læse nogle områder på disken kan det sagtens sløve dem ned.

Hvis der er et område, som er svært at læse, så burde disken automatisk remappe det til et andet sted når det endeligt lykkes. Men hvis disken har remappet så mange sektorer, at der ikke er plads til at remappe flere, så kan det give problemer.

Faktisk bør man hurtigst muligt holde op med at bruge en disk så snart den har remappet en enkelt sektor. Det er en indikation af at disken kan være ved at fejle totalt. Jeg vil foreslå at du kigger efter hvor mange sektorer der er remappet på hver af dine diske.
Gravatar #6 - xXgmzorXx
30. dec. 2010 11:42
Nej, de er ikke på RAID.

Hvordan finder jeg ud af om mine diske har remappet en sektor?
Gravatar #7 - lorric
30. dec. 2010 11:49
Disk-aktivitets-LED tændt? Kan du høre om diskene kører?

Hvad siger din BIOS, har den fundet alle 8GB RAM? Har du pillet ved nogen indstillinger derinde?

Hvad rapporterer Windows om din CPU?

Husk at proceslisten i de nyere Windows versioner har en knap forneden til "Se processer for alle brugere" eller tilsvarende.
Gravatar #8 - Jakob Jakobsen
30. dec. 2010 11:56
Har du prøvet at kontrollere for virus?
Den sorte baggrund er klassisk for virus... og uoriginal Windows :)
Gravatar #9 - myplacedk
30. dec. 2010 12:01
Er problemet der også i "fejlsikret" tilstand?
Gravatar #10 - kasperd
30. dec. 2010 12:11
xXgmzorXx (6) skrev:
Hvordan finder jeg ud af om mine diske har remappet en sektor?
Jeg ved kun hvordan man gør på Linux. Man bruger enten "smartctl -a /dev/sda" hvis det er en SATA disk eller "smartctl -a /dev/hda" hvis det er en IDE disk. Hvis man har mere end én disk, så hedder den næste sdb hvis det er SATA. Hvis det er IDE hedder den næste hdb eller hdc afhængigt af om det er en slave på samme controller eller på en anden controller.

Der findes sikkert et lignende program til andre OS, og i så fald er diskene nok navngivet anderledes.
Gravatar #11 - xXgmzorXx
31. dec. 2010 00:39
Alle diske køre, bios melder ingen fejl og finder alle komponenterne, 100% ingen virus, original win7, og har lige testet, men desværre er fejlen der stadig i fejlsikret tilstand.
Kan det være en korrupt system fil?

Det ser ud til at chkdsk kommandoen fra cmd gøre det. Men jeg har kun kørt testen på C:\.

EDIT:

Jeg har fjernet alle harddiske undtagen C:\, og det hele blev fixet.
Da jeg så tilsluttede D:\ og rebootede, blev det hele meget langsommere.
Så det er D:\ der noget i vejen med.
Gravatar #12 - Chewy
31. dec. 2010 01:15
Har du tjekket om diverse blæsere i dit kabinet (inkl. diverse kort) er rensede for støv?
Gravatar #13 - XorpiZ
31. dec. 2010 03:41
Kunne godt lyde som en defekt harddisk ja. Symptomerne passer ihvf. på de gange jeg har set en defekt slave-disk.
Gravatar #14 - xXgmzorXx
31. dec. 2010 11:20
Har lige kørt chkdsk D: /F /R

Windows har kontrolleret filsystemet og fandt ingen problemer.

488384511 KB samlet diskplads.
336768464 KB i 98896 filer.
46836 KB i 5021 indeks.
0 KB i beskadigede sektorer.
249239 KB i brug af systemet.
65536 KB i brug af logfilen.
151319972 KB diskplads til rådighed.

4096 byte i hver allokeringsenhed.
122096127 allokeringsenheder i alt på disken.
37829993 allokeringsenheder til rådighed på disken.

1. What?
2. Ingen Porblemer?
3. ????
4. Profit.
Gravatar #15 - kasperd
1. jan. 2011 02:37
xXgmzorXx (11) skrev:
Det ser ud til at chkdsk kommandoen fra cmd gøre det.
Mig bekendt fortæller den dig kun hvilke sektorer der er markeret som dårlige i filsystemet. Men det er irrelevant på moderne diske fordi disken selv håndterer det transparent for filsystemet. Filsystemet bør således aldrig se dårlige sektorer. Du er er nødt til at bruge et værktøj der faktisk henter oplysningerne fra disken med SMART eller lignende.

Da jeg så tilsluttede D:\ og rebootede, blev det hele meget langsommere.
Er begge diske på samme controller? Hvilken type controller er det?
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login