mboost-dp1

Beboerforenings intranet

Gå til bund
Gravatar #1 - KC
26. apr. 2010 21:55
Vores intranet er begyndt at skrante og der er øjensynligt ingen der har styr på det i foreningen. Vi er omkring 2-300 husstande i foreningen.

Er der nogen der kan anbefale en intranet-cms(eller hvad man kalder de webside samlesæt man kan finde)? Foreningen kører pt. med php-nuke men de hoster på egen server, så jeg kan formodentlig køre hvad jeg vil.

Desuden er deres ip tildeling helt i skoven, de startede med noget statisk ip, som hurtigt blev spoleret af at folk tastede forkert, jeg har kunnet komme på med dynamisk i lang tid, men nu er det blevet meget ustabilt.

Hvad kan i anbefale af netværks løsning? Kan det ordnes med en ordentlig router eller skal der sættes en decideret DHCP server op? Hvordan håndterer man at der skal bruges flere subnet? Altså at der ikke er plads til alle i 10.0.0.1-255 (har tidligere kunnet klare mig med dette til f.eks. LAN).

Jeg har ikke erfaring med sådanne "større" opsætninger, men formoder at jeg kan få styr på det, blot jeg bliver peget i den rigtige retning.

Jeg søger altså:
- Et let webside CMS, som også bestyrelsen kan bruge til at uploade relevante dokumenter.
- Info om opsætning af større netværk.
Gravatar #2 - zin
26. apr. 2010 22:18
En udfordring? Nah, en lille en. :-)
200-300 husstande burde nemt kunne klares med et enkelt subnet (/24), kun hvis alle er på på en gang vil det være nødvendigt - og i så tilfælde blot et /23 subnet (512 adresser).
Eftersom i allerede har en server, vil jeg anbefale at lade den køre DHCP og WWW. Det skulle ikke være noget større problem. Bemærk dog at fordi du så fungerer som ISP, og dermed skal kunne fortælle, hvem der har haft hvilken IP på hvilket tidspunkt - skal du lave noget logging (DHCP burde være rigeligt) i op til et år.
Dette kan gøres i både Windows og Linux, uden større problemer - google det. :-)
Gravatar #3 - themuss
27. apr. 2010 00:13
ZiN (2) skrev:
Bemærk dog at fordi du så fungerer som ISP, og dermed skal kunne fortælle, hvem der har haft hvilken IP på hvilket tidspunkt - skal du lave noget logging (DHCP burde være rigeligt) i op til et år.
Er det den der 50 bruger-regel?
Gravatar #4 - zin
27. apr. 2010 06:38
#3: Vi andre kalder det "Terrorlovgivningen", men ellers, ja. :-P
Gravatar #5 - KC
27. apr. 2010 08:11
Nogle forslag til skabelon/CMS stuff til websiden?
Gravatar #6 - zin
27. apr. 2010 08:31
#5: Jeg er meget glad for Drupal, men jeg vil umiddelbart gå ud fra at ethvert af de populære CMS'er kan lade sig gøre:
Joomla, Wordpress, PHP Fusion, osv..
Gravatar #7 - 3214N
27. apr. 2010 08:57
Hvis du vælger Joomla, så kan jeg evt. levere design.
Hvilket OS kører serveren med?
Gravatar #8 - KC
27. apr. 2010 11:05
3214N (7) skrev:
Hvis du vælger Joomla, så kan jeg evt. levere design.
Hvilket OS kører serveren med?

Så noget på intranettet om XP... lol.
Men jeg har endnu ikke fået kontakt til dem, men da internettet som sagt er blevet ustabilt for mig er det pludselig meget mere interessant at hjælpe min forening. Når jeg har noget mere konkret kommer der garanteret flere spørsgmål.
Gravatar #9 - 3214N
27. apr. 2010 12:08
Du spørger bare løs.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login