mboost-dp1

Android GMail problem: Der kan ikke oprettes en pålidelig dataforbindelse til serveren.

Gå til bund
Gravatar #1 - gnаrfsan
24. sep. 2010 18:12
Nu har jeg haft min Android telefon i et stykke tid, og har indset at GMail nok er en god vej at gå, så jeg har oprettet en ny adresse...
Men jeg får ikke lov til at tilføje den i GMail app'en:

Der kan ikke oprettes en pålidelig dataforbindelse til serveren. Der kan være et midlertidigt problem, eller også er din telefon
ikke optimeret til datatjenester. Hvis det fortsætter, skal ringe til kundeservice.

Jeg får beskeden hver gang, jeg prøver. Jeg har prøvet på 3G forskellige steder i byen og på to forskellige WiFi netværk.

Min GMail account fungerer fint, og er færdigopsat.

Der er bare lige det, at jeg allerede har en anden account sat op på telefonen med en skodadresse, men der står at man godt kan have flere konti i GMail app'en.

Det, jeg kan læse på fora, er at jeg skal resette telefonen til fabriksindstillinger. Men det er da lidt at gå til yderligheder, bare for at tilføje en email konto.

Er der andre, der har prøvet det, og eventuelt fundet en bedre løsning?
Gravatar #2 - gnаrfsan
24. sep. 2010 18:56
Ok, som en midlertidig løsning smider jeg så min Gmail account ind, som IMAP konto i det generelle mail program. Den vil så ikke hente mails, der er nyere end ultimo juli. Jeg gider snart ikke mere :-(

Edit: Det er så fordi at den kun indlæser ulæste mails... Hmmm. Ikke intuitivt, men det giver da lidt mening.
Gravatar #3 - DiZaster
24. sep. 2010 22:49
Det er nok IMAP vejen du skal gå. Jeg har selv flere Gmail konti sat op på min Desire. Mine indstillinger er som forneden.

Protocol: IMAP
IMAP Server: imap.gmail.com
Security type: SSL
Server Port: 993

Login required
SMTP Server: smtp.gmail.com
Security type: SSL
Server Port: 465

Under yderligere indstillinger kan man så vælge hvor langt tilbage den skal hente mails fra eller om den skal hente alt. Størrelse på headers etc...

Mails fungerer i det hele taget ret smertefrit synes jeg. PT. har jeg 2xGmail, 1xYahoo, 1xHotmail og 3 andre IMAP konti sat op. Alle henter for de seneste 3 dage, som jeg ønsker de skal.

EDIT:
Uuuuh.... Så lige at den seneste Desire opdatering (Landede for 2-3 dage siden) har installeret en Gmail app. kaldet "Google Mail".

Når denne er åben kan du klikke på menu -> Accounts -> New Account... Easy :D
Gravatar #4 - gnаrfsan
24. sep. 2010 22:57
DiZaster (3) skrev:
Under yderligere indstillinger kan man så vælge hvor langt tilbage den skal hente mails fra eller om den skal hente alt. Størrelse på headers etc...

Jeg tror at det kommer an på hvem, der har modificeret mail appen. Jeg kan ikke sætte den op til push, og kan ikke vælge, hvor langt tilbage, den skal hente mail. Jeg kan heller ikke synkronisere kontakter og kalender. Det kan jeg dog på min exchange konto. Men ja, jeg har brugt de samme indstillinger, som dem, du har med i indlægget.

Jeg bruger iøvrigt Android 2.1, da Samsung endnu ikke har lavet en opdatering klar.
Gravatar #5 - Chewy
25. sep. 2010 04:08
@4

Du kan prøve at kigge på K-9.

Den fandt jeg meget nemmere at sætte op, og med mange flere muligheder...
Gravatar #6 - myplacedk
25. sep. 2010 06:54
Der er en bug i Android, som betyder at der kan være problemer med at oprette accounts.

Én løsning er ganske korrekt en factory reset, men det er ikke sikkert den virker. Der er også andre forslag som kræver at man har root, fx. noget med at rette i hosts-filen.

Der er også en workaround eller to. Nogle har haft success med at tilføje accounten til telefonen via YouTube-app'en.

Eksempler på bug-reports, inkl. diverse løsningsforslag:

[li]http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=8636[/li]
[li]http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=3477[/li]
[li]http://code.google.com/p/android/issues/detail?id=6274[/li]
Gravatar #7 - LinguaIgnota
25. sep. 2010 07:54
Hej Gnarfsan.

Jeg sad lige og kom til at tænke på, hvor utroligt dyr sådan en iPhone er. "Jeg kan ikke forstå, at nogen vil give så mange penge for en telefon!" siger de. "Den er overpriced!" siger de.
Nu skal sådan en Android-telefon forestille at være billigere, og langt de fleste af dem er da også lavet af langt billigere materialer og byggekvaliteten er so-so, men hvor lang tid har du måtte rode frustreret rundt med din telefon, bare for at få den til at virke nogenlunde? Og hvor meget tjener du i timen?

Der må ikke skulle mange timer til, før sådan en Android-telefon bliver dyrere end den dyreste iPhone. Android is only free if your sparetime has no value, tænker jeg.

Anywoes, held og lykke med dit mail-projekt. Det ser ud til, at du får brug for det...
Gravatar #8 - DiZaster
25. sep. 2010 08:52

Google "iphone 4 email problems"... Sjovt nok er der rigeligt med folk der har problemer med emails på din elskede iPhone?

Brugere har problemer med multi accounts, push emails etc...

Skyldes det en fejl ved iPhone, skyldes det brugerens inkompetence eller?

Det har ikke været nogen kunst at sætte emails op på mobiler i hvad, 10+ år nu?
Gravatar #9 - gnаrfsan
25. sep. 2010 10:32
Chewy (5) skrev:
@4
Du kan prøve at kigge på K-9.
Den fandt jeg meget nemmere at sætte op, og med mange flere muligheder...

Det var meget nemt at sætte op, og jeg kan bedre lide layoutet. Men det vil heller ikke hente alle mine mails, selv ikke de ulæste. Jeg begynder at tro at problemet er med GMail og ikke mailprogrammerne.
Men jeg må vist igang med at læse, og finde ud af hvordan lortet (IMAP) virker.
Gravatar #10 - gnаrfsan
25. sep. 2010 11:10
myplacedk (6) skrev:
Der er også en workaround eller to. Nogle har haft success med at tilføje accounten til telefonen via YouTube-app'en.

Damn... min youtube app vil ikke acceptere min Google account. Heller ikke efter at jeg har logget ind med den på hjemmesiden.
Jeg har dog også tilføjet en youtube account i forvejen, som jeg ikke kan slette. Jeg kan ihvertfald ikke se at der er mulighed for det.
myplacedk (6) skrev:
Der er også andre forslag som kræver at man har root, fx. noget med at rette i hosts-filen.

Jeg vil nødig ud i at roote, hvis det får ud over firmware opdateringer fremover. Hvis mig eller telefonen skal leve med den nuværende firmware i meget mere end en måned til, så tror jeg sgu at telefonen ryger først.

Jeg har iøvrigt efterhånden prøvet næsten alle indstilinger til K-9 og det indbyggede mail program, men jeg kan overhovedet ikke se noget mønster i de mails de downloader. Jeg må søge videre, eller kaste min telefon i havnen. Email er et af de primære formål med at have en smartphone, for mig, og jeg gider ikke at bruge mange timer på at sætte mig ind i hvordan det fungerer for det interesserer mig overhovedet ikke. Det skal bare virke.
Gravatar #11 - Chewy
25. sep. 2010 14:24
Hva sker der egentlig hvis du sætter kontoen op med outlook, Thunderbird eller lign.?
Gør den det samme?
Gravatar #12 - gnаrfsan
25. sep. 2010 14:30
Chewy (11) skrev:
Hva sker der egentlig hvis du sætter kontoen op med outlook, Thunderbird eller lign.?
Gør den det samme?

Det vil jeg prøve om lidt. Men iøvrigt tak for tippet med K-9. Det ser virkeligt ud som et godt produkt, nu hvor jeg har været igennem alle opsætningerne.
Jeg tror at det er en kombination af den måde GMail lever emails på over IMAP, og min telefons skodsoftware. Jeg satte den op til at hente maks på alt, og den har nu stået og hentet mails lige siden mit sidste indlæg. Der er kommet 250 mails ned, på over 3 timer, og det er jo ikke særligt imponerende. Min forbindelse er 25 Mbit, og det leverer den også på min PC.
Noget, der kan være med til at give problemer, er at mange af min mails er poppet fra en anden (yahoo) konto af GMail, og det kunne godt virke som om at det forvirrer setup'et. Men GMail havde allerede i forvejen poppet alle mailsne, så de lå på Googles server.
Gravatar #13 - gnаrfsan
25. sep. 2010 17:28
Chewy (11) skrev:
Thunderbird eller lign.?

Thunderbird hentede alle mails på ca. 25 min. K-9 har slettet alle mine mails igen. Men det er jo også lidt svært at gennemskue, hvordan, de egentligt var tilgængelige, når de kun var synlige i den samlede mailboks for alle konti, men ikke i en eneste af folderene.
Gravatar #14 - gnаrfsan
27. sep. 2010 07:13
Problem solved. Jeg gik ind på Youtube og attachede min youtube account til min nye Google, og næste gang, jeg gik ind i GMail app'en, var den nye mail account allerede sat op. Wtf?
Den synkede iøvrigt på få sekunder, og jeg kan se alle mine mails. Men jeg kan nu bedre lide K-9's layout og opsætning.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login