mboost-dp1

x86 emulator... til x86

Gå til bund
Gravatar #1 - Anders Fedеr
27. okt. 2010 02:48
Hvis man nu har optimeret en stykke software til en bestemt x86-baseret hardware platform (vi kan kalde den Benny) findes der så en eller anden løsning til at emulerere og benchmarke softwaren på en helt anden x86-baseret platform (kald den Kurt) som om den kørte på Benny?

F.eks. hvis Benny er Intel Core i7 og Kurt er min Intel Atom netbook, kan jeg så få en emulator der afvikler mit software på min netbook sådan så det for softwaren 'ser ud' som om den kører på en Intel Core i7 - med så høj 'fidelity' at benchmarks på den emulerede maskine er omtrent det samme som det ville være på en native?

Lyder som noget der ville være ret svært at lave! Men man ved jo aldrig...
Gravatar #2 - Nerq
27. okt. 2010 04:25
Kender ikke umiddelbart noget program - men ideen lyder spændende, så jeg følger lige med i tråden.

OT - fed navngivning af computere ;-)
Gravatar #3 - gentox
27. okt. 2010 04:37
Det lyder fuldkommen umuligt.
Man får jo heller ikke en Skoda til at opføre sig som en Ferrari ved at ændre lidt på dens software.

Jeg er klar over at det kun er et program hvor det skal se sådan ud, men alligevel.

Det vil kun give mening, hvis programmet har en bremse indbygget, så det altid holder ydelsen så lav, at det kører ens på ALLE maskiner.
Men det er måske netop dette du er ude efter?
Gravatar #4 - myplacedk
27. okt. 2010 04:45
Jeg har også svært ved at forestille mig brugbare benchmarks på en CPU-emulator.

Du kan kigge på qemu og bocks. Det er de to CPU-emulatorer jeg kender, og de er begge gratis. Om de kan simulere bestemte x86-varianter ved jeg desværre ikke lige.
Gravatar #6 - meh
27. okt. 2010 06:06
Hvilken forskel er det du søger ?
Altså er det med eller uden visse cpu features du ønsker at emulere ?

I så fald ville det mest logiske være mindre features kan emuleres og mindre/fast cpu cycles.
Gravatar #7 - illishar
27. okt. 2010 08:44
Man kan emulere features. De fleste processor-producenter laver simulatore til deres hw. Og hvis det er microprocessore vi taler om, så kan de også til vis grad også simulere clockfrekvensen. Men det lyder ret urealistisk at simulere clocken på én desktop-processor, via en anden desktop-processor.
Gravatar #8 - meh
27. okt. 2010 10:20
Det er ikke givet man kan simulere feks 3Dnow, eller andre specifike extensions på en cpu der ikke har denne extension.
Dels fordi der også kan være noget licens mæssigt involveret.

Dog skal jeg ikke udelukke at chip producenter måske har emulatore til disse liggende.

Oftes vil det være cpu cycles der bliver sat, med mindre vi er ude i noget maskinkode.
Gravatar #9 - arne_v
27. okt. 2010 12:38

Hvis det er funktionalitet du vil teste skal du ud og finde en virkeligt god emulator. Jeg vil være lidt skeptisk overfor en emulators evne til at håndtere forskellene mellem diverse x86/x86-64 implementationer korrekt.

Hvis det er hastighed du vil teste så er der to cases:
A) emulerede hurtigere end den fysiske = umuligt
B) emulerede langsommere end den fysiske = potentielt muligt med en emulator

Som beskrevet lyder det som om du har en A.
Gravatar #10 - arne_v
27. okt. 2010 12:40

Bemærk at forskellen på performance mellem 2 CPU'er afhænger af det specifikke program så:

speed program A på CPU X = speed program B på CPU X / speed program B på CPU Y * speed program A på CPU Y

holder ikke.
Gravatar #11 - Anders Fedеr
27. okt. 2010 13:45
cnx (6) skrev:
Hvilken forskel er det du søger ?
Altså er det med eller uden visse cpu features du ønsker at emulere ?

Det er som sådan hele forskellen mellem målplatformen og udviklingsplatformen jeg søger. Konkret handler det om at jeg vil give nogle udviklere mulighed for at optimere deres programmer til en bestemt hardwareplatform selv om de ikke selv har fysisk adgang til den.

Men at optimere hver feature enkeltvist lyder også som et fornuftigt bud.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login