mboost-dp1
Tag-system med mysql og php
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Programmering
Jeg har kodet en fin lille hjemmeside til mig selv og mine venner, hvor jeg kan uploade nogle billeder, og så kan de så se dem, når de er logget ind.
Men jeg kunne godt tænke mig at kunne "tagge" dem. Ligesom på facebook. Mit spørgsmål er nu, hvordan dette laves smartest. Hele siden er kodet i php og mysql.
Jeg har rodet lidt med to ide i hovedet. Den ene gemmer du hvem der er på hvert billede i hvert billede. Men synes jeg umildbart vil gøre søgningen på tags en smule besværlig.
Den anden ide gemmer du ved brugere hvilke album og billeder han er med på.
Jeg kunne også godt tænke mig at lave det sådan at når alle albummerne vises, så vises der i en lille boks neden under, hvem der er med i albummet (dette skal gerne trækkes ud fra tag-systemet).
Jeg arbejdet pt. med to databaser. En hvor billederne ligger opdelt efter album, og en hvor brugerinfo ligger.
Det egentlig ikke selve kodningen jeg skal have hjælp til, men mere hvordan det er smartest at sætte op :-)
Håber i kan hjælpe.
Mvh Anders
Men jeg kunne godt tænke mig at kunne "tagge" dem. Ligesom på facebook. Mit spørgsmål er nu, hvordan dette laves smartest. Hele siden er kodet i php og mysql.
Jeg har rodet lidt med to ide i hovedet. Den ene gemmer du hvem der er på hvert billede i hvert billede. Men synes jeg umildbart vil gøre søgningen på tags en smule besværlig.
Den anden ide gemmer du ved brugere hvilke album og billeder han er med på.
Jeg kunne også godt tænke mig at lave det sådan at når alle albummerne vises, så vises der i en lille boks neden under, hvem der er med i albummet (dette skal gerne trækkes ud fra tag-systemet).
Jeg arbejdet pt. med to databaser. En hvor billederne ligger opdelt efter album, og en hvor brugerinfo ligger.
Det egentlig ikke selve kodningen jeg skal have hjælp til, men mere hvordan det er smartest at sætte op :-)
Håber i kan hjælpe.
Mvh Anders
select tag from tags where imageid=<imageid>
sådan noget i den dur, er et par år siden jeg sidst har rodet med php :)
sådan noget i den dur, er et par år siden jeg sidst har rodet med php :)
#3 der er ikke ret meget php over det der ;)
Som #2 siger er det en mange-til-mange relation du skal have gang i. Jeg kan anbefale læsningen af denne side:
http://www.tonymarston.net/php-mysql/many-to-many....
[Billed tabel]
-> billed_id
-> billed_url
[Tags]
-> tag_id
-> billede_id
-> person_id
-> y_koordinat
-> x_koordinat
[Profiler]
-> profil_id
-> profil_tekst
(... ser først nu datoen på spørgsmålet. #1 er nok kommet videre, ellers så spørg)
Som #2 siger er det en mange-til-mange relation du skal have gang i. Jeg kan anbefale læsningen af denne side:
http://www.tonymarston.net/php-mysql/many-to-many....
[Billed tabel]
-> billed_id
-> billed_url
[Tags]
-> tag_id
-> billede_id
-> person_id
-> y_koordinat
-> x_koordinat
[Profiler]
-> profil_id
-> profil_tekst
(... ser først nu datoen på spørgsmålet. #1 er nok kommet videre, ellers så spørg)
Gå til top
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.