mboost-dp1

studievalg

Gå til bund
Gravatar #1 - thaisen1986
15. nov. 2010 14:20
Hej alle :)

Jeg skal til at vælge en uddannelse indenfor IT og valget står mellem 2 veje.
Hvilken er bedst med hensyn til et job senere hen, altså mest attraktiv for en virksomhed?

1. Datamatiker + Professionsbachelor i Software udvikling (3,5 år)

http://www.erhvervsakademiaarhus.dk/videreg%c3%a5e...

2. Bacheloruddannelsen i IT (3 år)

http://studieinfo.au.dk/bachelor_opbygning_dk.cfm?...

Hvilken af de to veje jeg vælger, kommer jeg sandsynligvis til at supplere det med en HD 1 i løbet af det sidste tid.

På forhånd tak for svar :o)
Gravatar #2 - arne_v
15. nov. 2010 14:27

Uden at kende de konkrete uddannelser vil jeg mene at #2 er bedst. Fordi der kan de 3 år tilrettelægges efter bachelor, mens datamatiker skal tiælrettelægges efter at datamatiker uden bachelor skal være en komplet uddannelse.
Gravatar #3 - Windcape
15. nov. 2010 14:46
Definitivt #2

Hvis du har muligheden for at tage på universitet (altså du har en studentereksamen og matematik A), er det klart det rigtige valg.

Datamatiker, specielt i Århus, er en useriøs uddannelse, og der er så få studerende på PBA delen at de risikere at blive lukket.

Der er desuden ingen mulighed for at læse en kandidatuddannelse over på PBA'en, med undtagelse af på ITU i København. (Hvor de andre kan du have én studieby som base)

Jeg har selv læst til datamatiker i Århus (blev færdig i April), og læser til diplomingeniør nu.

Husk også at tage Diplomingeniør i informations- og kommunikationsteknologi med i dine overvejelser.
Gravatar #4 - KC
15. nov. 2010 15:35
Jeg ville kigge på ITU (det er dog i KBH) hvis jeg skulle starte uddannelse nu. Du kan få en bachelor og har god mulighed for at bygge ovenpå.

Er det bevidst fravalg at du ikke vil smide en kandidat ovenpå?
Gravatar #5 - thaisen1986
15. nov. 2010 15:46
Jeg har nemlig været 2 år igang med HA, men blev træt af det og vil ikke sløse mig igennem det.

Selvom jeg altid har haft en interesse for IT, er jeg ikke sikker på om jeg orker 5 år med det og først blive færdig som 30 årig?

Derfor er planen at bruge op til 3,5 år mere samtidig med en HD1 om aftenen (mangler kun 1-2 fag og et lille projekt da jeg har en masse merit til graden)

Men som det lyder til er en Bachelor fint nok.. eller går virksomheder kun/mest efter kandidater?
Gravatar #6 - Windcape
15. nov. 2010 15:48
thaisen1986 (5) skrev:
eller går virksomheder kun/mest efter kandidater?
En kandidatgrad er altid noget virksomhederne vægter meget højt, specielt i dag.

Men derfor er det også mest fornuftigt at tage en bachelor du er sikker på at kunne bygge videre på. Der er jo ingen der siger du skal tage din kandidatgrad direkte efter bachelordelen.
Gravatar #7 - arne_v
15. nov. 2010 16:11

Efter 2 år på HA studiet burde du vide lidt om hvordan virksomheder træffer beslutninger.

:-)

Rent praktisk skal du nok regne med at kandidater har bedre job muligheder i dårlige tider, mens der ikke er nogen stor forskel i gode tider.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login