mboost-dp1

STORE bogstaver

Gå til bund
Gravatar #1 - The-Lone-Gunman
11. feb. 2004 16:30
Hejsa...

Jeg er ved at lave et nyhedsscript i PHP, det er faktisk stort set færdigt.

Men, jeg kunne godt tænke mig, rent design mæssigt, at alle overskrifter stod med STORE BOGSTAVER...

Meen, nu er det jo at jeg sikkert glemmer at skrive det på den måde. Så kunne jeg gøre sådan at den automatisk laver det jeg skriver i mit overskriftsfelt med store bogstaver i databasen?

Håber nogen kan hjælpe...
Gravatar #2 - commy
11. feb. 2004 16:36
RTFM
http://dk.php.net/manual/en/
kig under "string functions"
Gravatar #3 - annoia
11. feb. 2004 17:45
The-Lone-Gunman - Enten et eller andet med php serverside, eller med css med funktionen: text-transform.
Gravatar #4 - Chucara
12. feb. 2004 11:05
Jep.. RTFM - Søg på PHP.net du kan finde ALT der..

Men du kan gøre det sådan her:

$str = "Mary Had A Little Lamb and She LOVED It So";
$str = strtoupper($str);
echo $str;

Det laver stringen om til en string med udelukkende uppercase characters.
Gravatar #5 - The-Lone-Gunman
12. feb. 2004 12:40
Takker mange gange.

Havde faktisk søgt, men jeg søgte på "capital" og ikke på "uppercase".

Sådan er der jo så meget.
Gravatar #6 - Acro
12. feb. 2004 13:54
Lav det da i stylesheet: det kunne jo være at du engang blev træt af, at det hele står med stort..

<span style="text-transform: uppercase;">Tekst</span>
Gravatar #7 - annoia
12. feb. 2004 15:26
Acro - Præcis som jeg ville have sagt det... Eller. Hrm... Næsten i hvert fald. :)
Gravatar #8 - TullejR
15. feb. 2004 16:14
#acro-

og det er altså meget sværere at ændre det i en php fil frem for en css fil? jamen okay...
på den anden side så giver css-metoden jo så den fordel at serveren ikke skal gøre det, men også den ulempe at man skal skrive ekstra kode i de filer som clienten så henter... hmm ja, svært at sige hvad der er at foretrække :)
Gravatar #9 - The-Lone-Gunman
15. feb. 2004 16:22
Kan godt se hvad CSS folket mener:

Med CSS: Altså hvis jeg ombestemmer mig, og vil have det ikke er med stort kan jeg slette det i CSS filen, også vil alle nyheder, også de gamle bliver printet på den måde de er i databasen.

Med PHP: Vil nyhderne være gemt som uppercase i databasen, også vil de gamle nyheder i arkivet se ud på den måde som de ny var dengang.

... personligt må jeg sige CSS er smartest :-)
Gravatar #10 - TullejR
15. feb. 2004 18:00
#9:

du kan jo bare bruge strtoupper når du skal hente strengen fra din db - hvem siger at du skal bruge det når du gemmer strengen i din db? hehe :)
Gravatar #11 - Acro
16. feb. 2004 00:58
#8 TullejR:
Han skrev jo, at han ønskede det stod med stort i databasen, og performancemæssigt er det også bedst, at man validerer det når det gemmes, og ikke hver gang det vises.

Det er ikke meget sværere, men man begrænser klientens muligheder ved at lave det i PHP fremfor CSS. Klienten kan ikke vise det på en anden måde, netop fordi man faktisk layouter det i programmeringsdelen.
Gravatar #12 - TullejR
16. feb. 2004 08:37
#11:

du har ret, og jeg vil også tage det til efterretning :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login