mboost-dp1
Stand-alone Win32 udvikling
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Programmering
Hej
Hvad foretrækker folk til udvikling af stand-alone software som er uafhængige af .NET og Java?
Jeg står selv i den situation at jeg gerne vil starte et par små-projekter op, og havde i den forbindelse overvejet Object Pascal og FreePascal compileren. Cross-platform er ikke det vilde issue.
Nogen der har nogen bud?
Hvad foretrækker folk til udvikling af stand-alone software som er uafhængige af .NET og Java?
Jeg står selv i den situation at jeg gerne vil starte et par små-projekter op, og havde i den forbindelse overvejet Object Pascal og FreePascal compileren. Cross-platform er ikke det vilde issue.
Nogen der har nogen bud?
Jeg har aldrig været de bedste venner med C/C++, men har gjort mig en ihærdig indsats for at lære MFC. Men synes ikke rigtigt produktiviteten var så banebrydende, og det er vanvittigt (men dog en lærerig oplevelse) at ville lave software bare på win32 API'et alene.
Jeg snupper FreePascal og Lazarus, så får man også lidt cross-platform oveni hatten hvis man vælger sine units med omhu.
//Edit: drag and drop
Jeg har aldrig været de bedste venner med C/C++, men har gjort mig en ihærdig indsats for at lære MFC. Men synes ikke rigtigt produktiviteten var så banebrydende, og det er vanvittigt (men dog en lærerig oplevelse) at ville lave software bare på win32 API'et alene.
Jeg snupper FreePascal og Lazarus, så får man også lidt cross-platform oveni hatten hvis man vælger sine units med omhu.
//Edit: drag and drop
Har aldrig været vild med C/C++... det er the way-to-go til driver-skrivning... men til normale business-apps synes jeg at man skal skrive for meget kode i forhold til hvor meget *bang* man egenligt får tilbage.
Ifølge Wikipedia er Skype forresten skrevet i Delphi, det er da power.
Ifølge Wikipedia er Skype forresten skrevet i Delphi, det er da power.
Det kommer lidt an på hvad du skal bruge det til. Der er langt flere som udvikler i C / C++ end der udvikler i Pascal / Delphi. Det vil sige at du vil have større chance for at bruge det i forbindelse med et nyt arbejde eller hvis du skal arbejde sammen med andre.
Hvis du kun skal skrive programmer alene og ikke har behov for at dele kode med andre eller har behov for at lære at bruge et sprog som kan hjælpe dig ind på nye jobs, så kan du sagtens vælge et mindre populært sprog, hvis du har større gavn af det.
Det første programmerings sprog jeg brugte på en PC var også Pascal og det havde jeg stor glæde af dengang. Dog skiftede jeg efter et års tid eller to til C da jeg havde større muligheder i det sprog.
Hvis du kun skal skrive programmer alene og ikke har behov for at dele kode med andre eller har behov for at lære at bruge et sprog som kan hjælpe dig ind på nye jobs, så kan du sagtens vælge et mindre populært sprog, hvis du har større gavn af det.
Det første programmerings sprog jeg brugte på en PC var også Pascal og det havde jeg stor glæde af dengang. Dog skiftede jeg efter et års tid eller to til C da jeg havde større muligheder i det sprog.
squad2nd (10) skrev:Ifølge Wikipedia er Skype forresten skrevet i Delphi, det er da power.
Native Delphi er mere eller mindre en tro kopi af C++. Dog med mere fokus på RAD og GUI. Men da Delphi ligesom C++ ikke har nogen garbage collector, (og ikke har opdateret syntaxen, siden dengang der var almindeligt at skrive ASM) så er den mildest talt blevet løbet over ende af andre RAD/GUI-miljøer, som eks. .NET.
Én af grundene til hvorfor C# og .NET blev skabt var jo netop fordi MFC viste sig at være en omgang affald i forhold til VB6's RAD... og min feeling er at grunden til at det overhovedet er muligt at bruge frameworket er udelukkende pga. legacy apps.
Jeg ved godt at Delphi ikke er det mest populære, men er det ikke lidt fesent udelukkende at vælge sprog pga. popularitet og ikke hvor hurtigt du kan få en app stablet på benene?
(hvis du nu skulle vælge C++... hvad ville du så egenligt vælge af frameworks... Mr. V? Og ikke sig Qt... )
Én af grundene til hvorfor C# og .NET blev skabt var jo netop fordi MFC viste sig at være en omgang affald i forhold til VB6's RAD... og min feeling er at grunden til at det overhovedet er muligt at bruge frameworket er udelukkende pga. legacy apps.
Jeg ved godt at Delphi ikke er det mest populære, men er det ikke lidt fesent udelukkende at vælge sprog pga. popularitet og ikke hvor hurtigt du kan få en app stablet på benene?
(hvis du nu skulle vælge C++... hvad ville du så egenligt vælge af frameworks... Mr. V? Og ikke sig Qt... )
Der er sikkert ikke mange som vil starte en ny desktop app idag med MFC. Der er sket fremskridt det sidste 15 år. Men der er rigtigt mange apps der bruger MFC.
squad2nd (17) skrev:Én af grundene til hvorfor C# og .NET blev skabt var jo netop fordi MFC viste sig at være en omgang affald i forhold til VB6's RAD... og min feeling er at grunden til at det overhovedet er muligt at bruge frameworket er udelukkende pga. legacy apps.
Der er sikkert ikke mange som vil starte en ny desktop app idag med MFC. Der er sket fremskridt det sidste 15 år. Men der er rigtigt mange apps der bruger MFC.
squad2nd (17) skrev:Jeg ved godt at Delphi ikke er det mest populære, men er det ikke lidt fesent udelukkende at vælge sprog pga. popularitet og ikke hvor hurtigt du kan få en app stablet på benene?
Nej.
Populær betyder at:
- det er nemt at få hjælp til det
- det er rimeligt fremtidssikret
squad2nd (17) skrev:(hvis du nu skulle vælge C++... hvad ville du så egenligt vælge af frameworks... Mr. V? Og ikke sig Qt... )
Jeg laver helst ikke GUI overhovedet.
Så jeg ville lave en 3 gule lapper med "Qt", "GTK+" og "WxWidgets". Klistre dem op på dart skiven og smide pilen.
QT hvis det skal være på Windows. Derudover kan du med QT4 lave UI i en slags declerative UI script (ala. JavaScript), som gør det endnu nemmere.
Det er ikke på niveau med WPF i .NET, men det går an hvis man resolut skal bruge C++.
GTK på Windows er noget man kun gør hvis man hader sine brugere!
Det er ikke på niveau med WPF i .NET, men det går an hvis man resolut skal bruge C++.
GTK på Windows er noget man kun gør hvis man hader sine brugere!
Jeg arbejder selv med Delphi 2010. Jeg havde valget mellem at skulle lære Delphi og noget C, og da jeg allerede kunne GML (simpel version af Delphi), så faldt valget på Delphi. Det er så meget nemmere at starte med, og syntaksen giver mere mening.
Fordelen ved Delphi er helt klart, at man kan klaske noget hurtigt sammen. Jeg har også prøvet Lazarus, men det ligner mere Pascal end Delphi. ):
Fordelen ved Delphi er helt klart, at man kan klaske noget hurtigt sammen. Jeg har også prøvet Lazarus, men det ligner mere Pascal end Delphi. ):
Mere en gren.arne_v (29) skrev:Delphi er/bruger en dialekt af Pascal.
Jeg har bare forsøgt flere ting i Lazarus, som ikke virkede. Desuden kan jeg ikke slippe den (endelige) Unicode-support, som er i Delphi 2010.
Daniel-Dane (28) skrev:Fordelen ved Delphi er helt klart, at man kan klaske noget hurtigt sammen.
Det er lidt sjovt at det stadigvæk er Delphi's slogan. (Jeg arbejder sammen med inkarnerede Delphi-folk og der kommer det samme ud af dem, fra tid til anden.) Slogan'et passede fint dengang det konkurrerede mod VB6. Men native Delphi har ikke udviklet sig synderligt siden dengang, så der findes mildt sagt et par andre miljøer på nuværende tidspunkt, der er mere udviklede. Derudover så er native Delphi jo ikke hurtigere at klaske sammen end eg. C++ med Qt + GUI Editor. Hvis man ser bort fra at Delphi bruger ActiveX til GUI-bygning, hvilket Qt ikke ligner, så er C++- og Delphi-syntax meget lig hinanden. Det kan næsten oversættes fra linie til linie ligesom VB.NET og C#.
Begge miljøer er forøvrigt også kun hurtig at klaske sammen, hvis man ikke mener at en garbage collector har nogen indvirkning på programmer performance.
arne_v (33) skrev:grundliggende er Pascal altså et noget anderledes og betydeligt mere sikkert sprog.
Ja, Pascal føles også en hel del mere helstøbt end Delphi og er i det hele taget også et ganske godt alternativ til ANSI C. Men det er stadigvæk lidt af en gammel sag.
Jeg kan anbefale folk at tage et kig på D programming language hvis man er på udkig efter low level sprog. Det er det som C++ burde have været og det er en del mere udviklet end både Pascal, Delphi, C++ mm.
Gå til top
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.