mboost-dp1
Søger nuværede Datamatiker elever fra Århus
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Programmering
Hej
jeg har planer om at starte som Datamatiker elev på Erhvervs akademiet i Århus og var til intro møde for en uge eller to side.
Jeg har ikke lavet en skid i programmering (sidst jeg lavede noget der bare lignede var i 7-8 klasse hvor vi lavede HTML ) så tænkte det ville være godt at snuse lidt til det inden jeg starter til sommer.
De sagde at de startet ud med java og derefter noget C-et-eller-andet. De havde en engelsk Java bog som de sagde var en super god begynder bog og som de brugte i undervisningen.
Nu til spørgsmålet: Hvad hedder den bog ?
Det skal helst være den samme bog som de bruger i undervisningen, så jeg ikke lære en ting og så skal lære det på en helt anden måde om 6 måneder.
Nu hvor jeg forhåbentlig skal starte til sommer vil jeg høre om der er nogle der ellers har nogle fif eller gode råd?
Mvh Nik
jeg har planer om at starte som Datamatiker elev på Erhvervs akademiet i Århus og var til intro møde for en uge eller to side.
Jeg har ikke lavet en skid i programmering (sidst jeg lavede noget der bare lignede var i 7-8 klasse hvor vi lavede HTML ) så tænkte det ville være godt at snuse lidt til det inden jeg starter til sommer.
De sagde at de startet ud med java og derefter noget C-et-eller-andet. De havde en engelsk Java bog som de sagde var en super god begynder bog og som de brugte i undervisningen.
Nu til spørgsmålet: Hvad hedder den bog ?
Det skal helst være den samme bog som de bruger i undervisningen, så jeg ikke lære en ting og så skal lære det på en helt anden måde om 6 måneder.
Nu hvor jeg forhåbentlig skal starte til sommer vil jeg høre om der er nogle der ellers har nogle fif eller gode råd?
Mvh Nik
BlueJ - bvadrrrr.
Der er et pænt antal der lærer Java via BlueJ som ender op totalt clueless med hensyn til hvad der egentligt sker med et Java program.
Jeg kan ikke udelukke at de ville have endt op clueless uden BlueJ, men folk der er totalt blanke er næsten altid BlueJ brugere (ligesom i andre web teknologier DreamWeaver brugere kan være det).
BlueJ - bvadrrrr.
Der er et pænt antal der lærer Java via BlueJ som ender op totalt clueless med hensyn til hvad der egentligt sker med et Java program.
Jeg kan ikke udelukke at de ville have endt op clueless uden BlueJ, men folk der er totalt blanke er næsten altid BlueJ brugere (ligesom i andre web teknologier DreamWeaver brugere kan være det).
Måske er det bare mig, men hvis du ikke har programmeret indtil nu, hvorfor vil du så være datamatiker? Det kræver trods alt en hvis interesse at blive hængende i sådan et emne.
Datamatiker er en kort videregående uddannelse, og du er derfor studerende, ikke elev!arkanis (1) skrev:Hej
Det er ikke et krav, men det er da klart fornuftigt.arkanis (1) skrev:Jeg har ikke lavet en skid i programmering (sidst jeg lavede noget der bare lignede var i 7-8 klasse hvor vi lavede HTML ) så tænkte det ville være godt at snuse lidt til det inden jeg starter til sommer.
Jeg blev færdig fra samme uddannelse i April. Der bruges Java de første 1½ år, og derefter ½ år med C#, og så kan du selv vælge hvad du vil bruge til hovedeopgaven (eller rettere, det afhænger af virksomheden du skriver den for).arkanis (1) skrev:De sagde at de startet ud med java og derefter noget C-et-eller-andet. De havde en engelsk Java bog som de sagde var en super god begynder bog og som de brugte i undervisningen.
Bogen til de første 2 semester (1 år) er: Java Software Solutions.arkanis (1) skrev:Nu til spørgsmålet: Hvad hedder den bog ?
C# bogen er "Pro C# 2008 and the and the .NET 3.5 Platform". (De er måske gået over til 2010 udgaven nu).
Vælg en anden uddannelse, vil være mit bedste tip.arkanis (1) skrev:Nu hvor jeg forhåbentlig skal starte til sommer vil jeg høre om der er nogle der ellers har nogle fif eller gode råd?
Hvis du har mod på det, er IT studiet (massere af piger), eller ingeniør-studiet to gode studier der er meget ligesom datamatiker studiet, men mere seriøse, og giver bedre muligheder.
Der er også datalogi, hvis du elsker matematik.
Java Software Solutions, 5th edition. Pearson International.
http://www.pearsoned.co.uk/bookshop/detail.asp?ite...
Pro C# 2010 and the .NET 4 Platform, 5th edition. Apress
http://apress.com/book/view/1430225491
Jeg vil anbefale at du ikke begynder at lære C# og Visual Studio før Java/Eclipse, da du ellers vil blive alt alt alt for skuffet over de ringe udviklingsværktøjer der findes til Java.
Det er bedre at spise deserten til sidst.
http://www.pearsoned.co.uk/bookshop/detail.asp?ite...
Pro C# 2010 and the .NET 4 Platform, 5th edition. Apress
http://apress.com/book/view/1430225491
Jeg vil anbefale at du ikke begynder at lære C# og Visual Studio før Java/Eclipse, da du ellers vil blive alt alt alt for skuffet over de ringe udviklingsværktøjer der findes til Java.
Det er bedre at spise deserten til sidst.
Da datamatiker uddannelse faktisk er praktisk målrettet, og ikke forfinet teori som på universitet, så bruges der heldigvis ikke BlueJ.squad2nd (4) skrev:#1
Jeg vil skyde på det er: BlueJ
Det er det også.squad2nd (4) skrev:...og det C-et-eller-andet som du refererer til, skulle helst være C#...
Der er ikke undervisning i C på Datamatikeruddannelsen, nogen som helst steder i landet.
Måske har han set hvor meget man kan få i løn? :-)trylleklovn (7) skrev:Måske er det bare mig, men hvis du ikke har programmeret indtil nu, hvorfor vil du så være datamatiker? Det kræver trods alt en hvis interesse at blive hængende i sådan et emne.
Det er langt de færreste som har programmeret før de starter på en IT uddannelse.
Ikke hvis du bliver undervist i det med en praktisk tilgang.arne_v (16) skrev:Lidt low level programmering giver lidt forståelse for hvad der sker i ens Java/C#/whatever program.
På ingeniørhøjskolen undervises der i C med henblik på programmering af microcontrollers, ikke med henblik på at bruge til AST.
Og de fleste studerende har store problemer med at forstå at C# delegate fungere principelt som en function pointer i C/C++.
Hvor imod på universitet underviser det slet ikke i programming. Der er 3 måneders Java kursus., og ellers er det sådan noget valgfrit jap, indtil du skal læse master.
Windcape (17) skrev:
Hvor imod på universitet underviser det slet ikke i programming. Der er 3 måneders Java kursus., og ellers er det sådan noget valgfrit jap, indtil du skal læse master.
Nu afhænger det af valg af uddannelse og universitet. På bachelordelen af datalogi på AU får du det første halve år hele 2 x 3 mdr. Java kurser. Det skal også siges at bare fordi resten af kurserne ikke nødvendigvis hedder noget med programmering, indeholder en del af dem alligevel en stribe projekter hvor det forventes at du kan kode.
Ja, forventes. Du bliver ikke undervist i det.Ildhesten (18) skrev:hvor det forventes at du kan kode.
Datalogi, specielt på AU, handler mere om matematik end noget som helst andet. Programmering er bare et middel til at løse de matematiske problemstillinger, end en praktisk diciplin.
Windcape (19) skrev:ProgrammeringMatematik er bare et middel til at løse dematematiskedatalogiske problemstillinger
fixed
Windcape (10) skrev:Da datamatiker uddannelse faktisk er praktisk målrettet, og ikke forfinet teori som på universitet, så bruges der heldigvis ikke BlueJ.squad2nd (4) skrev:#1
Da jeg i sin tid (Fra '04 til '06) læste Datamatiker i Aalborg blev der skam brugt BlueJ
Windcape (14) skrev:Ikke siden uddannelse hed "Edb-assistent". Det er ved at være noget tid siden.
Og jo, vi havde også en smule undervisning i Assembler.
Windcape (10) skrev:Da datamatiker uddannelse faktisk er praktisk målrettet, og ikke forfinet teori som på universitet, så bruges der heldigvis ikke BlueJ.squad2nd (4) skrev:#1
Der er ikke undervisning i C på Datamatikeruddannelsen, nogen som helst steder i landet.
Nej dér har du skudt igennem. Det var den primære bog som vi havde på uddannelsen i Nordjylland. Det er ikke meningen det skal være en avanceret Javabog men en introduktion til OOP, som den dækker fint, fordi den også viser UML og objekternes tilkytning til hinanden samt indeholder de første spæde skridt på at lære unit tests.
Når man kommer længere i forløbet sætter man pris på en meget mere avanceret bog, som fx de bøger fra Wrox m.v.
Det er rigtigt at C ikke udbydes som fag på datamatiker, men vi havde en tidligere hardware-programmør som lærer, som udbød C programmering som valgfag og kurser.
Gå til top
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.