mboost-dp1
Script til at disable File and Printer sharing i Windows XP
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Programmering
Hvordan kan man med et SCRIPT disable "File and Printer Sharing for Microsoft Networks" servicen for et bestemt netværks kort i Windows.
Det skal ikke blokeres af firewallen. Det skal disables, så port 139 bliver ledig for den netværks adapter/kort.
"File and Printer Sharing for Microsoft Networks" skal ikke afinstallers, da man stadig skal kunne share noget ud. Jeg skal bare have frigivet port 139 på en anden netværks apdapter (Microsoft Loopback Adapter) med et andet IP, så jeg kan lave en ssh tunnel på port 139 til den IP.
Jeg har lavet et vbscript der installere MS Loopback adapter, sætter IP og Mask, disabler NetBios Over TCP og renamer sidste oprettet Local Area Connection til et andet navn.
Jeg mangler altså bare at disable "File and Printer Sharing" servicen for adapteren.
Hvordan går man det ?
Det skal ikke blokeres af firewallen. Det skal disables, så port 139 bliver ledig for den netværks adapter/kort.
"File and Printer Sharing for Microsoft Networks" skal ikke afinstallers, da man stadig skal kunne share noget ud. Jeg skal bare have frigivet port 139 på en anden netværks apdapter (Microsoft Loopback Adapter) med et andet IP, så jeg kan lave en ssh tunnel på port 139 til den IP.
Jeg har lavet et vbscript der installere MS Loopback adapter, sætter IP og Mask, disabler NetBios Over TCP og renamer sidste oprettet Local Area Connection til et andet navn.
Jeg mangler altså bare at disable "File and Printer Sharing" servicen for adapteren.
Hvordan går man det ?
https://www.cert.dk/vejled/grafik/TCPIP-1.jpg
Bemærk at "File and Printer Sharing for Microsoft Networks" er unchceked.
Hvordan gør jeg det med et script ?
Bemærk at "File and Printer Sharing for Microsoft Networks" er unchceked.
Hvordan gør jeg det med et script ?
'##### SCRIPT START #####
NAME = "VPN_XX"
IP = "10.0.5.1"
SUBNET = "255.255.255.0"
'#############################
IPAddressArray = Array(IP)
SubnetMaskArray = Array(SUBNET)
' ###### GET INDEX OF LAST ADDED INTERFACE
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" & "{impersonationLevel=impersonate}!\\" & "." & "\root\cimv2")
Set colNicConfigs = objWMIService.ExecQuery ("SELECT * FROM Win32_NetworkAdapterConfiguration WHERE IPEnabled = True")
For Each objNicConfig in colNicConfigs
last = objNicConfig.Index
Next
' ###### SET IP AND SUBNET AND DISABLE NETBIOS OVER TCP/IP
If last = objNicConfig.Index Then
objNicConfig.SetTCPIPNetBIOS(2) ' ## DISABLE NetBIOS OVER TCP/IP
'objNicConfig.EnableStatic(IPAddressArray,SubnetMaskArray)
errIP = objNicConfig.EnableStatic(IPAddressArray,SubnetMaskArray)
'If errIP = 0 Then
' WScript.Echo "Success! The IP address has been changed." ' & objNicConfig.Index
'Else
' WScript.Echo "Error Setting IP Address."
'End IF
End If
Next
' ####### GET NAME OF INDEX
Set colItems = objWMIService.ExecQuery ("Select * From Win32_NetworkAdapter")
For Each objItem in colItems
If objItem.DeviceID = ""&last Then
auto_name = objItem.NetConnectionID
End If
Next
' ####### RENAME INTERFACE TO 'NAME'
Const NETWORK_CONNECTIONS = &H31&
Set objShell = CreateObject("Shell.Application")
Set objFolder = objShell.Namespace(NETWORK_CONNECTIONS)
Set colItems = objFolder.Items
If objItem.Name = auto_name Then
objItem.Name = NAME
End If
Next
Der mangler lidt !
før alt dette skal køres :
devcon.exe install %WINDIR%\inf\netloop.inf *MSLOOP"
NAME = "VPN_XX"
IP = "10.0.5.1"
SUBNET = "255.255.255.0"
'#############################
IPAddressArray = Array(IP)
SubnetMaskArray = Array(SUBNET)
' ###### GET INDEX OF LAST ADDED INTERFACE
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" & "{impersonationLevel=impersonate}!\\" & "." & "\root\cimv2")
Set colNicConfigs = objWMIService.ExecQuery ("SELECT * FROM Win32_NetworkAdapterConfiguration WHERE IPEnabled = True")
last = objNicConfig.Index
Next
' ###### SET IP AND SUBNET AND DISABLE NETBIOS OVER TCP/IP
If last = objNicConfig.Index Then
objNicConfig.SetTCPIPNetBIOS(2) ' ## DISABLE NetBIOS OVER TCP/IP
'objNicConfig.EnableStatic(IPAddressArray,SubnetMaskArray)
errIP = objNicConfig.EnableStatic(IPAddressArray,SubnetMaskArray)
'If errIP = 0 Then
' WScript.Echo "Success! The IP address has been changed." ' & objNicConfig.Index
'Else
' WScript.Echo "Error Setting IP Address."
'End IF
End If
Next
' ####### GET NAME OF INDEX
Set colItems = objWMIService.ExecQuery ("Select * From Win32_NetworkAdapter")
If objItem.DeviceID = ""&last Then
auto_name = objItem.NetConnectionID
End If
Next
' ####### RENAME INTERFACE TO 'NAME'
Const NETWORK_CONNECTIONS = &H31&
Set objShell = CreateObject("Shell.Application")
Set objFolder = objShell.Namespace(NETWORK_CONNECTIONS)
Set colItems = objFolder.Items
If objItem.Name = auto_name Then
objItem.Name = NAME
End If
Next
Der mangler lidt !
før alt dette skal køres :
devcon.exe install %WINDIR%\inf\netloop.inf *MSLOOP"
http://techtasks.com/code/viewbookcode/1358
Måske det kan bruges? Det er godt nok til at enable det, men man kan vel bare ændre til FALSE for at disable.
Måske det kan bruges? Det er godt nok til at enable det, men man kan vel bare ændre til FALSE for at disable.
Mere:
rhumphries_lumley:
This can be done by copying snetcfg_wxp.exe from the Win2003 res kit (I think) then running 2 DOS commands within a script..
snetcfg_wxp -u MS_Server
snetcfg_wxp -c s -i MS_Server
This disables then enables the File and Printer Sharing for Microsoft Networks settings. (doesn't appear to work without the disable).
rhumphries_lumley:
This can be done by copying snetcfg_wxp.exe from the Win2003 res kit (I think) then running 2 DOS commands within a script..
snetcfg_wxp -u MS_Server
snetcfg_wxp -c s -i MS_Server
This disables then enables the File and Printer Sharing for Microsoft Networks settings. (doesn't appear to work without the disable).
#7 Angår vist kun firewall'en.
#8 Jeg har kigget på den mulighed, men det lader til at man kun kan enable servicen ved at afinstallere(ref disable) den og så installere den igen, hvorefter den så som default er enabled.
Når "File and Printer Sharing" afinstalleres så er det på samtlige netværks adaptere man har. Derfor kan jeg ikke afinstallere den.
Snetcfg.exe er kun til at installere og afinstallere services med. Jeg har brug for at disable en service på en enkelt netvæks adapter.
Ellers mange tak.
#8 Jeg har kigget på den mulighed, men det lader til at man kun kan enable servicen ved at afinstallere(ref disable) den og så installere den igen, hvorefter den så som default er enabled.
Når "File and Printer Sharing" afinstalleres så er det på samtlige netværks adaptere man har. Derfor kan jeg ikke afinstallere den.
Snetcfg.exe er kun til at installere og afinstallere services med. Jeg har brug for at disable en service på en enkelt netvæks adapter.
Ellers mange tak.
#9 For at svare på dit spørgsmål, så : Jo det kan man godt, men jeg tror ikke at jeg kan bruge det til noget, da jeg har brug for at få frigjort port 139, hvilket jeg ikke tror den bliver, men det var da vær at prøve. Det kræver vel større kendskab til hvordan windows firewallen virker.
Jeg vil prøve, men har ikke store forventninger.
Jeg vil prøve, men har ikke store forventninger.
Gå til top
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.