mboost-dp1

Ris/Ros til Java-bean.

Gå til bund
Gravatar #1 - tazimn
20. nov. 2009 10:33
Hej derude.

Jeg har bikset en bean sammen som jeg gerne vil have noget respons på.

Er der noget funktionalitet I synes der mangler, eller er der andre ting som skal ændres?

Bean'en er en grafisk repræsentation af en kalender.
Det er muligt at forbinde 2 kalendere via JCalendarGroup.
På den måde kan man sørge for at de to kalendere ikke overlapper.

Den er pænest med windows Look-and-feel, så hvis nogen har en løsning til at gøre den pæn i Java-native look-and-feel, er det kærkomment.

I kan hente en zippet mappe med beanen og Java-doc her.

God Weekend, Newz'ere!
Kenn Stadager.
Gravatar #2 - illishar
20. nov. 2009 12:44
Hvad med noget sample-code? Og et screenshot.

... Damn, hvor er jeg doven.
Gravatar #3 - zin
20. nov. 2009 12:50
#2: Sample Code? Wow, ja, du er doven. Filen fylder ikke ret meget ;-D
Gravatar #4 - tazimn
20. nov. 2009 15:55
Den er en meget lille bean, så jeg tror Zin har ret! :D

Her har du dog et screenshot fra et skole "program" hor jeg har brugt den. Ingen kommentare om det øvrige design, tak ! ;-D

http://peecee.dk/upload/view/204690/full
Gravatar #5 - tazimn
21. nov. 2009 13:24
Giver da ingen mening at folk herinde har et liv, hvor mine ønsker om feedback ikke har højeste prioritet.

Jeg mener, hvad fanden bruger I ellers Jeres Fredag aften og weekend på, hvis ikke I bruger den på at teste og vurdere andres ligegyldige kreationer, hvori målgruppen er ikke eksisterende.
Gravatar #6 - Windcape
21. nov. 2009 15:07
Du har lavet noget tusindvis af andre har lavet før dig. Det er ikke synderligt interessant.
Gravatar #7 - tazimn
21. nov. 2009 15:32
#6 Tak for kommentaren..

Men helt ærligt.. Slå koldt vand i blodet. Vi kan ikke alle sammen være pionere, og jeg tror heller ikke at det er noget der revolutionere noget som helst..

Hvis noget tusindevis af andre har lavet før, pr. definition gør noget uinteressant, så ser det immervæk sort ud for alle de forskellige hjemmesider som bliver lavet..

Desuden kan jeg godt lide at lave tingene selv, istedet for at hente dem et sted, og ikke fatte hvad fanden de gør.

Jeg synes dog ikke at jeg kan finde noget lignende.
Hvis jeg tager enkelthed i betragtning.
Har du et godt eksempel? For det ville være lækkert at finde noget et sted, som jeg kan bestræbe mig på at lave lige så godt/ bedre..

Man lærer nu bedst ved at lave noget selv, end bare at bruge det andre har lavet for en.
Gravatar #8 - Windcape
21. nov. 2009 15:44
http://www.google.com/search?hl=en&q=java+date...

Men lidt kritik skal du da få:

- Overskrifterne (2009, November) er ikke centeret vertikalt i forhold til knapperne.
- << og >> er utrolig dårlig design, der er rigtige pile som en del af ASCII tabellen.
- Du har mange borders af forskellige tykkelser og farver.
- Dagene er ikke centeret, og du benytter ikke samme skrifttype som i resten af programmet i det sample link (sample.png som du linkede til i #4).
- Man kan ikke se hvilket dag "i dag" er.
- Man kan ikke vælge datoer fra den forrige måneder, i stedet har du hvide felter.

Generelt er layoutet dårligt set i forhold til at det skal være en komponent, virker sammenpræsset, og passer dårligt æestisk ind i resten af et GUI.

Sammenlign med f.eks. følgende: (Venstre side)

http://clausjoergensen.dk/media/files/wpffun.png
Gravatar #9 - Windcape
21. nov. 2009 15:45
Jeg formoder du ønskede visuel kritik, da du ikke har vedlagt kildekoden.

Derudover ville et generelt review af UX guidelines for de platforme du ønsker at supportere være relevant. Dog er det at benytte Java i sig selv, selvmodsigende med platform specifikke UX guidelines.

Swing er til hack'ish GUI, hvor man er ligeglad med performance og visuelt design :p
Gravatar #10 - tazimn
21. nov. 2009 15:58
@Windscape..

Det er lige præcis sådan en feedback, jeg ønskede.. :D

Noget håndfast at gå efter..
Dog er jeg i tvivl om hvorvidt det er praktisk at lave det som en JTable, for at kunne imødegå ændringerne..

Og ja, det var mere funktionalitet og udseende som jeg ønskede kommenteret.

Tak for det windscape.
Gravatar #11 - Windcape
21. nov. 2009 16:13
Jeg ville nok anbefale at rendere din hele egen komponent struktur, istedet for en JTabel.

Benyt et flowlayout, med 7 i breden, og lad hver "dag" være et specielt panel. Det giver dig mest frihed i forhold til et konfigurerbart layout, som du kan tilføje events og settings til.

Så kan du også nemmere tilpasse forskellige font størrelser, og skalere op til f.eks. Touch screen størrelse.
Gravatar #12 - tazimn
21. nov. 2009 16:24
Jeg havde leget med tanken, for at kunne trække i den med musen, ligesom med touch når man swiper mellem skærme..

Men ville det ikke blive en tung satan, med alle de JPanels?

På det billedet jeg postede var oversigten nemlig lavet på et lignende måde, hvor hvert værelse var et JPanel. Der oplevede vi at man på Vista, kunne se når oversigten blev ændret, idet at den var et stykke tid om det, når værelserne skulle tegnes om. en sjovt nok kun på den maskine der var Vista på..
Gravatar #13 - Windcape
21. nov. 2009 16:27
Faktisk ville JButton nok være bedre at override end JPanel, de har alle de fleste standard events.

Dog er Swing, som sagt, ikke optimalt til komplicerede GUI komponenter.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login