mboost-dp1

Program der læser excel-data

Gå til bund
Gravatar #1 - BluepaiN
11. jan. 2010 13:19
Ohøj folkens

Hvor svært/let er det at skrive et program (i valgfrit sprog) der opfylder nedestående?

Har en håndfuld forskellige excel-ark, der trækker nogle statistikker fra et bestemt program (arbejdsrelateret).
Disse skal programmet kunne læse, og så dermed udlede nogle grafer i stil (eller bare nogle farvekoder) med fx "kl. 1300 - X antal søgninger/whatever - X antal procent over/under mål"

Og så skal der være en printer-funktion deri, men det er nok det mindste problem. :)

Det skal lige siges, at undertegnede har erfaring med alm. design af hjemmesider. Er dog villig til at lære et eller flere nye sprog, da det højst sandsynligt bliver nødvendigt.

Er det en overskuelig opgave?
Gravatar #2 - Norrah
11. jan. 2010 14:58
Her
Gravatar #3 - fidomuh
11. jan. 2010 16:13

Incredibly pain in the arse, medmindre du taler om at scripte med Excel? :)

Reelt at laese en XLS fil uafhaengigt af Excel, er nok rimeligt langt ude i fremtiden for dig, hvis 'almindeligt design af hjemmesider' er det eneste kodesprog du kender. ;)

Med hacks som #2 viser, kan det godt lade sig goere.
Gravatar #5 - illishar
12. jan. 2010 08:27
Norrah's VB-eksempel og Windcape's C#-eksempel bygger begge på automation af Excel via COM. D.v.s. at de kræver at man har Excel installeret og derudover er performance ikke noget at råbe hurra for. Derudover er det også til tider, en kende komplekst at lave COM interop. (Men det er denne løsning jeg også selv bruger.)

Windcape's PHP-eksempel er baseret på at man gemmer Excel-dokumentet som XML ... duh!

En 3. mulighed er at åbne Excel-dokumenterne via ODBC. D.v.s. at man behandler dem, som var de databaser. Hvilket igen vil sige, at du med dit nuværende "hjemmeside-erfaring" sandsynligvis allerede kan lave dette.
(Til gengæld er jeg ikke sikker på, at dine Excel-dokumenter "trækker data fra et bestemt program", når man åbner dem på denne måde. Men jeg ved det ikke.)

Og printer-funktion er *ikke* dit mindste problem, med mindre at du laver løsningen via html.
Gravatar #6 - Niklas H
12. jan. 2010 08:44
Kan dette bruges? Det kan læse og skrive Excel 2007 filer.
Gravatar #7 - illishar
12. jan. 2010 08:56
#6 ... fordi at Excel 2007 filer er XML.

OT:

Man skulle tro at man ikke havde brug for at læse "artikler" for at sætte sig i stand til at læse en XML-fil.
Hvor er ellers den artikel der beskriver hvordan jeg læser "artikler"? :P
Gravatar #8 - Niklas H
12. jan. 2010 11:24
illishar (7) skrev:
#6 ... fordi at Excel 2007 filer er XML.

Og hvad er problemet i det? Hvorfor kæmpe en hård kamp med Office 2003, når 2007 er så nemt at gå til?
Gravatar #9 - fidomuh
12. jan. 2010 11:47
#6/7

Snakker vi her om OOXML-draft?
Eller er .doc filerne aendret fra 2003? :P

Fordi det ikke er alle der har en licens til det?

Men altsaa, hvorfor saa ikke tage 2010? Der har de rent faktisk OOXML.
Gravatar #10 - Windcape
12. jan. 2010 11:59

Neither, .docx er XML. Men det er ikke OOXML, men bare en erstatning for den binære træstruktur der blev benyttede før.

Altså et lukket format i plaintext. You get the idea?
Gravatar #11 - BluepaiN
12. jan. 2010 16:22
Er reelt ligeglad med hvor lang tid jeg skal bruge på det - jeg skal nok få det lavet, hvis jeg beslutter mig for det.

Tak, ser ud til at være noget i den stil jeg har brug for. Kigger lige nærmere på det.

Performance er ikke det vigtigste umiddelbart. Der vil unægteligt blive noget slamkode - og optimere kan man jo altid gøre hen af vejen. Det er blot tiltænkt at skulle kunne opdatere sig selv ved bestemte tidsintervaller. Og så er det ikke ret meget data der skal trækkes på trods af det.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login