mboost-dp1

PHP vs. ASP

Gå til bund
Gravatar #1 - Tang
11. sep. 2005 12:46
Der er sikkert delte meninger om dette emne, men der er jo altid en grund til at man spørger!

Grunden er, at jeg kender til de mest grundlæggende funktioner i PHP, men jeg har også leget lidt med ASP.

Jeg ved ikke rigtigt hvilket af de to sprog jeg skal satse på, da jeg gerne vil være bedre til et af dem.
Gravatar #2 - amokk
11. sep. 2005 12:51
IMHO er PHP en del lettere at gå til.

Det er hurtigere at få et resultat op og køre, og samtidig minder det en del om sproget C som du sikkert stifter bekendtskab med hvis du senere får lyst til at lave "rigtig" programmering

PHP er langt mere fleksibelt end ASP og har indbyggget en masse funktioner hvor ASP først skal have en extension installeret. Her taler vi om ting som afsendelse af mail, database-forbindelse osv.

En hurtig intro til PHP findes her:

http://sbn.as/project_browse.php?dir=php_course
Gravatar #3 - Simm
11. sep. 2005 13:23
Som Amokk siger, så er PHP godt som begyndersprog. Syntax'en dvs. kodens opbygning er meget løst defineret, med knapt så stramme regler som man ser i andre programmeringssprog. Hvis du har planer om at lave små og mellemstore løsninger, så er PHP rigtig godt. Desuden er det jo crossplatform, så hvis du koder rigtigt, så vil dine webapplikationer virke uanset om det skal køres på en Windows eller en Linux server.

Et plus er også at stort set alle webhotel-udbydere kører med det til billige penge.

ASP er nok ved at gå lidt ud ift. ASP.NET som er Microsofts nyeste satsning. Populariteten kan diskuteres, men så vidt jeg ved er den opadgående og jeg har da også selv valgt at springe over på den platform. En af de store fordele ved ASP.NET er nok, at du selv kan vælge hvad du vil programmere i. Det er ikke et sprog i sig selv, men nærmest en fællesbetegnelse. Bliver du en haj til C# og du har en kammerat, der er vild med VB.. jamen så er der intet til hindring for at I kan lave et projekt sammen, selvom I er vilde med hvert sit progammeringssprog. Fordelen er også, at vil du lave alm. systemprogrammering, jamen så kan du hurtigt lave et C#/VB-projekt, fordi du kender programmeringssproget.

Man var i lang tid bundet til Windows hvis man ville programmere til .NET-platformen, men jeg vil da lige slå et slag for MONO ((www.mono-project.com) som er multiplatform og som jeg efterhånden mener er modent til seriøs brug.
Gravatar #4 - Acro
11. sep. 2005 16:39
#3 amokk:
Er Windows fleksibelt, fordi mange funktioner er indbyggede? Er det ikke langt mere dynamisk det modsatte - at man ikke låses fast? Jeg er klar over, at PHP kan udvides på flere måder, man jeg mener ikke, at det er et plus, at mange ting er interne. Du finder jo ingen udbyder uden CDO, JMail, MSXML og andre ting til ASP.

I ASP har man mulighed for at anvende flere forskellige sprog, hvilket i mine øjne også er langt mere fleksibelt. Det ville dog være bedst at anvende ASP.NET, da fremtidssikringen og fleksibiliteten virkelig er i top.

Jeg synes f.eks., at PHP har en del fejl, da man normalt arbejder med specifikke funktionsnavne afhængigt af databasevalg. Jeg er klar over, at man bør bruge et seperat lag til at tilgå sine data, men det gør mange begyndere ikke, og så er det ikke lige til at ændre hele koden. Det er langt lettere at ændre end DSN-tilslutning, hvor det hele er baseret på drivere.
Gravatar #5 - Disky
23. sep. 2005 16:42
Du snakker måske om asp (det gamle).

Men tro mig ASP.net 2.0 overgår PHP med mange længder, og er bestemt ikke underlegen hvad angår flexibilitet :)

Har selv i meget lang tid været en fortaler for PHP, men efter jeg på arbejder bruger ASP.net 2.0 (desværre med VB.net og ikke C#.net) så har jeg måtte ændre min mening. Der er så meget funktionalitet indbygget i forvejen, men bare kan drag&drop'e i Visual studio og så virker det bare.

ASP.net har også indbygget mail, databaseforbindelser osv. Og dens databaseforbindelser er suverænt når man anvender typed dataset's til det.

Og man kan køre det under linux også via Mono :) (understøtter dog ikke 2.0 fuldt endnu)
Gravatar #6 - Cyrack
23. sep. 2005 18:24
Disky:

Det er meget muligt at Asp.net er bedre end PHP (MS har rent faktisk en massse gode udviklingsværktøjer), men desværre betyder det også at man låser sig til MS-produkter* så man bør på forhånd tage stilling til om man vil blive i et MS-miljø (hvis men er det, ellers så skifte). Dette valg er naturligvis op til den enkelte, men hvis man foretrækker muligheder frem for frihed, så vil ASP.net sikkert være et godt valg.

* som du selv siger, så kan mono køre asp.net, men mono-holdet har selv meldt ud at de aldrig vil kunne understøtte 2.0 fuldt ud, da de hele tiden skal reverse-engineer alt fra ms, så det kan hurtigt vise sig at være en blindgyde.
Gravatar #7 - Simm
23. sep. 2005 22:46
#6: Nu er det jo ikke sikkert at Ximian-gutterne har tænkt sig at følge Microsoft på alle områder. I så fald ville prioritere deres Windows.Forms-implementation højere. Som det er nu anbefales det at skrive sin applikation til GTK#
Gravatar #8 - Klok
24. sep. 2005 08:48
#6: Som jeg har forstået det, så er reverse engeneering heller ikke Mono holdest vigtigste værktøj, men derimod udnytter de det faktum at alle ECMA/ISO standarderne er frit tilgængelige (http://www.mono-project.com/ECMA).
Gravatar #9 - Cyrack
24. sep. 2005 09:12
Klok:

Det vidste jeg så ikke :-)
Men jeg så for et stykke tid siden at de ikke ville gå efter en fuld implementation af .net, så man vil alligevel komme i problemer, hvis man forventer at alle .net-applicationer kan køre vha. mono.
Gravatar #10 - Acro
24. sep. 2005 09:28
#9 CyRacK:
Hvis er fortaler for open source, så kan man jo passende deltage i udviklingen af Mono eller DotGNU, hvis man har behov for at anvende ting, der ikke er implementeret. Hvis man derudover udvikler med henblik på kompatibilitet, så kan man fra starten undgå mange problemer.
Gravatar #11 - Disky
24. sep. 2005 19:26
Helt enig, men hvis han gerne vil lære programmering af web baserede ting, er chancen for job 'desværre' størrere hvis man kan Microsoft teknologier end ved PHP.

Der er ikke særligt mange firmaer der bruger PHP prof. hvis du kigger på diverse job sites osv.

Da jeg kom hjem fra egypten kiggede jeg efter PHP og Java jobs, men fandt kun et enkelt Java job som jeg senere sagde nej til, og resten af jobs var .net baserede. Til sidst valgte jeg 'utroligt' nok en vb.net job, men det skyldtes så andre årsager.

Så hvis man gerne vil arbejde med det man lærer så er PHP desværre ikke det optimale valg, da sproget i min erfaring ikke er særligt udbredt i størrere firmaer, eller til enterprise baserede ting.

Men sproget er uden tvivl godt at arbejde med, selv om ting som typeløshed er en irritations faktor for mig, da jeg er van til at kode C/C++ og Java, men det er selvfølgelig bare noget man skal vende sig til.

Det jeg normalt siger til folk der spørger mig om hvilket sprog de skal starte med, er at de skal prøve det samme som deres venner evt. arbejder med, da det så er meget nemmere at få hjælp osv.
Gravatar #12 - Cyrack
25. sep. 2005 19:29
Disky:

Det er uden tvivl lettest at få arbejde, når man kender til .net teknologier (desværre, men det bestemmer man jo ikke selv).

Hvis man vil starte på et sprog for at lære at programmere, så vil jeg anbefale Java* over PHP, da php netop ikke gør brug af typer.

* Java ser jeg som værende specielt godt, da man forholdsvist blødt bliver introduceret til typer, strukturer og andet godt :-) desuden har MS stjålet med arme og ben fra Java i C#, så mange af delene går på den ene eller anden måde igen
Gravatar #13 - Disky
25. sep. 2005 19:59
Helt enig.

Det sidste har du så absolut ret i, da jeg arbejde som Java konsulent, hjalp jeg flere gange mine kollegaer med C# problemmer uden først sent at opdage det egentligt var C# og ikke Java :)

Java synes jeg klart også er et bedre begynder sprog end PHP, og som alternativ kan C# også godt bruges.
Gravatar #14 - pieki
25. sep. 2005 21:03
hmmm lad mig lige se om jeg har fatted det

c# og java er meget ligne at lære og en god ide at starte med vis man skal/vil lære .net?

i så fald hvad er så bedst til at starte med? og kunne i ikke smide et par links til hvor man lære noget mer om de 2 sprog?
Gravatar #15 - Disky
26. sep. 2005 05:49
pieki:
Java kan du finde værktøjer osv til på www.javasoft.com
.net på www.Microsoft.com

Prøv på google at søg efter 'tutorial java' og 'tutorial C#' så skulle du kunne finde rigeligt af hjælp.

Med hensyn til udviklingsværktøjer:
Java: Eclips (brug google)
.Net: Visual Studio Express (gratis version)

Hvis du ellers har spørgsmål så bare fyr dem af :)

p.s. Der findes vist nok en java.net men det er ikke SUN's officielle Java så hold dig fra den. :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login