mboost-dp1

Php forms?

Gå til bund
Gravatar #1 - Miphisto
9. jun. 2005 09:32
Hej,
Jeg er ved at prøve lave en webform som skal sende indtastet data vidre til en printer-venlig side.

formen jeg bruger har 3 felter (KundeNavn, Antal og Kommentarden ser pt sådan her ud..

<form name="specdata" action="tebuj1.php">
Kunde Navn: <input type='text' name='kundenavn'>
Antal: <input type=´text´ name=´antal´>
Kommentar: <input type=´text´ name=´kommentar´>
<A href="javascript: submitform()">Print og send</A>

<SCRIPT language="JavaScript">
function submitform()
{
document.specdata.submit();
}
</SCRIPT>

Hvordan laver jeg så det bliver vist på tebuj1.php?

Er det muligt at sende en website med indhold via en mail funktion inbygget i samme knappe?
Gravatar #3 - The-Lone-Gunman
9. jun. 2005 13:14
Du mangler nogle ting;

Men du kan hente variabler på to måder, ved GET og POST.

GET: Skriver det i adressen, fx http://din-side.dk/tebuj1.php?navn=Morten

For at hente din variable, på den anden side, så gør du fx sådan her:

<?php
$kundenavn = $_POST['kundenavn'];
?>
Gravatar #4 - Miphisto
9. jun. 2005 20:00
Takker for links klok, de var gode.
Jeg har lavet med post, set i bagklogsakbets lys var det kode jeg posted noget underlig slam :)
Jeg har bruger post, og det funger bare 100%
et andet svært ting (for mig) var at tage et produkt id med over på den nye side, som kommer fra en sql db. Men fandt frem til en løsning.

Nu mangler jeg bare at lave en knap der kan lave siden printer venlig, sende en kopi af siden i html via mail, samt fikse et problem med at vise 1-4 billeder. lige nu viser den kun hvis der er 4, men der skal jeg lege med noget if og else halløj.

Nogen gode bøger i kan anbefale til php newben?
Gravatar #5 - The-Lone-Gunman
9. jun. 2005 21:11

Man kan købe en række hæfter osv., men da jeg lærte PHP gjorde jeg det ved at downloade simple scripts, og prøve at forstå hvad der skete, gennem en masse opslag på php.net. Så kan man så begynde at hente sværre og sværre scripts, og selvfølgelig bare prøve at lave en masse scripts selv.

Men de fleste PHP-introduktionshæfter er ganske fine, man kan aligevel ikke bruge en bog/hæfte ret meget over start-niveau.

Det er hvertfald sådan jeg har det, men alle lærer jo på forskellige måder.
Gravatar #6 - Acro
10. jun. 2005 04:06
#4 Miphisto:
Som The-Lone-Gunman siger, så har alle forskellige indlæringsmetoder. Nogle kan godt lide at blive belært og andre er mere autodidakte (selvlærte). Det er gratis at hente diverse scripts fra forskellige sider, så det er en god måde at starte på. Hvis du forstår syntaksen og konceptet, så er det egentlig nok til den grundlæggende viden, og så kan du senere bygge mere på. Hvis du stadig ikke forstår sammenhængen, så prøv med nogle bøger.

Uanset hvad du vælger, så kan du sikkert få hjælp til anbefalinger af sider/bøger her i forummet samtidig med, at andre gerne vil hjælpe dig.

Held og lykke :)

NB. Hvis du har nogle planer/mål med din programmering, så er det en meget god idé, at du får andre til at kommentere de forskellige sprog og miljøer, så du er sikker på, at du ikke om et par måneder skal sætte dig ind i nye ting. Du kan selvfølgelig genbruge meget af din viden, men det er stadig træls, hvis man lige så godt kunne have lært en anden syntaks fra starten.
Gravatar #7 - Miphisto
10. jun. 2005 06:50
Jeg har startet pricis som TLG nævnte, download scripts læse dem og prøve forstå dem.
De par små ting jeg har lavet har for det meste været hvor jeg har lånt lide kode hist og her, tilrettet det lidt og så på den måde få det til at virke.
Problemet er bare jeg synes ikke rigtig jeg er blevet god i forhold til de mange små zip-filer jeg har hentet :)

Nu er jeg imiddlertidig blevet "tvunget" ud i at lave en slags tilbuds funktion fra en produkt side. sikkert simple for de fleste, men jeg har fået kam til håret ;)

det "eneste" den skal kunne gøre er at hente nogle oplysninger fra en mysql, have mulighed for at tilføje nogle ting navn, pris, kommentar antal.
lave en flot udskrift venlig side, og kunne email en kopi til en fast angivet email adr.

Jeg kan anbefale at kaste sig ud i sådan et lille projekt, jeg synes selv jeg har lært temlig meget i løbet af et par dage :-)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login