mboost-dp1
Overtalingsproblem
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Programmering
Hey guys, min gruppe skal lave et skoleprojekt for en kunde hvor vi skal programmere på en microcontroller..
Kunden vil have at vi skal bruge en http://www.parallax.com/tabid/407/Default.aspx microcontroller og til den skal vi bruge sproget SPIN....
MEEEN, det vil vi meget gerne have talt dem fra da vi og vores skolevejledere mener det er langt bedre at fokusere på C på en arm7, både professionelt og industrielt. for ikke at nævne at der med denne platform er 100gange mere materiale og hjælp at hente til når vi skal igang med at lave systemet!
Problemet er nu at ham teknikeren i firmaet ikke kan finde ud af andet en SPIN, og chefen tror at hvis han skal finde en ny mand på et tidspunkt vil det være sværere at finde en der kan C en SPIN..
Her kommer i ind i billedet, jeg mangler dokumentation for at C er et af de mest brugte microcontroller sprog, og at det er det der er langt det bedste at bruge, både nu og fremtidsmæssigt!
måske noget statistik over de mest brugte micrcontrollersprog, og evt størrelsesforholdet mellem dem og lign qoutes mm.
HJÆLP - Det er vigtigt!
Kunden vil have at vi skal bruge en http://www.parallax.com/tabid/407/Default.aspx microcontroller og til den skal vi bruge sproget SPIN....
MEEEN, det vil vi meget gerne have talt dem fra da vi og vores skolevejledere mener det er langt bedre at fokusere på C på en arm7, både professionelt og industrielt. for ikke at nævne at der med denne platform er 100gange mere materiale og hjælp at hente til når vi skal igang med at lave systemet!
Problemet er nu at ham teknikeren i firmaet ikke kan finde ud af andet en SPIN, og chefen tror at hvis han skal finde en ny mand på et tidspunkt vil det være sværere at finde en der kan C en SPIN..
Her kommer i ind i billedet, jeg mangler dokumentation for at C er et af de mest brugte microcontroller sprog, og at det er det der er langt det bedste at bruge, både nu og fremtidsmæssigt!
måske noget statistik over de mest brugte micrcontrollersprog, og evt størrelsesforholdet mellem dem og lign qoutes mm.
HJÆLP - Det er vigtigt!
Kort sagt er det jo bedre at basere sig på et sprog, der er har mange compilere, og er mere pædagogisk at bruge. Hvis I lærer C istedet for SPIN, kan I skrive til alt, der kan afvikle instruktioner, inkl. Lego, og det giver jer dermed bredere anvendelsesmuligheder for uddannelsen. Det I lærer i C kan i jo til en hvis grad også få noget ud af i C++, Java, Javascript og C#.
arne_v (3) skrev:#2
http://en.wikipedia.org/wiki/Spin_%28programming_l...
I presume
arne_v (4) skrev:#1
Jeg er helt overbevist om at C er detg det udbredte sprog for den slags. Med C++ og Ada til at slås om anden pladsen. Men jeg kan ikke finde noget statistisk materiale til at underbygge det med.
arne_v (5) skrev:#4
Bedste bud: www.dice.com og søg på embedded
arne_v (6) skrev:#1
Hedder det iøvrigt ikke "Overtalelsesproblem"?
Og jeg, som troede at det hed "double post"
http://en.wikipedia.org/wiki/Double_post#Double_po...
siger:
så jeg er tilbøjelig til at sige nej.
:-)
http://en.wikipedia.org/wiki/Double_post#Double_po...
siger:
Double posting
One common faux pas on Internet forums is to post the same message twice.
så jeg er tilbøjelig til at sige nej.
:-)
qw_freak (1) skrev:Problemet er nu at ham teknikeren i firmaet ikke kan finde ud af andet en SPIN, og chefen tror at hvis han skal finde en ny mand på et tidspunkt vil det være sværere at finde en der kan C en SPIN..
Prøv at glem den sidste del. (Det er sikkert bare slynget ud for at lukke munden på jer)
Måske er chefen meget glad for sin teknikker, og har ikke lyst til at tvinge ham ud i noget han ikke selv vil. Og hvis han så giver jer frie tøjler til at lave noget(som for jer bare er et skoleproject) i et sprog som ingen andre i firmaet forstår, så kan chefen bare for at behage jer komme til at tvinge sig selv til at komme til at finde en ny teknikker, for at få noget ud af jeres projekt.
Måske kan den nuværende teknikker nogle ting som chefen frygter ingen andre kan, og er derfor mere eller mindre undværlig.
Med andre ord :
Måske har firmaet ikke kompetancen og ikke intersse i at investere i kompetancen, i har lyst til at bruge til jeres skoleprojekt.
Den tanke har vi selvfølgelig gjort os, men teknikeren ville efter et kort kursus i C, være bedre klædt på til en sådan opgave end han ville med SPIN han ser ud til at kunne, simpelthen fordi den digitale verden er HELT ny for firmaet!
desuden er der en meget overhængende fare for at vi aldrig blir færdig med projektet da vi skal lave alle moduler/funktioner/objekter/drivere i SPIN selv! og så går projektet meget hurtigt hen og blir uoverskuelig stort for en lille gruppe som os. Og så har firmaet alligevel ikke noget ud af det!
desuden er der en meget overhængende fare for at vi aldrig blir færdig med projektet da vi skal lave alle moduler/funktioner/objekter/drivere i SPIN selv! og så går projektet meget hurtigt hen og blir uoverskuelig stort for en lille gruppe som os. Og så har firmaet alligevel ikke noget ud af det!
arne_v (15) skrev:#12 generelt
Lyder lidt som om der er et mismatch mellem jeres behov og virksomhedens behov.
Det er sådan at firmaet ikke har andre behov end at det skal skrives i SPIN fordi teknikeren kan en lille smule.. det han viste os var ikke andet end copypaste!
C kan man godt få rimelig fat i hvis man tager et veltilrettelag kursus vil jeg vove at påstå!
qw_freak (16) skrev:Det er sådan at firmaet ikke har andre behov end at det skal skrives i SPIN fordi teknikeren kan en lille smule..
Men er det behov ikke validt fra firmaets side?
qw_freak (16) skrev:C kan man godt få rimelig fat i hvis man tager et veltilrettelag kursus vil jeg vove at påstå!
Jeg har ikke meget fidus til embedded C kode udviklet efter 5 dages kursus.
arne_v (17) skrev:Men er det behov ikke validt fra firmaets side?
Jo, det er det, og hvis firmaet holder strengt fast er vi også nødsaget til at efterkomme ønsket.
Men som sagt, så håber vi på at chefen kan se fordelen i at få et færdigt produkt fremfor noget halvfærdigt som han ikke kan bruge til noget alligevel fordi teknikeren ikke kan kode resten færdigt.
Vi kan gi teknikeren en god indsigt i C-koden, men vi kan ikke fortælle ham hvordan han skal gøre SPIN koden færdig, som han iøvrigt heller ikke har tid til, derfor vi har fået opgaven!
Som dokumentation kunne man måske fremvise produktblade fra nogle af de store producenter:
Analog Devices: (Blackfin, Sharc, Tiger sharc ...)
Understøtter Visual DSP (C/C++) og GNU (C/C++, objective-C)
Dallas: ...
Freescale: ...
Intel: ...
Renesas: ...
TI: ...
Derudover kunne man også fremvise nogle af de statistikker som arne_v altid har i baghånden. Pt. indeholder top5 over mest udbredt kode, 3 C-like sprog. (Java, C#, C/C++)
Man kan også fremvise en liste over de understøttede processorer i Microsoft's nye ".NET Micro Framework". (Det er alt sammen skrevet i C.) (Der er flere hvis man downloader koden.)
Man kunne fremvise nogle af de større embedded projekter. uClinux, U-boot, Android, Xenomai etc.
Sidst men ikke mindst, kunne man fremvise dokumentationen til MISRA, hvilket er "da shizzle" indenfor embedded functional safety. Det eneste der overgår MISRA er Ada (med SPARK). (MISRA er henvent til C)
MISRA er forøvrigt et krav til mange certificeringer, hvilket også kunne være et fint argument.
Analog Devices: (Blackfin, Sharc, Tiger sharc ...)
Understøtter Visual DSP (C/C++) og GNU (C/C++, objective-C)
Dallas: ...
Freescale: ...
Intel: ...
Renesas: ...
TI: ...
Derudover kunne man også fremvise nogle af de statistikker som arne_v altid har i baghånden. Pt. indeholder top5 over mest udbredt kode, 3 C-like sprog. (Java, C#, C/C++)
Man kan også fremvise en liste over de understøttede processorer i Microsoft's nye ".NET Micro Framework". (Det er alt sammen skrevet i C.) (Der er flere hvis man downloader koden.)
Man kunne fremvise nogle af de større embedded projekter. uClinux, U-boot, Android, Xenomai etc.
Sidst men ikke mindst, kunne man fremvise dokumentationen til MISRA, hvilket er "da shizzle" indenfor embedded functional safety. Det eneste der overgår MISRA er Ada (med SPARK). (MISRA er henvent til C)
MISRA er forøvrigt et krav til mange certificeringer, hvilket også kunne være et fint argument.
Tilgengæld tror jeg, at I skal opføre Jer meget neutrale når I fremfører jeres argumenter og forøvrigt være parat til at efterleve firmaets ønsker.
Som "nyuddannet" der tilmed kun er der midlertidigt, så vejer jeres argumenter ikke særlig tungt.
Gør det til "jeres anbefaling" og ikke til "jeres kamp".
Og når det nu alligevel kun er et midlertidig projekt for Jer (vi andre skal leve med dens slags beslutninger i mange år), så kan det være meget spændende at prøve kræfter med en platform, som I aldrig vil møde mere. (Og I kan jo strengt taget være ligeglade med om produktet bliver noget crap.)
Som "nyuddannet" der tilmed kun er der midlertidigt, så vejer jeres argumenter ikke særlig tungt.
Gør det til "jeres anbefaling" og ikke til "jeres kamp".
Og når det nu alligevel kun er et midlertidig projekt for Jer (vi andre skal leve med dens slags beslutninger i mange år), så kan det være meget spændende at prøve kræfter med en platform, som I aldrig vil møde mere. (Og I kan jo strengt taget være ligeglade med om produktet bliver noget crap.)
Sorry - Kunne ikke dy mig.
Det skal dog siges, at til trods for det ofte er noget bavl er arne_v+Windcape++_smal-talken også ofte meget lærerig.
Det skal dog siges, at til trods for det ofte er noget bavl er arne_v+Windcape++_smal-talken også ofte meget lærerig.
Lisp er et gammelt sprog.
Der er blevet skrevet en del kode gennem årene.
Det skaber en vis efterspørgsel efter Lisp kompetancer.
Lisp har aldrig været helt mainstream, men har altid haft en vis opbakning.
Der var/er f.eks. en serie af computere (Symnbolics) specielt designet til at køre Lisp.
Lisp er et gammelt sprog.
Der er blevet skrevet en del kode gennem årene.
Det skaber en vis efterspørgsel efter Lisp kompetancer.
Lisp har aldrig været helt mainstream, men har altid haft en vis opbakning.
Der var/er f.eks. en serie af computere (Symnbolics) specielt designet til at køre Lisp.
SVJH, så er lisp også en af de ældste sprog som stadig bruges.
Fra wikipedia: "Originally specified in 1958, Lisp is the second-oldest high-level programming language in widespread use today; only Fortran is older."
SVJH, så er lisp også en af de ældste sprog som stadig bruges.
Fra wikipedia: "Originally specified in 1958, Lisp is the second-oldest high-level programming language in widespread use today; only Fortran is older."
Assembler er lidt ældre end Fortran og Lisp.
Men normalt tæller man ikke assembler med da man kun kigger på HLL.
Endvidere er assembler ikke et enkelt sprog men en familie af vidt forskellige sprog, da den afhænger af CPU'en.
Således at assembler fra 50'erne og assembler fra idag er meget forskellige p.g.a. forskellige CPU'er.
Assembler er lidt ældre end Fortran og Lisp.
Men normalt tæller man ikke assembler med da man kun kigger på HLL.
Endvidere er assembler ikke et enkelt sprog men en familie af vidt forskellige sprog, da den afhænger af CPU'en.
Således at assembler fra 50'erne og assembler fra idag er meget forskellige p.g.a. forskellige CPU'er.
Windcape (24) skrev:Delphi og ASM er meget levende
ASM er faktisk ganske meget i brug i embedded udvikling. Men det er næsten kun "skrivning til registre", som så forøvrigt bliver gemt af vejen i Macro'er i C-miljøet. (Og de få stumper kan nemt laves af HW-folkene)
Mht. Delphi så kan jeg lige umiddelbart tælle 10-15 relevante hits på Dice.com. Hvilket ironisk nok passer meget godt med antallet af deltagere på den sidste danske Delphi (Embacadero) konference. (Der var ca. 20)
Der skelnes forøvrigt mellem Delphi og Delphi Prism. Prism er .NET-versionen. Modsat VB6, så holdes der stadigvæk liv i unmanaged Delphi.
Og forøvrigt: Af de 10-15 relevante Delphi hits, der taler alle om jobbeskrivelsen "Du skal have erfaring med Delphi, således at du kan konvertere det til .NET". ^^
?!?!? Det er stackoverflow! Det største og mest kendte udviklerforum på jordens overflade.qw_freak (41) skrev:Er jeg dum fordi jeg ikke kender et af mange forums??
Og det er kørt af nogle af de kendte superbloggere og legender som jeff artwood (codinghorror) og Joel Spolsky.
Tilgengæld er det nu ikke lige stackoverflow jeg ville søge på til embedded udvikling.
Hvis I laver "bare-metal" udvikling, så hedder jeres forum sandsynligvis "Hardware-reference". Hvilket er sådan en spøjs papir-ting, som man skal bladre i.
Hvis I bruger et Framework eller et OS, så er der helt sikkert fora til den. (Hvori der også er indlæg omkring den specifikke hw.)
Ikke hw-specifik hjælp til Embedded-C hedder "The C Programming Language" af Brian W.Kernighan & Dennis M. Ritchie
Hvis I laver "bare-metal" udvikling, så hedder jeres forum sandsynligvis "Hardware-reference". Hvilket er sådan en spøjs papir-ting, som man skal bladre i.
Hvis I bruger et Framework eller et OS, så er der helt sikkert fora til den. (Hvori der også er indlæg omkring den specifikke hw.)
Ikke hw-specifik hjælp til Embedded-C hedder "The C Programming Language" af Brian W.Kernighan & Dennis M. Ritchie
De er meget kendte.
Men ....
Joel er f.eks. kendte for denne her:
http://www.joelonsoftware.com/articles/Unicode.htm...
Hvor man bl.a. kan læse:
Yderligere kommentarer er (forhåbentligt!) overflødige.
De er meget kendte.
Men ....
Joel er f.eks. kendte for denne her:
http://www.joelonsoftware.com/articles/Unicode.htm...
Hvor man bl.a. kan læse:
Back in the semi-olden days, when Unix was being invented and K&R were writing The C Programming Language, everything was very simple. EBCDIC was on its way out. The only characters that mattered were good old unaccented English letters, and we had a code for them called ASCII
Yderligere kommentarer er (forhåbentligt!) overflødige.
#SO
SO har en masse meget kompetente folk.
Og der vil efter min bedste overbevisning være en pæn sandsynlighed for at der er nogen som ved noget næsten uanset hvilket udviklings spørgsmål det drejer sig om.
Men hvis der findes et mere specifikt fora (web forum, usenet group, mail list eller andet) kunne det godt være bedre p.g.a. fokus på emnet.
SO har en masse meget kompetente folk.
Og der vil efter min bedste overbevisning være en pæn sandsynlighed for at der er nogen som ved noget næsten uanset hvilket udviklings spørgsmål det drejer sig om.
Men hvis der findes et mere specifikt fora (web forum, usenet group, mail list eller andet) kunne det godt være bedre p.g.a. fokus på emnet.
Problemet er jo at emnet ikke er særlig stort, og ofte overlapper andre emner.arne_v (45) skrev:Men hvis der findes et mere specifikt fora (web forum, usenet group, mail list eller andet) kunne det godt være bedre p.g.a. fokus på emnet.
Fordelen ved SO er at svære spørgsmål tiltrækker alle guru'erne. Jeg synes at SO er meget anderledes end alle andre fora's på nettet, samt at deres "point" system er ordenlig gennemtænkt.
Ihvertfald til at stille spørgsmål på, som IRC ikke umiddelbart kan hjælpe med.
Det er dog svært at komme i gang, da de fleste spørgsmål er besvaret inden for få minutter. Man skal ihvertfald vende sig til at der er mange dublikerede eller overlappende svar til alting.
Ikke at det er en dårlig ting
Ihvertfald til at stille spørgsmål på, som IRC ikke umiddelbart kan hjælpe med.
Det er dog svært at komme i gang, da de fleste spørgsmål er besvaret inden for få minutter. Man skal ihvertfald vende sig til at der er mange dublikerede eller overlappende svar til alting.
Ikke at det er en dårlig ting
illishar (38) skrev:Mht. Delphi så kan jeg lige umiddelbart tælle 10-15 relevante hits på Dice.com. Hvilket ironisk nok passer meget godt med antallet af deltagere på den sidste danske Delphi (Embacadero) konference. (Der var ca. 20)
illishar (38) skrev:Og forøvrigt: Af de 10-15 relevante Delphi hits, der taler alle om jobbeskrivelsen "Du skal have erfaring med Delphi, således at du kan konvertere det til .NET".
MS har været meget hårde ved markedet for udviklingsværktøjer tiL Windows.
Borland, Symantec, Lahey, Watcom var alle store i det marked engang.
Det er de ikke længere.
Nu i snakker om stack overflow slog det mig lige at jeg i de sidste 3 år sammenlagt nok har spurgt på nettet angående noget programmeringsrelateret ca. 3 gange( web fora, usenet, irc, etc.)
Men jeg i mine yngre dage brugte rigtigt meget tid på sådanne steder og tit spurgte om ting.
Hvis jeg har brug for hjælp kan jeg altid google svaret op og det går meget hurtigere end at vente på svar.
Måske er det fordi jeg er blevet vedre til følge dokumentation- eller også er der mange flere svar på nettet end da jeg var yngre, eller jeg er blevet bedre til at google.
Jeg ved det ikke helt, oplever i noget tilsvarende? Hvorfor tror i det er sådan?
Men jeg i mine yngre dage brugte rigtigt meget tid på sådanne steder og tit spurgte om ting.
Hvis jeg har brug for hjælp kan jeg altid google svaret op og det går meget hurtigere end at vente på svar.
Måske er det fordi jeg er blevet vedre til følge dokumentation- eller også er der mange flere svar på nettet end da jeg var yngre, eller jeg er blevet bedre til at google.
Jeg ved det ikke helt, oplever i noget tilsvarende? Hvorfor tror i det er sådan?
Gå til top
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.