mboost-dp1

OS-projekt

Gå til bund
Gravatar #1 - berador
1. maj 2003 10:07
Jeg er i gang med et lille projekt på sourceforge, og kunne godt tænke mig at få flere involveret. Det komplette projekt er beskrevet på http://sourceforge.net/projects/core-os/ .
Gravatar #2 - brislingf
1. maj 2003 13:44
Har kigget lidt på det.. men hvad er ideen i det rene operativ system..
Jeg vil godt høre lidt mere om dine ideer med projektet...
Gravatar #3 - dengmao
4. maj 2003 10:48
ye... lidt flere informationer ville være godt...
Gravatar #4 - berador
5. maj 2003 08:37
Ideen er at frigøre flere system-resourcer til de programmer man vil anvende, de fleste features er ganske vist allerede dækket af Linux men hvis du vil have en grafisk brugerflade på ryger du over 16MB ram. Samtidigt er det planen at det færdige system skal kunne eksekvere 'enhver' :) form for binær fil, eller sagt på en anden måde, kunne gøre det samme som linux ( næsten ) men ikke have brug for en Emulator for at køre Windows-programmer. Det kan godt ske at det lyder temmelig ambitiøst, men hey, jeg er født optimist :) !
Gravatar #5 - sKIDROw
5. maj 2003 08:55
#4 Berabor

Der kommer du nok til at støde ind i nogle mure, for der er jo en grund til at Wine folkene har så svært ved det.
En masse hemmelige api kald osv.
Men held og lukke da.. :)
Gravatar #6 - berador
5. maj 2003 09:05
Jeg ved det godt, det er derfor at jeg skriver det hele fra bunden ( mens jeg nærlæser sample-kode fra både Free-DOS og Linux på den anden skærm ). Men jeg er dog nået til den konklusion at det skulle kunne lade sig gøre, det er instruktioner til processoren og skal derfor 'blot' læses og udføres. En binær fil er og bli'r jo en binær fil, hvad enten den hedder .bin eller .com/exe :) .
Gravatar #7 - Acro
5. maj 2003 09:11
Det lyder som en god idé, om det kan lade sig gøre indenfor de ressourcer du har til rådighed ved jeg ikke - men hvis projektet engang bliver færdigt vil jeg gerne støtte det økonomisk.
Gravatar #8 - berador
5. maj 2003 09:17
Det går indtil videre godt fremad, boot-sector & -loader er klare ( i alpha-stadiet ) og jeg er i gang med en Kernel. En anden er i gang med en GUI, det lyder måske mystisk men forklaringen er at det skal være så modulært som muligt. Der skal kun være det i RAM'en som er strengt nødvendigt for de operationer man foretager sig.
Gravatar #9 - brislingf
5. maj 2003 09:47
Hvad med sikkerheds aspektet i projektet?
Gravatar #10 - simon_bj
5. maj 2003 09:52
Jeg fatter ikke hvordan man kan være så vild hvilken uddannelse har du berador ????
Gravatar #11 - Acro
5. maj 2003 09:56
#10:
Det handler ikke om at være speciel god til programmering (ikke dermed sagt at det er ligegyldigt), man skal bare have et overblik - hvilket bliver langt lettere når man deler tingene op i moduler, og naturligvis når man er flere til at bidrage om arbejdet.
Gravatar #12 - berador
5. maj 2003 10:13
#9: Det er derfor at jeg har postet noget om det her, for at få nogen input om hvad andre synes der bør inkluderes. Hvis man sidder med den slags uden at bede om andres mening stirrer man sig tit blind på en detalje og glemmer en anden.

#10: INGEN, jeg har lært mig selv alt fra bunden. Jeg gik igang med en DOS, sørgede for at lære den at kende og gik derefter videre med batch-'programmering'. Da jeg følte mig fortrolig med det begyndte jeg at kigge på ASM, det er efter min ( ringe ) mening opbygget lidt på samme måde ( læs "dybt logisk" ) så det er faktisk ikke så svært når man først er kommet igang:

#11: You got it, moduler giver overblik og mindre resource-spild i maskinen. Samtidigt vil 'reaktions-tiden' for kommandoerne blive kortere (tror jeg ), da det er en kortere kode-sekvens der skal indlæses af gangen.

Men for at vende tilbage til det væsentlige, Hvis nogen skulle være interesseret i at hjælpe så [url=mailto:[email protected]]kontakt mig[/url] eller gå ind på projektets hjemmeside. Det er ikke af AFGØRENDE betydning hvor meget erfaring i har (selv om det vil afgøre hvilke opgaver man får), men en hvis erfaring med enten C/C++ eller ASM er en KLAR fordel.

M.V.H. Berador.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login