mboost-dp1
Nybegynder til CSS, lave en CSS boks i stedet for en Iframe ?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Programmering
Hej derude, er nybegynder til CSS..
Jeg sidder så og leger lidt med det, og vil gerne vide hvordan jeg
for en CSS boks til at have en url som source.
fx. Jeg har lavet en index side, med en CSS boks som min menu.htm gerne skulle loades i. Hvordan gør jeg det ? hvad er koden ?
med <iframe> skriver man jo bare SRC="menu.htm" men jeg vil gerne lige lege lidt med det CSS.
Jeg sidder så og leger lidt med det, og vil gerne vide hvordan jeg
for en CSS boks til at have en url som source.
fx. Jeg har lavet en index side, med en CSS boks som min menu.htm gerne skulle loades i. Hvordan gør jeg det ? hvad er koden ?
med <iframe> skriver man jo bare SRC="menu.htm" men jeg vil gerne lige lege lidt med det CSS.
Så vidt jeg ved kan dette slet ikke lade sig gøre.
CSS er nemlig kun et styling-sprog.
Hvis du skal have CSS til at lave noget iframe-ligende skal du bruge php, men så bliver du nød til at reloade hele siden, da php er et server-side sprog.
Ret mig hvis jeg tager fejl.
CSS er nemlig kun et styling-sprog.
Hvis du skal have CSS til at lave noget iframe-ligende skal du bruge php, men så bliver du nød til at reloade hele siden, da php er et server-side sprog.
Ret mig hvis jeg tager fejl.
Hmm,
tror måske nærmere du skal sætte dig ind i hvad CSS er. CSS bruges til at styre udseendet, dvs. hvordan det underliggende HTML skal præsenteres. CSS kan ikke bruges til at lave includes med, der må du enten bruge iframes (EWWW!), JavaScript (hvis du lover du ikke offentliggører det!) eller lave noget Server-side med templates (den pæne måde).
tror måske nærmere du skal sætte dig ind i hvad CSS er. CSS bruges til at styre udseendet, dvs. hvordan det underliggende HTML skal præsenteres. CSS kan ikke bruges til at lave includes med, der må du enten bruge iframes (EWWW!), JavaScript (hvis du lover du ikke offentliggører det!) eller lave noget Server-side med templates (den pæne måde).
Hvad skulle du få ud af at bruge CSS til det...?
Men hvis du vil lave en iframe-EFFEKT skal du sætte overflow: auto og en højre eller bredde, så får man scrollbaren der får det til at ligne en frame
Men som #3 halvt siger, du skal nok have fat i en server med asp eller php.. Der findes gratis versioner af dem
Men hvis du vil lave en iframe-EFFEKT skal du sætte overflow: auto og en højre eller bredde, så får man scrollbaren der får det til at ligne en frame
Men som #3 halvt siger, du skal nok have fat i en server med asp eller php.. Der findes gratis versioner af dem
Hold dig fra frames, vil du lave noget hjemmeside ting, så lær ASP.NET eller PHP (eller Ruby on Rails eller Django, bare svære at finde hosts med support for det) i stedet for. Du kan jo vælge, at enten host selv eller finde et webhotel. Skal du igang med php, kan det anbefales at du bruger PHP5. Mange webhoteller bruger dog stadig PHP4, men det burde ikke være svært at finde et med PHP5 support. Desuden bliver PHP4 ikke engang supportet mere (fra PHP teamets side).
Jeg venter lige med at gå i gang med php, jeg har rodet lidt med det engang jeg var nørd, men det var mest på copy-paste metoden :)
Jeg har fundet ud af hvad jeg skulle gøre..
- Det med at bruge stylesheetet som, der fik jeg mig nok formuleret lidt forkert, ved godt det kun er til layout. Men jeg mente hvordan man fik en iframe til at ligge sig i en CSS px placeret boks.
Jeg havde glemt en </iframe> ved min ramme, derfor det drillede mig lidt. hehe..
{
#boks1
bla bla bla
}
Og så fandt jeg ud af man skal bruge <div> </div>
Sådan her:
<div id="boks1">
<iframe SRC="forside.htm"></<iframe>
</div>
Så bliver den placeret der hvor boksen er placeret..
Så den var den måde jeg mente med at bruge CSS i stedet for tables.. og ikke frames..
Jeg har fundet ud af hvad jeg skulle gøre..
- Det med at bruge stylesheetet som, der fik jeg mig nok formuleret lidt forkert, ved godt det kun er til layout. Men jeg mente hvordan man fik en iframe til at ligge sig i en CSS px placeret boks.
Jeg havde glemt en </iframe> ved min ramme, derfor det drillede mig lidt. hehe..
{
#boks1
bla bla bla
}
Og så fandt jeg ud af man skal bruge <div> </div>
Sådan her:
<div id="boks1">
<iframe SRC="forside.htm"></<iframe>
</div>
Så bliver den placeret der hvor boksen er placeret..
Så den var den måde jeg mente med at bruge CSS i stedet for tables.. og ikke frames..
uhm, din div er irrelevant. Iframe er i sig selv et block-element, og kan derfor styles på samme måde som en div.
Ud over det så må jeg give Izari ret: iframes er en uendelig dårlig måde at laves website på. Desuden er iframes ikke en del af xhtml-standarden, og det eneste du lærer dig selv er ved at bruge dem er en dårlig vane.
Ud over det så må jeg give Izari ret: iframes er en uendelig dårlig måde at laves website på. Desuden er iframes ikke en del af xhtml-standarden, og det eneste du lærer dig selv er ved at bruge dem er en dårlig vane.
Du kan lave alle dine html filer om til php, også bruge "include" funktionen
Du behøver ikke at kunne php, og du kan stadig programere php filerne med html
{
#boks1
bla bla bla
}
<div id="boks1">
<?php include('forside.php'); ?>
</div>
den her måde virker fint
Du behøver ikke at kunne php, og du kan stadig programere php filerne med html
{
#boks1
bla bla bla
}
<div id="boks1">
<?php include('forside.php'); ?>
</div>
den her måde virker fint
Tak for det pølse. Der var smart, det er den løsning jeg har ledt efter. :) Så slipper jeg for framen som i ikke kan lide :)
I kan da se det jeg har lært ind til videre på min hjemmeside. www.specialdele.dk
Gå til top
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.