mboost-dp1

Mozilla / Firefox læser mine sider forkert

Gå til bund
Gravatar #1 - sorenbuus
21. aug. 2004 21:03
Jeg har testet min hjemmeside www.3Dkort.dk med forskellige browsere, og hvor den virker perfekt med nyeste IE og Opera, så vælter det desværre med Mozilla og Firefox:-(

Siderne der er problemer med er "Forum" og "Sammenlign grafikkort" der begge er indsat som iframes. Enhver der sammenligner visningen i f.eks. IE med Mozilla eller Firefox vil se at den er helt galt med de to sidste. Forummet får alt for lidt plads og Sammenlign grafikkort er defekt i indlæsningen af beskrivelserne og drop-down menuerne fungerer ikke.

Er der nogen som har bud på hvad der fejler i indlæsningen af siderne? Jeg vil nødigt udelukke en masse brugere pga. simple kodefejl.

I øvrigt så er iframe koden i bunden af de to sider, og Sammenlign grafikkort er en iframe der indsætter en rammeside. I princippet ikke noget der burde volde problemer...
Gravatar #2 - Infophreak
21. aug. 2004 21:24
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 6.0">

Hvorfor i alverden forventer du, at det ser rigtigt ud i andet end IE?
Gravatar #3 - sorenbuus
21. aug. 2004 21:30
Nu kan jeg ikke se hvad det har med sagen at gøre. Koden er jo rimelig simpel html, hvor de beskrevne fejl ligger i noget frame, iframe og tabelkode. Der er ikke så forfærdeligt mange måder at lave den slags på, så jeg spørger om nogen kan se det sted hvor fejlene ligger. Jeg går ud fra at der er tale om meget små detaljer, som nogle browsere åbenbart ser meget kritisk på.

Kan både Opera og IE læse det, så må det også være muligt at få det til at virke med de nyeste udgaver af Mozilla og Firefox.
Gravatar #4 - Tuxie
21. aug. 2004 22:09
Har du undersøgt om din hjemmeside overholder standarderne?
http://validator.w3.org/

Hvis den ikke gør kan det også give en ide om hvad der er galt.
Gravatar #5 - sorenbuus
21. aug. 2004 22:49
#4 -> genialt værktøj, tak for det! Jeg fandt en del junk kode på mine sider med det, og det den melder fejl om nu, er mest ting der intet har med sagen at gøre.

Jeg er dog nået frem til at min brug af HEIGHT="100%" ikke er en tilladt kommando. Findes der en anden standard? Det skal ganske enkelt få en iframe til at bruge den tilgængelige plads på siden.

Jeg forstår ikke helt forklaringen på problemet:
You have used the attribute named above in your document, but the document type you are using does not support that attribute for this element. This error is often caused by incorrect use of the "Strict" document type with a document that uses frames (e.g. you must use the "Transitional" document type to get the "target" attribute), or by using vendor proprietary extensions such as "marginheight" (this is usually fixed by using CSS to achieve the desired effect instead).

This error may also result if the element itself is not supported in the document type you are using, as an undefined element will have no supported attributes; in this case, see the element-undefined error message for further information.

How to fix: check the spelling and case of the element and attribute, (Remember XHTML is all lower-case) and/or check that they are both allowed in the chosen document type, and/or use CSS instead of this attribute.
Gravatar #6 - Infophreak
22. aug. 2004 00:01
Hvis du nu sørgede for at sende en DOCTYPE med din HTML kunne det være, at det hjalp med fejlbeskederne fra validator.w3.org.
Gravatar #7 - Cosine
22. aug. 2004 12:17
Jeg er dog nået frem til at min brug af HEIGHT="100%" ikke er en tilladt kommando. Findes der en anden standard? Det skal ganske enkelt få en iframe til at bruge den tilgængelige plads på siden.
Både width og height er faktisk deprecated i XHTML, ligesom alle andre tags og attributter der direkte påvirker layout. Det er meningen at man fremover skal anvende CSS til layout og HTML til struktur.

Derfor kan du sætte din iframe's dimensioner med style-tagget på følgende måde:

- Simon
Gravatar #8 - sorenbuus
22. aug. 2004 14:41
#7 -> Jeg kan ikke se det forslag du har til hvordan jeg gør...
Gravatar #9 - Acro
22. aug. 2004 18:05
#8 sorenbuus:
Jeg gætter på, at han ville skrive noget lignende dette:

<style type="text/css>
iframe {
height:100%;
min-height:100%;
}
html>iframe {
height:auto;
}
</style>

Ovenstående kode sørger for, at højden er 100 % som minimum, så hvis din side, der indeholder din IFRAME, fylder mere, så kommer din IFRAME også til det.
Gravatar #10 - sorenbuus
22. aug. 2004 18:58
Jeg indsatte css koden i mit stylesheet og det virkede også fint med IE og Opera, men Mozilla og Firefox accepterer det stadig ikke. De laver kun siden omkring 150 pixels høj.
Gravatar #11 - Tuxie
22. aug. 2004 19:28
Er det ikke nok at tilføje:
iframe {height: 100%}
til dit stylesheet? Jeg tror linien med "height:auto" ødelægger det igen.
Gravatar #12 - Acro
22. aug. 2004 20:01
#10 sorenbuus:
Du skal sørge for, at alle andre elemtenter også er sat til at være 100 % høje. Det gælder både HTML- og BODY-elementerne og diverse andre elementer.

#11 Tuxie:
Internet Explorer har en forkert opfattelse af 'height' og 'min-height', og ved at gøre som jeg skrev gør du, at andre browsere forstår det på samme måde som Internet Explorer.
Gravatar #13 - sorenbuus
22. aug. 2004 20:40
Jeg ved det lyder langt ude, men det virker stadig ikke.

Næsten lige meget hvad jeg gør ved følgende kode (indsat i mit stylesheet), så læser IE det rigtig, men Mozilla gør intet:

iframe {
height:100%;
min-height:100%;
}
html>iframe {
height:auto;
}

Jeg er på udkig efter en helt alternativ måde nu...
Gravatar #14 - Acro
23. aug. 2004 05:41
#13 sorenbuus:
Har du sat højden til 100 % på alle elementer? Det skal du på alle de elementer, som er i relation til din IFRAME, og det er både HTML, BODY, TABLE, TD og eventuelle andre.
Gravatar #15 - sorenbuus
23. aug. 2004 07:30
Hmmm... jeg ville have vist koden i body her, men det forsvandt...
Gravatar #16 - sorenbuus
23. aug. 2004 15:57
For at runde denne sag af, så er problemet løst.

Det var et simpelt "p" tag om iframe koden der gjorde den ikke kunne læses i flere browsere.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login