mboost-dp1
md5 - hvad er det og hvad bruges det til?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Programmering
Det kan bruges til rigtig meget. Som du kan se fra #2 er der tale om en form for kryptering. Det specielle ved md5 er at man ikke kan dekryptere noget igen. Ligemeget hvor meget du krypterer med en md5() så vil du altid få en streng på 32 tegn, og hvis du kryptere præcis det samme to gange, vil du få samme streng to gange; derfor er det brugbart.
Personligt bruger jeg det bl.a. til når jeg gemmer cookies på brugerens computere, for at lave "husk mig" funktioner, til folks login. Så gemmer jeg brugernavnet, brugerid og en lille tekststreng i én md5 hash. Når folk så kommer ind på siden igen, og de har den cookie, så tjekker et script informationen i cookien, med en md5 hash med de samme oplysninger fra serveren. Hvis de to er ens, så bliver brugeren logget ind.
Læs mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Md5
Det kan bruges til rigtig meget. Som du kan se fra #2 er der tale om en form for kryptering. Det specielle ved md5 er at man ikke kan dekryptere noget igen. Ligemeget hvor meget du krypterer med en md5() så vil du altid få en streng på 32 tegn, og hvis du kryptere præcis det samme to gange, vil du få samme streng to gange; derfor er det brugbart.
Personligt bruger jeg det bl.a. til når jeg gemmer cookies på brugerens computere, for at lave "husk mig" funktioner, til folks login. Så gemmer jeg brugernavnet, brugerid og en lille tekststreng i én md5 hash. Når folk så kommer ind på siden igen, og de har den cookie, så tjekker et script informationen i cookien, med en md5 hash med de samme oplysninger fra serveren. Hvis de to er ens, så bliver brugeren logget ind.
Læs mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Md5
MD5 er en hashing algoritme i stil med CRC, Euler mm. Hashing kan minde om kryptering men der er en væsentlig forskel. Hashing er en såkaldt envejs-algoritme; der er altså ingen reel mulighed for at udregne originalen fra hashen. I hashing tales meget om kollisioner, det er vigtigt at én og kun én original-værdi mapper til den samme hash-værdi. Skal man sende en fil eller validere data bruges hashing ofte, et hash af data på klient-siden skal matche hash på server-siden for at man kan vide at data blev sendt korrekt.
Gå til top
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.