mboost-dp1

<iframe> findes ikke i XHTML 1.0 strict?

Gå til bund
Gravatar #1 - Infophreak
4. jul. 2003 00:22
Jeg har prøvet at køre min ringe forsøg på en side gennem validator.w3.org (ikke den på nettet, men fra lokal fil. lycos fscker jo med ens HTML, når den skal lave det der rekvalmegejl), og det lader til, at den iframe, jeg har på forsiden, ikke er gyldig XHTML.

Et andet problem er, at den vises forskelligt i Opera og Mozilla (og jeg aner ærlig talt ikke, hvilken af browserne, der har ret, men jeg stoler mest på øglen).

Hvad kunne jeg i givet fald erstatte det med, når jeg gerne vil placere brikkerne helt præcist oven på brættet og samtidig vil kunne genbruge den samme CSS fil til alle brætter?

EDIT: Mental note to self. OK... ikke forsøge at lave &lt; og &gt; i overskrifter med &amp;lt; og &amp;gt;...
Gravatar #2 - The-Lone-Gunman
4. jul. 2003 00:52
Hmm, ikke helt det du spurgte om, men hvorfor har du din side hos lycos? Der er en del andre gratis hosting sider, UDEN reklamer.

Fx [url=http://www.1go.dk,]www.1go.dk[/url],[/url] den bruger jeg selv.
Gravatar #3 - Wolly
4. jul. 2003 00:56
Hvorfor har du en iframe??? Hvad fanden kan man bruge den til, når man har css???

BTW jeg mener ikke at iframe skal understøttes i XHTML, sikkert også derfor du får forskelligt output i forskellige bowsere...
Gravatar #4 - Infophreak
4. jul. 2003 01:37
jeg spekulerer bare på, hvordan jeg ellers kan få placeret de brikker rigtigt. Som I nok kan se af koden, så placerer jeg brikkerne relativt til baggrundsbilledet (brættet), og jeg kan ikke rigtig se, hvordan jeg skulle kunne gøre det uden en iframe, hvis jeg vil placere dem med CSS og kunne genbruge #a8, #b8, ... ,#h1 fra /common.css.

Tilbage til tænkeboksen, lader det til :\
Og jeg, der syntes, at jeg var så smart, indtil jeg kiggede på det i Opera (IE er jeg rimelig ligeglad med -- som I sikkert ved har den det ikke så godt med png :D)
Gravatar #5 - seahawk
4. jul. 2003 07:33
Kan du ikke lave det med nogle div'er du flytter rundt på?
Gravatar #6 - Wolly
4. jul. 2003 07:52
Jeg har kun leget med XHTML og CSS i et par uger nu, men ville da mene at du kunne klare dit problem, ved at definere en class inde i en class;

div class Dit chessboard
div class Dine brikker
/div
/div

Jeg tror den anden div vil blive relativ til den første, men er ikke helt sikker...
Gravatar #7 - Acro
4. jul. 2003 10:55
#1 @Infophreak:
Frames (ordinære samt iframes) er slet ikke understøttet hvis du bruger version 1.1, og ej heller i 1.0 strict.

#4 @Infophreak:
Det er virkelig modigt af dig at være ligeglad med Internet Explorer. Angående PNG så kig her.

#6 @Wolly:
Korrekt.
Gravatar #8 - Infophreak
4. jul. 2003 16:12
Modigt? Næh. Jeg gider bare ikke at bruge .gif (død over Unisys), og så er PNG det eneste alternativ. At IE tilfældigvis bare ikke understøtter det er så ikke mit problem. IE er for mit vedkommende en fuldstændig død blindgyde, hvor der INTET nyt vil ske, fordi det simpelthen ikke kan betale sig for MS at rette fejl i browseren. Folk kan bare lære at bruge en ordentlig standardoverholdende browser. Desuden, så er det ikke ligefrem sådan, at IE viser siden *meget* forkert. Den viser bare hvid baggrund på billederne i stedet for samme farve som feltet.
Gravatar #9 - Acro
4. jul. 2003 19:50
#8 @Infophreak:
Jeg synes stadig at det er modigt at undlade understøttelse af den browser som 90% af de besøgende benytter. Hvis deres oplevelse af din side er dårlig, så er det dig de ikke gider at besøge igen - det er ikke Microsoft der får skylden (selvom det ville være retmæssigt).

Udfra din kommentar tror jeg også jeg kan udlede at du ikke har kigget på det link jeg gav dig, hvis du havde det ville du nemlig vide at man sagtens kan lave korrekt understøttelse af PNG i Internet Explorer, uden at brugerne selv skal foretage sig noget.
Gravatar #10 - Infophreak
4. jul. 2003 22:01
Acro: Jeg kiggede på det, og jeg betragter det som intet andet end et grimt hack, der tilfældigvis virker. Det er da smart nok, at det overhovedet kan lade sig gøre, men det virker noget arbitrært på mig.

At jeg skulle udelukke 90% af potentielle besøgende er ikke noget problem, når jeg ikke regner med, at folk ikke går ind på siden, uden at jeg har fortalt dem om at den findes. Og dem, der kender mig, ved, at jeg ikke bruger IE og er 100% ligeglad med den browser :D.

Endelig er det trods alt mere et eksperiment i at få XHTML/CSS til at du, end det er et forsøg på at lave noget med noget seriøst indhold. Eksperimentet går dog ikke ret godt, for jeg har stadig ikke fundet ud af at få placeret de pokkers brikker rigtigt i forhold til brættet, hvis jeg ikke lægger det i en iframe :\. Når jeg flyttet img-tags'ene fra /chessboard-$dato.html til /index.html, og laver en ny &lt;div&gt; uden om dem, så får jeg bare billederne placeret oppe til venstre (altså position:absolute arbejder stadig i forhold til hele vinduet i stedet for den nye &lt;div&gt;)... Jeg tror bare, at jeg lader det ligge et par dage. Det er ikke noget, jeg gider at hive hår ud af hovedet over :)
Gravatar #11 - Infophreak
9. jul. 2003 00:55
Det virker nu! Der skulle lidt roderi med boxmodellen og et smut forbi http://www.webreference.com/html/tutorial18/1.html til for at det kom til at du, men det *virker*. Bare rimelig fusket, at man skal bruge position:relative; uden angivelse af top og left attributterne for at få efterfølgende absolut positionerede elementer til at referere til ens tag...
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login