mboost-dp1

iframe

Gå til bund
Gravatar #1 - BurningShadow
5. okt. 2006 09:32
Hvis jeg i f.eks. index.html har en iframe, der ser nogenlunde sådan ud:
<iframe scrolling="auto" frameborder="0" width="80%" height="1000" src="http://domain.tld/something.asp"></iframe>

Hvordan kan jeg så slippe af med height="1000"? Problemet er at den lige så godt kan være 3000 eller noget helt andet. Jeg har prøvet med 100% man det giver ikke det ønskede resultat :(
Gravatar #2 - Acro
5. okt. 2006 09:42
#1 BurningShadow:
Den bedste løsning er, at du ikke bruger en iframe. Det er dårligt i så mange henseender, at det på ingen måde kan betale sig.

Alternativt laver du et JavaScript, der i den fil, du indlæser, finder højden af siden og sætter værdien til dette.
Gravatar #3 - BurningShadow
5. okt. 2006 09:48

Takker, det vil jeg prøve :-)
Gravatar #4 - Saxov
5. okt. 2006 11:49
#2,
Det kan betale sig i nogle situationer, hvis det der skal ligge i iFramen er en let side, mens det der ligger udenfor er en masse datatungt dynamisk genereret data.
Men det kræver at man har nogle specielle forhold, for at iFrame kan betale sig.
Gravatar #5 - Acro
5. okt. 2006 16:35
#3 BurningShadow:
Hvad skal du bruge det til? Det kunne jo være, at der var en bedre løsning.

#4 Saxov:
Man kan tildels bruge en det i et administrationssystem, men det skal aldrig bruges til websteder pga. brugervenlighed, søgemaskineoptimering og kompatibilitet.
Gravatar #6 - Simm
5. okt. 2006 17:01
I stedet for en iframe så overvej en div css-stylet med overflow: auto og en fast højde. Ulempen er at du ikke vil kunne putte noget target på den, men du vil undgå de fleste af de problemer en iframe giver. Du vil ikke kunne printe en fuld tekst, men så kan du lave en printfunktion inde i div'en. hvis det er kravet
Gravatar #7 - Acro
5. okt. 2006 17:06
#6 Simm:
Udover, at det bliver det mærkbart sværere at udskrive siderne, kan man heller ikke altid kan regne med, at man kan bruge set scrollhjul til at bevæge indholdet..

Det er, synes jeg, en lige så dårlig løsning. Det skal altid være muligt at udskrive fra et websted, hvis det er det, brugeren ønsker, og hvis man ikke kan anvende sin mus optimalt, så er det også skidt.

Men hvis missionen netop er, at han skal skalere sin iframe til indholdets højde, så behøver han jo netop heller ikke overflow:auto, da højden blot skal tilpasses variabelt.
Gravatar #8 - Simm
5. okt. 2006 17:51
#6: Mjah.. hvis du laver en javascript:print() ville du kunne printe teksten :)

Hvis iframen alligevel skal skaleres med højden på siden, hvorfor så ikke helt udelade iframen. Det er, efter min mening en funktion, man helt bør udelade, fordi den skaber problemer for visse browsere.

Men det var bare lige mine 0.02€ ;)
Gravatar #9 - Acro
5. okt. 2006 18:04
#8 Simm:
Det var også derfor, jeg spurgte efter formålet med anvendelse :-)

Jeg har lige prøvet at lave en test, og hvis jeg via JavaScript sætter browseren til at udskrive ved anvendelsen af overflow:auto, så får jeg kun det indhold, der også er synligt i min browser.
Gravatar #10 - BurningShadow
5. okt. 2006 19:10

Det skulle bruges på et site med Syllable software, som jeg er i gang med, men du havde helt ret i at der var en bedre måde at gøre det, det er jo bare ikke altid man ser den bedste løsning, når først man har fået en eller anden tosset ide :-)
Gravatar #11 - Simm
5. okt. 2006 20:20
#9: Bum bum bum.. okay .. det skal jeg lige undersøge ;) har fået det til at virke på et site for ikke så længe siden
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login