mboost-dp1

HTML: Underligt mellemrum kun i IE

Gå til bund
Gravatar #1 - Jace
11. aug. 2007 18:05
Heay,

Jeg sidder lige og knokler med at få min side til at opføre sig ens i Internet Explorer og Firefox.

Mellem menuen og selve indholdet er der et underligt mellemrum, som kun optræder i IE. I Firefox er mellemrummet væk som det skal være.

Hvordan får jeg det fjernet i IE?

http://jacobworsoe.dk
Gravatar #2 - annes
11. aug. 2007 18:14
Hvorfor har du dit banner, din menu og main i tre forskellige tabeller, når du ikke bruger <td> eller <tr> til noget i banner og menu. Du kunne lige så godt have det hele i en tabel. Det burde også løse dit problem med mellemrummet i IE. Det kræver godt nok lidt omstrukturering i din css-fil, men burde ikke volde større problemer.
Gravatar #3 - Jace
11. aug. 2007 18:17
#2 - Okay, det vil jeg lige prøve...
Gravatar #4 - The-Lone-Gunman
11. aug. 2007 20:55
Hvad med slet ikke at bruge tables til design? Det er år 2007 :)
Gravatar #5 - Jace
11. aug. 2007 21:08
#4 - Jeg har prøvet men så kommer der mange andre problemer.

Hvis man f.eks. har to div's der skal være lige høje kan man ikke bare ligesom i tables hvor de altid vil følge højden på den største, men man skal igang med at lave et CSS hack.

Har prøvet at følge flere artikler, men det er sku mere besværligt end bare at lave et par tables :)

http://www.projectseven.com/tutorials/css/pvii_col...

Men det er selvfølgelig bare fordi man er vant til tables, så det er jo the easy choice :)

Men bare fordi man ligger alt layout om i CSS, så er det ikke sikring for at side opfører sig ens i alle browsere.

Hvis man f.eks. vil centrere noget tekst, så er det nødvendigt med to linjer:

text-align: center;
margin: auto;

En som IE forstår og en som FF forstår :)
Gravatar #6 - Galdar1
13. aug. 2007 16:55
#5 Hehe tak, det var et problem jeg gik og havde :P
Men synes også du skal gå fra tables, de kan osse give nasty bøvl der ikke lige er til at gennemskue, er begyndt at hade dem, siden jeg opdagede CSS :)

CSS laver osse en lettere side, faster load time :)
Gravatar #7 - trylleklovn
13. aug. 2007 17:10
Tables skal ikke benyttes til opsætning af layout, de skal benyttes til opsætning af tabulær data.

Det er lettere at bruge f.eks. <div></div> og style disse med CSS, da du har langt mere kontrol over dine elementer og ikke skal bruge alle mulige irrelevante opstillinger af formateringen.

Og tror man at man skal bruge 2 linjer for at centrere noget tekst har man grusomt misforstået noget.
Gravatar #8 - Jace
13. aug. 2007 17:26
Hvordan gøres det med en enkelt linje?
Gravatar #9 - trylleklovn
13. aug. 2007 17:34
text-align: center;

Dit problem er at du tror teksten så vil blive centreret på skærmen, når teksten i virkeligheden så bliver centreret inde i det element det befinder sig i. Har du ikke defineret størrelse eller lignende for dette element, så vil det se ud som om at teksten ikke er blevet centreret, men i virkeligheden er det blot fordi feltet er helt til venstre og kun er så bredt, som teksten nu er.
Gravatar #10 - Jace
13. aug. 2007 17:50
#9 - Okay, det var jeg ikke klar over...

Det er lidt tid siden jeg forsøgte at lave en ren CSS side, men jeg husker det som om at problemet ikke så meget var med at centrerer tekst, men derimod at centrerer elementer på siden.

Men det er måske ikke meningen at man skal bruge den til det?

Siden jeg prøvede at lave var denne:
http://jacobworsoe.dk/stuff/Test/
Gravatar #11 - trylleklovn
13. aug. 2007 17:52
Hvis du definerer bredde på et element og sætter dets margin-left og margin-right til auto, så vil det blive centreret.
Gravatar #12 - Jace
13. aug. 2007 18:40
#11 - Okay, cool nok... Det skal da lige prøves...

Hvad så med mit problem med at få lige høje kolonner?

Kan det også fixes med et snuptag? :)
Gravatar #13 - trylleklovn
13. aug. 2007 19:06
Lad være med at definere stylen for de individuelle kolonner. Definer i stedet hvordan det element, der indrammer begge kolonner, skal se ud, da det vil strække sig efter indholdet.

Har du floats inde i den indholdende container, skal du lige huske at kaste et element i bunden af den, der indholder clear:both; for at sørge for at den ikke floater ind i dem og fucker op.
Gravatar #14 - Jace
13. aug. 2007 19:59
Okay... Prøver lige at arbejde lidt med det... tak for hjælpen indtil videre ;D
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login