mboost-dp1

HTML meta-tags - hvilke?

Gå til bund
Gravatar #1 - Spiderboy
21. nov. 2009 11:15
Hejsa Newz.

Som I jo nok, ved findes der myriader af meta-tags man kan sætte ind i sine HTML-dokumenter. Nogle er mere nyttige og brugte end andre.

Jeg kunne godt tænke mig at danne et overblik over de vigtigste. Mit spørgsmål er derfor: hvilke meta-tags anbefaler I man bruger, og hvorfor?
Gravatar #2 - D_V
21. nov. 2009 13:33
description er helt klart en vigtig en, især i SEO øjemed.

keywords, bliver ikke længere brugt af google kilde

robots, kan bruges men i mane tilfælde vil robots.txt være en bedre løsning (ingen grund til at siden skal loades, hvis robotten ikke må bruge den aligevel).

language, er nok bare god skik... glemmer den selv ofte selvom jeg nok burde bruge den.

Det er lige dem jeg kunne komme i tanke om.
Gravatar #3 - roennow
21. nov. 2009 14:03
Content-Type er vel også semi-vigtig :)
Gravatar #4 - D_V
21. nov. 2009 14:08
#3, ja... det er den da, lidt pinligt at have glemt den...
Gravatar #5 - arne_v
21. nov. 2009 17:12
Jeg er gammeldags. Content type er noget som web serveren skal sende som HTTP header.
Gravatar #6 - Windcape
21. nov. 2009 17:38
arne_v (5) skrev:
Jeg er gammeldags. Content type er noget som web serveren skal sende som HTTP header.
Det kræver jo lige der er en web-server ;-)

Jeg foretrækker at være på den sikre side, og både have det som meta data, og som fil-encoding / http-header.
Gravatar #7 - arne_v
21. nov. 2009 18:32
Windcape (6) skrev:
Det kræver jo lige der er en web-server ;-)

Ja. Men det er også ret almindeligt.

Windcape (6) skrev:
Jeg foretrækker at være på den sikre side, og både have det som meta data, og som fil-encoding / http-header.

Hvis de er ens er det unødvendigt.

Hvis de er forskellige virker det ikke som man ønsker.
Gravatar #8 - Spiderboy
22. nov. 2009 10:53
D_V (2) skrev:
description er helt klart en vigtig en, især i SEO øjemed.

Er den ikke blevet så voldmisbrugt, at de fleste søgemaskiner ikke rigtig tager hensyn til den mere?

Windcape (6) skrev:
Det kræver jo lige der er en web-server

Det er der. :-)

Windcape (6) skrev:

Det foretrækker jeg også. Det skader jo ikke, og man er lidt mere dækket ind på den måde.
Gravatar #9 - Windcape
22. nov. 2009 10:56
Spiderboy (8) skrev:
Er den ikke blevet så voldmisbrugt, at de fleste søgemaskiner ikke rigtig tager hensyn til den mere?
Description bruges stadigvæk, og den er relevant i forhold til mock-up's, browser bookmarks, osv.

Vil klart beholde den. Generelt er meta tags jo, som navnet giver udtryk for, meta data. Ikke påkrævet ekstra data, som ikke nødvendigvis har et formål for alle.
Gravatar #10 - Spiderboy
22. nov. 2009 11:00
Windcape (9) skrev:
Description bruges stadigvæk, og den er relevant i forhold til mock-up's, browser bookmarks, osv.

God pointe.
Gravatar #11 - Spiderboy
22. nov. 2009 11:06
Hvad med meta tags som f.eks. author, copyright, revisit og audience? Er de ligegyldige?
Gravatar #12 - Windcape
22. nov. 2009 11:23
De er mig bekendt, ikke særlig brugt i dag.

Meta tags til kontakt ([email protected]), synes jeg stadig er fine, selvom det også børe være visuelt tilgængeligt på siden.

Højreklik og vis "Sideoplysninger" med Mozilla Firefox, og du kan se eksempler på hvordan den håndtere meta tags.
Gravatar #13 - Acro
22. nov. 2009 12:36
Spiderboy (8) skrev:

De fleste søgemaskiner bruger det stadig. Hvis de ord, du søger på, indgår i værdien, så bliver den brugt som beskrivelse for søgeresultatet. Det er ganske praktisk i stedet for, at Google selv genererer et udsnit af webstedet.

Det har dog absolut ingen værdi i forhold til at komme til at figurere på søgninger for specifikke ord, så skriv en kort tekst med de mest normale søgeord, så brugeren ser din tekst og ikke et automatisk udsnit.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login