mboost-dp1
Hjælp til excel
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Programmering
Hej...
Jeg sidder og forsøger at lave en simulation i excel. Jeg har 7 jobs der skal igennem 5 forskellig maskiner i forskellige rækkefølge.
Mit spørgsmål er så om jeg ikke kan få excel til at genere tilfældige rækkefølger hele tiden? f.x. 1-2-3-4-5-6-7 og næste 1-2-3-4-5-7-6 osv
Hov fik det vist lagt forkert ind....
Jeg sidder og forsøger at lave en simulation i excel. Jeg har 7 jobs der skal igennem 5 forskellig maskiner i forskellige rækkefølge.
Mit spørgsmål er så om jeg ikke kan få excel til at genere tilfældige rækkefølger hele tiden? f.x. 1-2-3-4-5-6-7 og næste 1-2-3-4-5-7-6 osv
Hov fik det vist lagt forkert ind....
Forstod nok ikke 100% hvad det er du vil, men hvis du vil have Excel til at lave en tilfældig rækkefølge af tallene 1-7, så kan det for eksempel gøres sådan her:
1. Skriv tallene i kolonne A, så at der står 1 i A1, 2 i A2, osv.
2. Skriv =RAND() i B1 og kopier nedad B1-B7
3. Indsæt følgende i C1:
Tryk F9 for at opdatere formlerne. Så vil du få en ny tilfældig rækkefølge af tallene hver gang.
Det er ikke kønt og aner ikke om det var hvad du ville.
1. Skriv tallene i kolonne A, så at der står 1 i A1, 2 i A2, osv.
2. Skriv =RAND() i B1 og kopier nedad B1-B7
3. Indsæt følgende i C1:
=SUMIF($B$1:$B$7; SMALL($B$1:$B$7;$A$1);$A$1:A$7)&"-"&SUMIF($B$1:$B$7; SMALL($B$1:$B$7;$A$2);$A$1:A$7)&"-"&SUMIF($B$1:$B$7; SMALL($B$1:$B$7;$A$3);$A$1:A$7)&"-"&SUMIF($B$1:$B$7; SMALL($B$1:$B$7;$A$4);$A$1:A$7)&"-"&SUMIF($B$1:$B$7; SMALL($B$1:$B$7;$A$5);$A$1:A$7)&"-"&SUMIF($B$1:$B$7; SMALL($B$1:$B$7;$A$6);$A$1:A$7)&"-"&SUMIF($B$1:$B$7; SMALL($B$1:$B$7;$A$7);$A$1:A$7)
Tryk F9 for at opdatere formlerne. Så vil du få en ny tilfældig rækkefølge af tallene hver gang.
Det er ikke kønt og aner ikke om det var hvad du ville.
Gå til top
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.