mboost-dp1

Hjælp til at finde fejl (error) i en algoritme

Gå til bund
Gravatar #1 - Rikke1987
9. maj 2009 21:40
Hej! Jeg ved ikke om den første indlæg jeg lage ind for et par sek. siden blev til noget så jeg skriver lige igen!
Jeg vil lige spørger om der er nogen der er gode til at finde fejl (error) i algoritmer.
det drejer sig om Pfaff-algorithm som kan findes på hjemmesiden http://numbers.computation.free.fr/Constants/Pi/it...

de for den til at være O(4^(-k)) men jeg ved ikke hvordan!

håber at der er nogen som kan hjælpe mig
MVH
Rikke
Gravatar #2 - arne_v
9. maj 2009 22:02

Du skal have et matematisk bevis for at fejlen i Pfaff er proportional med 4^-k?

Så skal du bruge en der er skrap til matematik. Matematik var allerede ret avanceret på Pfaff's tid.

Du kan nemt eftervise det programmatisk.
Gravatar #3 - Rikke1987
10. maj 2009 15:12
Det med at vise at eftervise det programatisk, vil det sige at jeg skal programere den og se på den?
Gravatar #4 - thethufir
10. maj 2009 15:47
Offtopic: Wow! En kvindelig nørd! :P
Gravatar #5 - Tumleren
10. maj 2009 16:01
thethufir (4) skrev:
Offtopic: Wow! En kvindelig nørd! :P

http://xkcd.com/322/
Gravatar #6 - thethufir
10. maj 2009 16:06
#5 Og derfor er mit indlæg flamebait fordi? Jeg havde nok rated det til Irellevant... Måske endda sjov hvis jeg var i mit gode hjørne. Men nogen mennesker er åbenbart så sippede at de ikke kan holde til lidt spas engang imellem. tsk tsk...
Gravatar #7 - Tumleren
10. maj 2009 16:10
thethufir (6) skrev:
#5 Og derfor er mit indlæg flamebait fordi? Jeg havde nok rated det til Irellevant... Måske endda sjov hvis jeg var i mit gode hjørne. Men nogen mennesker er åbenbart så sippede at de ikke kan holde til lidt spas engang imellem. tsk tsk...

Det blev rated flamebait fordi, jeg opfatter det som noget, der er et forsøg på at være sjovt, men bare er noget der provokerer.

De jokes er ikke sjove mere, og har egentlig aldrig været det. Den comic strip udtrykker det meget godt med frame nr. 2
Gravatar #8 - thethufir
10. maj 2009 16:19
#7 Dvs. du baserer dine holdninger på tegneserier... Grow up kid. Typisk fyre at spille hellige så snart der er en kvinde i audiensen!

Se DET er flamebait...
Gravatar #9 - Tumleren
10. maj 2009 16:26
thethufir (8) skrev:
#7 Dvs. du baserer dine holdninger på tegneserier... Grow up kid

Ja. Det var det jeg sagde. Jeg sagde ikke, at den udtrykkede det [min holdning] meget godt. Jeg sagde simpelthen at jeg baserede min holdning på den strip.

Jeg synes det var en latterlig "joke" at komme med, og rater og kommenterer derefter. Jeg behøver ikke retfærdiggøre noget som helst over for dig, og det lader jeg så være med.
Hyg dig med dine dårlige, forældede jokes
Nu skal jeg nok lade være med at sidetracke den her tråd mere

Det er forresten ret sejt at lave sådan en "Grow up!". Det viser nemlig at du er "moden" og jeg ikke er. Det er satme sejt
Gravatar #10 - markjensen
10. maj 2009 16:26
Oh, I was too late...
Gravatar #11 - arne_v
10. maj 2009 17:42
Rikke1987 (3) skrev:
Det med at vise at eftervise det programatisk, vil det sige at jeg skal programere den og se på den?

Ja.

Du laver:

for(k=1;k<100;k++) {
err = pfaff(k) - TRUE_PI;
ratio = err / pow(4, -k);
print(ratio);
}

og så skal du printede ratioer gerne være konstante.

Det vil være godt nok for en programmør.

For en datalog/matematiker er det naturligvis lige til 00.

Gravatar #12 - arne_v
10. maj 2009 17:43

En programmør ville nok iøvrigt næppe bruge den algoritme ....

Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login