mboost-dp1
hjælp til at få hjemmeside lavet
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Programmering
hej jeg er en dreng på femten som godt kunne tænke mig lidt hjælp til en hjemmeside... jeg har hos frac.dk og der skal man bruge ftp program til at få noget på hjemmesiden og det er også nemt nok men det er verdenst grimmeste hjemmesidedesign jeg har set i mit liv... jeg har set andre hjemmesider som er fra frac.dk af og de er sku så flotte og jeg aner ikke hva jeg skal bruge for at få min hjemmeside til at ligne noget... plzz hjælp mig.
min hjemmesides adresse: www.jesperterkilsen.frac.dk
min hjemmesides adresse: www.jesperterkilsen.frac.dk
Først skal du lære noget om HTML og CSS. Kan anbefale http://html.dk/ til at guide dig igennem hvordan du opbygger en side. Hjemmesiden kan du skrive i notepad eller hvis du vil have noget der gør det lidt mere overskueligt så prøv http://www.textpad.com/ .
Når du bygger en hjemmeside, så gør du det ved at skrive koder ind i en fil, som bliver lagt op på en webserver. Herfra bliver filen med koderne så hentet af en web-browser (Internet Explorer eller Firefox fx) og den 'parser' så filen og får den til at se ud som du har defineret det. Hvordan du gør det, står på ovenstående link.
Udover det vil det nok være en god idé at fjerne newz.dk filen fra din side igen, da du bryder deres copyright.
Held og lykke, men tror du har en lang vej foran dig.
Når du bygger en hjemmeside, så gør du det ved at skrive koder ind i en fil, som bliver lagt op på en webserver. Herfra bliver filen med koderne så hentet af en web-browser (Internet Explorer eller Firefox fx) og den 'parser' så filen og får den til at se ud som du har defineret det. Hvordan du gør det, står på ovenstående link.
Udover det vil det nok være en god idé at fjerne newz.dk filen fra din side igen, da du bryder deres copyright.
Held og lykke, men tror du har en lang vej foran dig.
jeg tror jeg har mere end lang vej foran mig... jeg har læst det der html og jeg fatter ikke en skid...
Som #2 siger, bare gennemgå http://html.dk/ fra den ene ende til den anden. Så er du rigtig godt i gang.
Som #2 siger, bare gennemgå http://html.dk/ fra den ene ende til den anden. Så er du rigtig godt i gang.
Du kan springe ud i det her: http://www.phpfusion.dk
PHP Fusion er et fuldt system der er let at installere og så har det en masse muligheder. Der er også masser af hjælp på forummet.
PHP Fusion er et fuldt system der er let at installere og så har det en masse muligheder. Der er også masser af hjælp på forummet.
Jeg kan ikke tilslutte mig #8's idé .. det er en forkert indgangsvinkel. Til sammenligning har jeg set hvordan lærere på de grafiske uddannelser lærer folk at lave hjemmesider i f.eks Adobe Golive som er mest drag&drop-baseret.. de kan fint sætte hjemmesiden op så det ser flot ud, men hvis værktøjet gør vrøvl så de skal ind og rette i HTML'en og så er de fuldstændig lost.. Man kan så diskutere hvor meget f.eks grafikere skal vide omkring selve koden.. Men HTML er grundstenen til opbygning af hjemmesider, derfor er det en skam at nedprioritere det.
så #1 jeg mener også som de andre at et site som html.dk eller webcafé.dk er en god måde at starte på. Det hjælper dog ikke at man bare sætter sig ned og læser siden igennem fra ende til anden. Følg eksemplerne, men prøv at udvide dem så du lærer de forskellige tags og deres attributter at kende. Når du så føler dig hjemme i (X)HTML - så kan du begynde på CSS - som kan hjælpe dig en del hvis du vil spare tid og lave hjemmesider med et sammenhængende udseende.
så #1 jeg mener også som de andre at et site som html.dk eller webcafé.dk er en god måde at starte på. Det hjælper dog ikke at man bare sætter sig ned og læser siden igennem fra ende til anden. Følg eksemplerne, men prøv at udvide dem så du lærer de forskellige tags og deres attributter at kende. Når du så føler dig hjemme i (X)HTML - så kan du begynde på CSS - som kan hjælpe dig en del hvis du vil spare tid og lave hjemmesider med et sammenhængende udseende.
læs på www.w3schools.com - der er både guides og nogle test-sider hvor du kan prøve diverse sjove ting og sager af...
Når du så har lært det basale og er i tvivl om hvordan nogen har lavet noget, så højreklik og tryk view source i din browser, så kan du se HTML koden for siden.
En god ide er også at installere firefox, og tage Developer Tools med under installationen... Så kan du gå op i Tools -> DOM inspector og kigge på de forskellige dele af HTML, CSS osv. meget let
Når du så har lært det basale og er i tvivl om hvordan nogen har lavet noget, så højreklik og tryk view source i din browser, så kan du se HTML koden for siden.
En god ide er også at installere firefox, og tage Developer Tools med under installationen... Så kan du gå op i Tools -> DOM inspector og kigge på de forskellige dele af HTML, CSS osv. meget let
Gå til top
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.