mboost-dp1
Grafikspil, hvor begynder man?
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Programmering
Hej
Jeg kunne godt tænke mig at lære hvordan man programmere grafik og sådan. Jeg kan PHP, CSS, HTML og nogle andre browser sprog, men vil gerne videre. Nogen der kan hjælpe mig lidt på vej?
Jeg kunne godt tænke mig at lære hvordan man programmere grafik og sådan. Jeg kan PHP, CSS, HTML og nogle andre browser sprog, men vil gerne videre. Nogen der kan hjælpe mig lidt på vej?
Nu er det ikke fordi jeg ved en pokkers masse om det, men hvis du snakker om den slags spil man spiller native, og ikke flash/java spil i en webbrowser, så vil jeg sige at du skal lære noget C++ og så bruge SDL til grafikken. SDL, fordi det vil være nemt for dig at porte det til andre OS end lige det du vælger at udvikle til.
#3
Hvormeget kender du til c++ i forvejen?
Hvis du er helt nybegynder bør du først lære sproget at kende,
http://www.cprogramming.com/ og http://www.cplusplus.com/
Er IMO ret gode steder at starte.
C++ Builder og SDL, http://www.libsdl.org/faq.php?action=listentries&a...
Hvormeget kender du til c++ i forvejen?
Hvis du er helt nybegynder bør du først lære sproget at kende,
http://www.cprogramming.com/ og http://www.cplusplus.com/
Er IMO ret gode steder at starte.
C++ Builder og SDL, http://www.libsdl.org/faq.php?action=listentries&a...
#3
Den vigtige del af mit indlæg var "Nu er det ikke fordi jeg ved en pokkers masse om det," ;)
Så jeg må nok desvære blive dig et svar skyldigt. ;(
[edit]
Der fik m_abs reddet mig. Takker :)
[/edit]
Jeg skrev #2, fordi jeg mener at når man bruger måneder på at skrive et program/spil, så er det vigtigt at det kan bruges af så mange som muligt (ikke nødvendigvis opensource). Hvis du skriver et spil der kun kører på Windows, så drukner det blandt 10.000 andre, men hvis det også virker på mindre platforme, så er der måske kun 5-50 andre spil, hvilket gør at der er flere, der ser dit.
Den vigtige del af mit indlæg var "Nu er det ikke fordi jeg ved en pokkers masse om det," ;)
Så jeg må nok desvære blive dig et svar skyldigt. ;(
[edit]
Der fik m_abs reddet mig. Takker :)
[/edit]
Jeg skrev #2, fordi jeg mener at når man bruger måneder på at skrive et program/spil, så er det vigtigt at det kan bruges af så mange som muligt (ikke nødvendigvis opensource). Hvis du skriver et spil der kun kører på Windows, så drukner det blandt 10.000 andre, men hvis det også virker på mindre platforme, så er der måske kun 5-50 andre spil, hvilket gør at der er flere, der ser dit.
Jeg kender en smugle til det, jeg synes det minder meget om en blanding af PHP og JavaScript.
Men min far kan det og jeg har nogle venner der kan hjælpe mig ellers, det er bare grafikken der er problemet.
Men min far kan det og jeg har nogle venner der kan hjælpe mig ellers, det er bare grafikken der er problemet.
En god idé kunne være at modde et andet spil/anden engine hvis det er dit første spil.
Det kunne for eksempel være enten Quake II eller Half-Life - eller hvis du vil satse lidt højt er kan du evt. prøve på Source-engine (det som trækker Half-Life 2 og Counter-Strike: Source).
Du kan finde en masse dokumentation om Source-enginen på http://developer.valvesoftware.com.
Det kunne for eksempel være enten Quake II eller Half-Life - eller hvis du vil satse lidt højt er kan du evt. prøve på Source-engine (det som trækker Half-Life 2 og Counter-Strike: Source).
Du kan finde en masse dokumentation om Source-enginen på http://developer.valvesoftware.com.
#1 >
Hvis det skal være online spil med flot grafik, så er der jo Macromedias to bud; Flash og Director.
Flash benytter ActionScript, hvor syntaksen minder en del om java og også en smule PHP. Men måden hvorpå man "gør tingene" er radikalt anderledes, idet her er tale om meget mere visuel opsætning af tingene.
En klar fordel med Flash er at det arbejder native med vektorgrafik, og at langt de fleste har plugin til afspilning af Flash-filer installeret i forvejen, idet Flash bruges til mange ting i dag.
Director benytter Lingo som programmeringssprog, og det minder mig om de gode gamle Pascal-dage. Programmeringen foregår også her meget visuelt, men der er en række forandringer. Der er ikke integration med web (eks. XML) på samme måde som Flash har mulighed for - men til gengæld kan du arbejde i ægte 3D!
Director kræver ShockWave plugin installeret, hvilket de fleste også har - men ikke alle. Spillene man kan lave kan blive særdeles imponerende, idet man kan styre 3D-objekter, teksturer, lysopsætning, animation loops mv... Man kan sågar gøre brug af diverse realtime effekter.
Du kan finde i spandevis af eksempler, spil og tutorails på nettet - altsammen gratis - via søgning på Google.
Hvis det skal være online spil med flot grafik, så er der jo Macromedias to bud; Flash og Director.
Flash benytter ActionScript, hvor syntaksen minder en del om java og også en smule PHP. Men måden hvorpå man "gør tingene" er radikalt anderledes, idet her er tale om meget mere visuel opsætning af tingene.
En klar fordel med Flash er at det arbejder native med vektorgrafik, og at langt de fleste har plugin til afspilning af Flash-filer installeret i forvejen, idet Flash bruges til mange ting i dag.
Director benytter Lingo som programmeringssprog, og det minder mig om de gode gamle Pascal-dage. Programmeringen foregår også her meget visuelt, men der er en række forandringer. Der er ikke integration med web (eks. XML) på samme måde som Flash har mulighed for - men til gengæld kan du arbejde i ægte 3D!
Director kræver ShockWave plugin installeret, hvilket de fleste også har - men ikke alle. Spillene man kan lave kan blive særdeles imponerende, idet man kan styre 3D-objekter, teksturer, lysopsætning, animation loops mv... Man kan sågar gøre brug af diverse realtime effekter.
Du kan finde i spandevis af eksempler, spil og tutorails på nettet - altsammen gratis - via søgning på Google.
Gå til top
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.