mboost-dp1

Godt CMS...

Gå til bund
Gravatar #1 - mbw2001
13. aug. 2008 18:59
Hey.

Har tidligere altid byggetmine CMS direkte til den side jeg sad og lavede.

Nu overvejer jeg lidt at være doven og finde et godt CMS.

Skal bruge en blog, billedgallery og en kontakt form. Rimelig simpelt.

Har kigget på Joomla som virker proppet med irrelevant crap og Drupal som virker godt, men har læst at det ikke er vildt velegnet som gallery.

Nogen som har nogle godt bud. Eller bare vil fortælle mig at jeg tager fejl med de ovennævnte.
Gravatar #2 - Borg[One]
13. aug. 2008 19:19
Mine bud var ellers netop Joomla eller Drupal...

Med Joomla kan du hurtigt og nemt få dig et kørende cms, med de funktionaliteter du snakker om.

Med Drupal tager det lidt længere tid, til gengæld har du mere frie hænder...

Alterntivt er der jo OpenCMS - men det er altså et java-site, så der skal du vide noget om Enterprise-java.

Nu virker dine krav ikke så overvælende, så hvis jeg var dig, så ville jeg nok vælge Joomla....

Men jeg er da meget spændt på at høre om nogle har noget mere konstruktivt end mig...! :)
Gravatar #3 - karga
13. aug. 2008 19:34
Må det koste noget?
Gravatar #4 - Jace
13. aug. 2008 22:38
Dit galleri kunne laves med SimpleViewer:
http://www.airtightinteractive.com/simpleviewer/
Gravatar #5 - mbw2001
14. aug. 2008 17:31
Mit dilemma ligger mellem at jeg faktisk er ret krævende. Derfor jeg tidligere selv har skrevet PHP koden fra bunden af.
Vil kigge lidt nærmere på Drupal.

Nope. Er stor modstander af at bruge penge. Tror nu egentlig det gælder mange mennesker når nu jeg tænker over det. :)

Flash... AD bad er du sindsyg!
Ved godt det ikke er kontruktivt, men jeg bryder mig ikke om flash og kan ikke give en logisk forklaring. Kommer bare aldrig til at bruge det. Det ser nu desværre ret pænt ud må jeg sige.
Gravatar #6 - mbw2001
14. aug. 2008 17:35
Udbyggende. Jeg vil have et CMS som står for den bagvedliggende databasestruktur og filhåndtering. Men jeg vil selv have frie hænder til at styre layout, javascript osv.
Gravatar #7 - thorjak
14. aug. 2008 20:51
Du kan kigge på umbraco, skal godt nok køre .net, og mssql, men i v4 kan der også bruges vistaDB, og mysql.

xslt, til at lave templates, og andet sjov.
Gravatar #8 - Borg[One]
14. aug. 2008 22:02
#5 jeg bliver lidt i tvivl om formålet med dit valg af et CMS-framework...

Du skriver dit behov således:
"Skal bruge en blog, billedgallery og en kontakt form. Rimelig simpelt."

Og du begrunder det med denne her:
"Nu overvejer jeg lidt at være doven og finde et godt CMS."

Men nu kommer der udefinerede krav på banen:
"Mit dilemma ligger mellem at jeg faktisk er ret krævende."

Hvilket efterlader mig lidt forvirret, da jeg har svært ved at finde ud af hvad det er du er ude efter.

Både sætning 1 & 2 kan fint dækkes af med Joomla.
Der skal ikke særlig meget arbejde til, så er du oppe at køre, med både blog, galleri og hvad der ellers skal til.

Sætning 3 er til gengæld total udefinerbar, og kan jo modarbejde et vilkåligt CMS-system, alt efter hvilke krav du stiller. Men kig nu venligst på dit behov først... :)

Du kan eventuelt kigge her:
http://cmsmatrix.org/

Der kan du sammenligne de forskellige CMS'er med hinanden.
Vær lige opmærksom på, hvornår et CMS-entry er fra - f.eks. vil Joomla fra 2002 sikkert tabe til et vilkårligt CMS fra 2008.

Både IBM og Oracle tilbyder iøvrigt forrygende CMS-systemer, de falder så bare på dit krav om, at de ikke må koste noget...
Gravatar #9 - mbw2001
14. aug. 2008 23:01
#7 Det kører fra en FreeBSD server så det er desværre ikke interessant.

#8 CMSMatrix. Nice link.

Tror indtil videre jeg holder mig til at skrive blog delen i hånden.

Til galleriet har jeg leget lidt med ZenPhoto som er ret nice. Og ret nemt at implementere.
Gravatar #10 - milandt
15. aug. 2008 07:02
7 skrev:
Du kan kigge på umbraco, skal godt nok køre .net, og mssql, men i v4 kan der også bruges vistaDB, og mysql.

xslt, til at lave templates, og andet sjov.

Jeg ville også have anbefalet umbraco, men det virkede ikke som om det ville være specielt let at sælge et open source .NET CMS ind her..
Gravatar #11 - arne_v
16. aug. 2008 00:29

Et ASP.NET baseret CMS på FreeBSD kunne godt risikere at kræve en del troubleshooting at få til at virke.
Gravatar #12 - plazm
20. aug. 2008 13:36
Du giver da bare gas på: www.opensourcecms.com og får prøvet de forskellige af :)
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login