mboost-dp1

Form validering i Zend Framework

Gå til bund
Gravatar #1 - Mandalae
12. dec. 2009 00:06
Hey,

Jeg er i øjeblikket i gang med et projekt hvor jeg har behov for at skrive noget rimelig kompliceret validering af formfelter. Jeg kunne derfor godt tænke mig at jeg kun skal skrive det en enkelt gang, så det både vil fungere til både at validere formen i JS og PHP. Udover det skal der også være mulighed for at den skal validere det i XML.

PHP og XML burde ikke være det vilde problem at få til at fungere, men jeg er lidt mere bekymret for javascript delen.

Jeg påtænker at lave en validerings klasse som tager navnet på et felt og så kan finde ud af hvordan den skal validere feltet, variablen eller tagget, der hører til det navn/id.

Jeg har kigget meget lidt på ZF's JSON klasser og overvejer om jeg kan bruge noget af det, men jeg er lidt i tvivl.

Det jeg leder efter her er nok en debat hvor vi kan snakke lidt om forskellige ideer og metoder til at gøre det ovenstående.

Er der nogen der har nogen erfaringer med noget lignende?
Er det en dårlig idé?
Er der nogen der har bedre ideer?
Gravatar #2 - arne_v
12. dec. 2009 01:41

Jeg kan nogenlunde gennemskue at:
JS = client side validering
PHP = server side validering

Men hvad pokker er "validere det i XML" ??

Og er det korrekt forstået at det du leder efter er noget hvor du kan skrive ET sted at felt xx skal være et heltal mellem 1 og 7 - og så skal det du skriver resultere i både et client side og et server side test?
Gravatar #3 - Mandalae
12. dec. 2009 08:26
#2,

Det data der bliver indskrevet i formularen bliver hevet ud igen af databasen og lavet om til XML, det er muligvis dårligt formuleret i ovenstående. Det er ikke selve XML'en men dataene der blot skal valideres en gang mere.

Grunden til at det er nødvendigt er at der også bliver importeret data, som ikke bliver kørt igennem formularen og derfor ikke bliver valideret her i første omgang.

Men ja det er rigtigt forstået.
Gravatar #4 - arne_v
12. dec. 2009 13:58

XML indhold er nem at validere. Bare lav et XML schema som definerer struktur og valide data - og valider XML'en mod dette.

Jeg har ikke rigtigt gode bud på en kode dobbelt validering problematikken bl.a. fordi jeg ikke er så PHP kyndig.
Gå til top

Opret dig som bruger i dag

Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.

Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.

Opret Bruger Login