mboost-dp1
Firefox genkender ikke UTF-8
- Forside
- ⟨
- Forum
- ⟨
- Programmering
Jeg bruger UTF-8 på en hjemmeside, jeg har lavet, men når jeg åbner "sideoplysninger" for siden i Firefox, står der ISO-8859-1.
Der udover så kan W3C's markup validator heller ikke "se" at jeg bruger UTF-8 som charset.
Det gør ikke noget for siden, som sådan, men det ville jo være dejligt, hvis det var i orden...
Kan nogen hjælpe mig?
Min hjemmeside
På forhånd tak!
Der udover så kan W3C's markup validator heller ikke "se" at jeg bruger UTF-8 som charset.
Det gør ikke noget for siden, som sådan, men det ville jo være dejligt, hvis det var i orden...
Kan nogen hjælpe mig?
Min hjemmeside
På forhånd tak!
Jeg modtager altså:
HTTP/1.1 200 OK
Date: Sat, 05 Apr 2008 20:19:39 GMT
Server: Apache/2.2.3 (Debian)
X-Powered-By: PHP/5.2.5-0.dotdeb.2
Expires: Thu, 19 Nov 1981 08:52:00 GMT
Cache-Control: no-store, no-cache, must-revalidate, post-check=0, pre-check=0
Pragma: no-cache
Set-Cookie: PHPSESSID=2cc67fe818f74cf079e86b9748e2ecad; path=/
Transfer-Encoding: chunked
Content-Type: text/html; charset=ISO-8859-1
Meget muligt...
Grunden til, at jeg bruger UTF-8 i stedet for ISO-8859-1 er, at den version af apache som serveren bruger åbenbart bruger UTF-8 som charset. Hvis ikke jeg ændrer det (i meta-tag og php-settings), så bliver alle æ, ø og å ændret til "?". Hvilket jo ikke er så fedt...
Meget muligt...
Grunden til, at jeg bruger UTF-8 i stedet for ISO-8859-1 er, at den version af apache som serveren bruger åbenbart bruger UTF-8 som charset. Hvis ikke jeg ændrer det (i meta-tag og php-settings), så bliver alle æ, ø og å ændret til "?". Hvilket jo ikke er så fedt...
10 skrev:Grunden til, at jeg bruger UTF-8 i stedet for ISO-8859-1 er, at den version af apache som serveren bruger åbenbart bruger UTF-8 som charset. Hvis ikke jeg ændrer det (i meta-tag og php-settings), så bliver alle æ, ø og å ændret til "?". Hvilket jo ikke er så fedt...
Der er noget der slet ikke hænger sammen.
Hvis det kommer i utf8, hvis du ikke gør noget for at undgå det, hvad der problemet så?
Plus du faktisk sender tegnene i iso 8859-1, så den eneste fejl jeg kan se lige nu er dit meta-tag, som påstår at det er utf8.
Jeg kan slet ikke forstå det du siger...
Hvordan kan mit meta-tag være forkert? Jeg skal jo netop definere at jeg bruger utf-8.
Problemet er, at Firefox og W3C's validator, siger/tror at siden bruger iso-8859-1 som charset.
Siden vises som den skal. Så der er egentlig ikke noget galt. Men jeg ville bare gerne vide hvorfor at utf-8 ikke genkendes...
Jeg kan slet ikke forstå det du siger...
Hvordan kan mit meta-tag være forkert? Jeg skal jo netop definere at jeg bruger utf-8.
Problemet er, at Firefox og W3C's validator, siger/tror at siden bruger iso-8859-1 som charset.
Siden vises som den skal. Så der er egentlig ikke noget galt. Men jeg ville bare gerne vide hvorfor at utf-8 ikke genkendes...
I XHTML må du ikke benytte caps i din kode, men det er en anden ting.
Som andre påpeger, så er det sikkert din server der ikke er konfigureret ordenligt, har du ikke adgang til indstillingerne, har du mulighed for at oprette en fil kaldet .htaccess (med punktummet) med følgende indhold:
Skulle det, af den ene eller den anden grund ikke virke, har du jo også mulighed for at skrive koderne for æ, ø og å direkte i din HTML.
De kan iøvrigt findes HER.
Som andre påpeger, så er det sikkert din server der ikke er konfigureret ordenligt, har du ikke adgang til indstillingerne, har du mulighed for at oprette en fil kaldet .htaccess (med punktummet) med følgende indhold:
AddCharset UTF-8 .html
Skulle det, af den ene eller den anden grund ikke virke, har du jo også mulighed for at skrive koderne for æ, ø og å direkte i din HTML.
De kan iøvrigt findes HER.
12 skrev:Hvordan kan mit meta-tag være forkert?
Fordi den påstår du bruger utf8, når du faktisk bruger 8859-1.
HTTP-header: iso 8859-1
HTML-header (meta-tag): utf8
Reelt: iso 8859-1
Enten skal du ændre meta-tagget til iso 8859-1, eller også skal du rette HTTP-header OG indholdet til utf8.
Det er helt op til dig. :)
12 skrev:Jeg skal jo netop definere at jeg bruger utf-8.
OK. Men hvis du påstår du bruger utf8, så skal du også gøre det.
12 skrev:Problemet er, at Firefox og W3C's validator, siger/tror at siden bruger iso-8859-1 som charset.
Det gør den jo også. Har du prøvet at tvinge Firefox? I min Firefox kan jeg gøre det i menuen: View -> Character Encoding -> Unicode (UTF-8)
Så virker æøå pludselig ikke.
12 skrev:Siden vises som den skal.
Ergo detecter Firefox dit charset ganske korrekt.
Gå til top
Opret dig som bruger i dag
Det er gratis, og du binder dig ikke til noget.
Når du er oprettet som bruger, får du adgang til en lang række af sidens andre muligheder, såsom at udforme siden efter eget ønske og deltage i diskussionerne.